Www.filosofiepraktijkleiden.nl www.filosofiepraktijkleiden.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Filosofie Op HAVO en VWO.
Advertisements

Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
Vrijzinnig Humanisme.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
Ethiek van de techniek Jan van der Stoep.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Hoofdstuk 4: Pruiken en Revoluties
De verlichting Paragraaf 2.
Michel Foucault ( ) De moed tot [de] waarheid “er bestaat geen vaststelling van de waarheid zonder een wezenlijke (op)stelling (position) ten opzichte.
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Omgaan met geschiedenis
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Klaas van Egmond Beschaafd bestuur.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Redelijkheid en lichamelijkheid Marc Slors. Wat ik wil gaan beweren.....
De Toekomst van Trotse Mensen
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Kunstmatige Intelligentie
Onderwijs en democatisch burgerschap
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
de tijd van burgers en stoommachines
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
De Verlichting.
B Het goede ….(en het kwaad)
1.
Rechtvaardigheid, conflict en emancipatie
Hoofdstuk 4 Sociaal bewustzijn.
Begrip B Een handeling uit vrije wil is een handeling waarin tot uitdrukking komt wat de handelende persoon zelf belangrijk vindt. Om een vrije wil te.
Foucault: How do people become subjects?
Cultuur en Identiteit 4.1 Wat is cultuur?
Stromingen en partijen
Hoofdstuk 3 Normatieve ethiek
Existentialisme – stap voor stap
Cultureel burgerschap: een integratieve agenda voor een transdisciplinair debat Masterscriptie Frederik Boven.
De vrije wil als filosofisch probleem
Kan Nederland Gelukkiger? Ruut Veenhoven Erasmus Universiteit Rotterdam Senioren VU 7 februari 2012.
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
H4:§ 6:p79-80 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
De levensbeschouwelijke analyse
SENECA STOA.
Wetenschapsethiek Prof. dr. Marcus Düwell Departement Wijsbegeerte/Ethiek Instituut Studium Generale-reeks: “Weten en Geweten” 7 februari 2007.
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
TIPS VOOR EEN WINNEND PROFIELWERKSTUK! Zo doe je dat.
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Vervolg sociaal netwerk methodiek
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Interculturele communicatie )
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
Sociologie en Diversiteit hoorcollege 4
De andersglobaliserings- beweging: Onredelijk radicalisme.
H2.1 De Griekse Democratie
Burgers en Stoom- machines H10.1 CONSERVATISME EN LIBERALISME.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Ethische Visies.
Een energetisch tijdperk: natuurwetenschap in de negentiende eeuw.
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
De God van de Schriften.
2. De ondermijning van het Congres van Wenen
Sociale condities voor menselijk geluk
De toekomst van God volgens de filosofen
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Veranderingen in het welvaartsvraagstuk
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Transcript van de presentatie:

www.filosofiepraktijkleiden.nl www.filosofiepraktijkleiden.nl

www.filosofiepraktijkleiden.nl

John Stuart Mill (1806-1873) 1859 On Liberty Het individu is soeverein over zichzelf, over zijn lichaam en geest 1861 Utilitarianism Groeide op in utilitaristisch milieu, Jeremy Bentham en James Mill Inconsistente utilitarist: geluk van het individu en welzijn van de samenleving No-harm principle www.filosofiepraktijkleiden.nl

John Stuart Mill (1806-1873) Intomen macht van de overheid over het individu, tirannie van politieke bestuurders, sociale tirannie en de tirannie van de meerderheid Utilitarisme: goed en kwaad in termen van nut. Hoe bepaal je wat nut heeft? Moet je dan niet eerst weten wat goed en kwaad is? Basis in deze cirkelgang is de vrije meningsuiting waarmee we dit pogen vast te stellen De mens is niet met een wereldbeeld geboren, dus is een discours (Wijnberg) vereist dat waarden produceert “De menselijke natuur is geen machine die men naar een model kan bouwen en precies dat werk kan laten doen waarvoor hij gemaakt is, maar een boom die naar alle kanten moet kunnen uitgroeien en zich moet kunnen uitbreiden, in overeenstemming met de innerlijke krachten die er een levend ding van maken.” Vrijheid van meningsuiting = het waarborgen van een vrij en open debat over goed en kwaad www.filosofiepraktijkleiden.nl

