Hoofdstuk 4 Nederland verzuild en verzorgd

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nederland in puin na WOII
Advertisements

H3 Democratie in de 20e eeuw
Ontstaan van politieke partijen
Jongeren willen een eigen leven
4.2 Deels ontzuiling, maar ook nieuwe verzuiling
Do’s and Don’ts presentaties
NL na 1945: Sober en spaarzaam
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
Politieke organisaties in de 19de en 20ste eeuw
de tijd van burgers en stoommachines
Liberalen, socialisten confessionelen
Paragraaf 7: Ieder voor zich
Paragraaf 5.4 De strijd om de school.
Arbeiders komen op voor hun rechten.
Historisch Overzicht: Europa en de wereld
Traditionele Belgische breuklijnen
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE VANAF ONTZUILING EN VERDERE DEMOCRATISERING - 1 E DEEL Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland.
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
V AN H UNEBED TOT HEDEN Kiesrecht en Interbellum – les 11.
Land van duizend meningen : WO II; met recht een maatschappelijk breukvlak V AN H UNEBED TOT HEDEN – les 12.
Tijdens WO II leiders van de politieke partijen gevangen in Sint Michielsgestel Discussie over de situatie na WO II → er moet een einde komen aan de verdeeldheid.
Nederland na WO II.
Nederland in de 20ste eeuw
Historisch overzicht Nederland
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
§1 Nederland verzuilt.
H2 Politieke stromingen
De staatsinrichting van Nederland.
4.2: De geschiedenis van de NL democratie
Paragraaf 1.2 Bestuur en cultuur.
Paragraaf 3: kerk en school
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
H8 Burgers en stoommachines §8.4 De emancipatiebewegingen Wat moet je weten aan het eind van de les Wat emanciperen is Waarom emancipatie mogelijk was.
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Vrijheid en democratie Democratisering in Nederland
Politieke partijen en stromingen tot 1940
Par 8 Opkomst van politieke partijen in de 19e eeuw
Op weg naar een eerlijker bestuur
Nederlanders en hun Gezagsdragers Les 2 Gezag onder druk door de Jeugd.
Nederland verzuild en verzorgd Par 1
Media & verzuiling.
Koning Willem II Zoon van de krachtdadige Willem I Was in 1848 bang zijn koningschap te verliezen Werd in één nacht liberaal Stemde in met de liberale.
De twintigte eeuw 1900 – 1919.
Politieke stromingen De confessionelen
Waarom stemde de Nederlanders, voor WOII, niet op de NSB
H3 Democratie in de 20 e eeuw Hoe hebben de rechtsstaat en parlementaire democratie zich ontwikkeld tussen 1920 en 1980?
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
Hoofdstuk 5: Wacht op onze daden! Wat hebben de Katholieken, Protestanten, Socialisten en vrouwen bereikt?
Hoofdstuk 5: Burgers en Stoommachines
Een luxer leven … Afbeelding uit 1953 Reclame uit 1958 De arbeider zit weer goed in zijn broek: mensen hoefden minder zuinig te leven. In 1953 werd de.
Ontzuiling en secularisatie
Staatsinrichting van Nederland (deel 1)
Het interbellum Nederland in het interbellum
De Grondwet van 1848.
3 Jongeren in opstand.
Paragraaf 10.3 ‘Naar de verzuilde samenleving’
Les kiezen, politieke stromingen en partijen
Welke koning ondertekende de grondwetswijziging van Thorbecke?
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Politieke stromingen 2.1 t/m 2.3.
Welke koning ondertekende de grondwetswijziging van Thorbecke?
Ideale school Levensbeschouwing Bijeenkomst kwartiel 2
§3.4 Politieke stromingen
Veranderingen in het vormingsvraagstuk
Ter voorbereiding op de toets van as. woensdag.
2.2 Televisie en radio Welke soorten omroepen en zenders zijn er
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 4 Nederland verzuild en verzorgd Par 2; Deels ontzuild, en nieuwe zuilen?!

Toelichting Kind: "Moeder, waarom passen de blokken uit de socialistische blokkendoos niet in de christelijke blokkendoos?" Moeder antwoordt: "Ze zijn verschillend, doe de blokken ieder in de eigen doos." Vraag Leg uit, met behulp van een onderdeel uit de bron, welk maatschappelijk verschijnsel wordt bedoeld.

Ontzuiling en nieuwe verzuiling Na de Tweede Wereldoorlog moest er sommige een ‘doorbraak’ van de zuilen komen. Een brede partij voor alle Nederlanders – De NVB en later de PvdA (opvolger van de SDAP) Bij de verkiezingen van 1946 bleek dat veel confessionelen vasthielden aan hun ‘eigen’ partij: Protestanten – ARP Katholieken – KVP (opvolger RKSP) De liberalen richtten een eigen partij op – de VVD (1948) Zo zie je toch weer de verzuiling blijven

Ontzuiling vanaf de Jaren Zestig Nieuwe politieke partijen zonder zuil trekken kiezers in Media schudden hun ideologische veren af Nieuwe omroepen hebben geen banden met een zuil Verzuilde vakbonden fuseren, net als werkgeversverenigingen Op confessionele scholen gaan ook niet-confessionele docenten, of docenten van een andere gezindte werken

Oorzaken van ontzuiling Toenadering tussen socialisten (sociaaldemocraten) en confessionelen Rooms-Rode coalities (1946-1958) Kerkelijke leiders willen het isolement van de zuil doorbreken De invloed van de kerk wordt minder De RKK besloot te moderniseren tijdens het Tweede Vaticaanse Concilie (1962-1965) Maar conservatieve bisschoppen in NL versnelden de ontkerkelijking juist Mentaliteit van de Nederlanders veranderde Niet meer blind volgen, maar kritische vragen stellen aan de politieke leiders Oppositie binnen de partij zelf Ideeën (beginselen) partijen verloren betekenis door welvaart en ontkerkelijking. Kiezer die makkelijk overstapt

Oorzaken van ontzuiling Internationalisering Modernisering en massacultuur vanuit de VS Opmars televisie Beelden vanuit heel de wereld (zo meer) Meer mobiliteit Meer auto’s, motoren en brommers Nederland werd ‘groter’ Opkomst verzorgingsstaat Overheid zorgde voor het sociale vangnet Daardoor niet meer afhankelijk van b.v. de kerk Groeiende welvaart Basis voor jongerencultuur

Jongerencultuur Elvis Nozems

De verzuiling is niet compleet verdwenen Ken je voorbeelden uit de politiek? Noem eens een voorbeeld uit de media? Denk eens aan je eigen school? We zien zelfs een nieuwe zuil. Welke is dat en hoe uit dit zich?

Beeldvorming op tv steeds belangrijker Kritischere benadering journalisten (met name richting de andere zuilen) ‘Airtime’ op tv erg belangrijk, maar kan ook zorgen voor slechte beeldvorming! De televisie toont ook beelden van belangen- en actiegroepen op tv Milieubeweging Kraakbeweging Emancipatiebeweging Een schoolvoorbeeld van hoe je slecht over kunt komen op televisie

Huiswerk Lees par 2 Maak opdracht “Wat was er allemaal verzuild en waarom?” [HB p. 116]