THEMA: DUURZAAM LEVEN LEVEN MET RESPECT VOOR MENS EN MILIEU
DEBAT: Da’s proper! http://www.schooltv.nl/video/de-geschiedenis-van-het-afval-hoe-kwamen-mensen-er-vroeger-van-af/#q=afval afvallied: https://www.youtube.com/watch?v=59xiyWjjd-4
Verschillende biotopen
WO: de kringloop in de natuur Biotoop: vijver (loof)bos strand & zee heide stad weide -> Biotoop? = levensgemeenschap waarin dieren en planten samenleven. Ze zijn afhankelijk van elkaar.
WO: de kringloop in de natuur leven samen in de weide:
WO: de kringloop in de natuur leven samen in het bos:
WO: de kringloop in de natuur Voedselkringloop http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20071030_kringloop01 1) Afgestorven planten en dieren komen op de bodem terecht. 2) Schimmels, bacteriën en bodemdiertjes zorgen voor de ontbinding. 3) Hieruit ontstaan nieuwe bouwstenen zoals mineralen. 4) Door de opname van voedingsstoffen groeien planten en dieren.
WO: de kringloop in de natuur Een milieuramp in Linter.
WO: de kringloop in de natuur De rol van de mens: overbevissing: Overbevissing zorgt ervoor dat de voedselpiramides verstoord raken door een tekort aan vis. watervervuiling: Watervervuiling zorgt ervoor dat dieren sterven. ontbossing: Door ontbossing verdwijnen zeldzame dieren en kan de grond sneller wegspoelen bij regen.
PROFESSOR ED LANSINK
Hoe gaan we best om met ons afval? ladder van Lansink
TEST SORTEERKENNIS PMD http://www.betersorteren.be/test-je-sorteerkennis/
gebruikte batterijen: WO gebruikte batterijen:
WO: Energiebronnen
WO: Energiebronnen natuurlijke brandstoffen zon steenkool fossiele brandstoffen wind ENERGIEBRON aardolie raken NOOIT uitgeput water aardgas raken STILAAN uitgeput
WO: broeikaseffect http://www.schooltv.nl/video/het-broeikaseffect-de-aarde-warmt- op/#q=broeikaseffect