John Stuart Mill (1806-1873) www.filosofiepraktijkleiden.nl

Habermas (1929) Intro Geboren 18 juni 1929 in accomoderend gezin. Hitlerjugend, frontervaring Post WO II: Adorno en Horkheimer met Dialectik der Aufklärung, afscheid van het Verlichtingsproject Habermass probeert de rede te redden, een heroriëntatie is noodzakelijk 1962: Strukturwandel der Öffentlichkeit (de publieke sfeer) 1968: Technik und Wissenschaft als ‘Ideologie’ (systeem en leefwereld) 1981: Theorie des kommunikativen Handelns (communicatieve handelen) www.filosofiepraktijkleiden.nl

Habermas (1929) www.filosofiepraktijkleiden.nl Das Lesekabinett von Johann Peter Hasenclever, 1843 www.filosofiepraktijkleiden.nl

Habermas (1929) Kritische maatschappijtheorie Vier claims: Cognitief = adequate analyse, sociologie Normatief = juist oordeel, filosofie Emancipatorisch = bijdrage leveren aan beëindigen van verwerpelijke praktijken Zelfreflexief = kennis heeft belang, dus ook deze kennis www.filosofiepraktijkleiden.nl

Habermas (1929) Publieke sfeer Feodale samenleving: staat/hof en private sfeer 16e-eeuwse ontwikkeling: hiertussen komt de publieke sfeer (kooplui, bankiers, handelaren, kortom burgers). Dit wordt het gebied van het kritisch bespreken van de macht Hoogtepunt: 18e-eeuwse koffiehuizen en filosofische salons Normatief: vooropstaan van gemeenschappelijk belang en ontbreken van dwang anders dan die van het goede argument www.filosofiepraktijkleiden.nl

Habermas (1929) Systeem vs. leefwereld Systeem is de wereld van het efficiënt en effectief handelen, het economisch systeem, de staatsbureaucratie De leefwereld is de gehele verzameling van op de achtergrond meespelende culturele ideeën, overgeleverde interpretatiekaders, geldende normen Symbolische reproductie van de samenleving Leefwereld is meest wezenlijke en voorwaarde voor groei en bloei van het systeem Nu: “kolonisering van de leefwereld” www.filosofiepraktijkleiden.nl

Habermas (1929) Communicatief handelen Dubbele rationaliteit: Doel-middel rationaliteit (instrumenteel en strategisch) binnen systeem Communicatieve rationaliteit (samen zoeken naar betekenis en overeenkomst, “Einverständnis”) binnen leefwereld Communicatief handelen veronderstelt: - Begrijpelijkheid m.b.t. de propositionele inhoud Drie geldigheidsaanspraken (afhankelijk van de illocutie) Waarheid, theoretisch discours, “het regent” Juistheid, praktisch discours, “verboden te voetballen” Waarachtigheid, “ik heb honger” Dit komt terug in de ideale gesprekssituatie: gelijke kansen om te starten, deel te nemen, geen machtsverschillen en waarachtigheid Rationaliteitspotentieel vergroten www.filosofiepraktijkleiden.nl

Habermas (1929) Splitsing deelgebieden (rationalisering à la Weber) Leefwereld en systeem komen steeds meer tegenover elkaar te staan, aparte domeinen Maar ook: Cultuur met haar interpretatiekaders (in handen van experts) Wetenschap - objectiviteit Recht en moraal - universaliteit Kunst - autonomie De maatschappij met haar instituties De persoonlijkheid met de competenties t.b.v. de eigen identiteit Door het uiteenvallen van deze gebieden is communicatieve potentie van wezensbelang Ruimte om kritiek te geven i.p.v. traditionele kaders www.filosofiepraktijkleiden.nl

Habermas (1929) www.filosofiepraktijkleiden.nl