Sociale media en zelfgestuurd leren in het VO: een natuurlijke alliantie? Uwe Matzat Sociology Section Human-Technology Interaction Group Eindhoven University.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Presentatie over Cyberpesten
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Ouders en leerlingen klas 2 Vmbo
Profielkeuze informatieavond 31 maart 2014
A LGEMENE OUDERAVOND S TAND VAN ZAKEN HAVO september 2012.
O NDERWIJS SYSTEEM HAVO/VWO Marianne de Jong, Jelmer Mollinga, Paulien Nuiver, Mirjan van der Meer, Sieuwke Jacobsen.
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Voorlichting HAVO-3 en VWO-3. Leerjaar 2 leerling kiest leerroute resultaten leerling CSG Beilen adviseert.
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
25/09/2014 | pag. 1 PULSE Nieuwe media en het vergroten van het draagvlak voor ontwikkelingsamenwerking Leo Van Audenhove & Chris Vleugels.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Studiekeuzes van uw kind
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
VMBO Wageningen een kleine school met persoonlijke aandacht
Profielkeuze Mavo 2 naar 3.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
1 PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 11 oktober 2011.
Trends 4 Trends in onderwijs & adolescentie Hafida El-Gharbaoui.
International Business College Iets voor jou! Ouderavond profielkeuze Januari 2015.
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
1.Wat houdt het in.. 2.Kenmerken 3.Toelating 4.Toelating vervolg 5.Leerjaar 1: vakken 6.Leerjaar 1: indeling 7.Doorstroom INHOUD Brugklas T/T- excellent.
Mavo 20 januari Welkom René Fondse teamleider Mavo.
WELKOM Ouderavond klas 2 mavo Keuzes in 2 mavo.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
ICT in het onderwijs Van doceren naar arrangeren Simon Rozendal
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 3 mavo.
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.. 1.Keuze moet bij de leerling passen Wie ben ik? Waar ben ik goed/slecht in? Waar liggen mijn interesses? 2.Keuze moet.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Learning Portal Schooljaar Learning Portal Leermateriaal voor het behalen van individuele leerdoelen Wat, waar, wanneer en hoe je leert Home.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Profielkeuze Bovenbouw
Welkom op de voorlichtingsavond klas 3
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Achtergrond: sociale media in het VO
Studiekeuzes van uw kind
Studiekeuzes van uw kind
Social media Namen: Leigh Cairo & Savannah Esajas Klas: 4FD
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Welkom op deze voorlichtingsavond
Eerste analyse gegevens havo 5.
Media is er altijd en overal
Decanaat klas 4 oktober 2017.
Decanaat klas 3 profielkeuze oktober 2017.
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Sociale Media.
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Ouderavond AG 3 2 oktober 2018.
Keuzebegeleiding 3 Havo.
Ouderavond AG 3 2 oktober 2018.
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
Ouderavond klas 3 Leerlingen nemen plaats bij hun ouders
DOCENTENWORKSHOP Wat je kunt verwachten van…
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
PENTA College CSG Hoogvliet
Rolwisseling van student naar docent
De Frissel Veenwouden Ouderavond 26 maart Keuzes klas 2.
Jeannine Acampo Decaan vwo en docente scheikunde
Transcript van de presentatie:

Sociale media en zelfgestuurd leren in het VO: een natuurlijke alliantie? Uwe Matzat Sociology Section Human-Technology Interaction Group Eindhoven University of Technology

Achtergrond: sociale media in het VO Weinig systematische informatie over intensiteit van gebruik door docenten in het VO Onderzoek naar effecten: uiteenlopende resultaten Zelfgestuurd leren en sociale media: gaat dit samen? PAGE 1

Onderzoeksdesign: licht in het donker Aselecte steekproef van VO docenten van 6 DigiSchool vakcommunities op Internet (response rate: 20,3%) Wiskunde, natuurkunde, economie, geschiedenis, Engels, Nederlands PAGE 2

Licht in het donker: wat gebeurt er? Gebruik sociale media: 49,8% Alleen YouTube: 21% YouTube + (Facebook/Twitter/WhatsApp): 29% PAGE 3

Bevordert zelfgestuurd leren sociale media gebruik? Docenten die meer mogelijkheden voor zelfgestuurd leren in de de klas aanbieden gebruiken vaker sociale media voor het lesgeven (ook na controle van andere factoren van invloed) Vertrouwdheid met zelfgestuurd leren neemt barriere weg PAGE 4

Bevorderen zelfgestuurd leren door sociale media? Docenten gebruiken sociale media weinig om mogelijkheden voor zelfgestuurd leren aan te bieden Docenten die alleen YouTube gebruiken, bieden ermee zeer weinig mogelijkheden voor zelfgestuurd leren Hoewel sociale media en zelfgestuurd leren populair zijn, gaan deze twee elementen (nog) niet hand in hand PAGE 5

Wat levert het op? Docenten die meer mogelijkheden voor zelfgestuurd leren via sociale media aanbieden hebben (na controle van andere factoren van invloed) geen betere of slechtere relatie met hun leerlingen Zoeken we naar een effect van iets wat (nog) nauwelijks bestaat? PAGE 6

Take away messages 1.Schoolbestuurders/-leiders die sociale media gebruik willen bevorderen, kunnen docenten met zelfgestuurd leren vertrouwd maken 2.Schoolbestuurders kunnen niet verwachten dat sociale media gebruik vanzelf hand in hand gaat met zelfgestuurd leren; dit kan je beter plannen 3.Docenten die sociale media willen gebruiken, kunnen zich op meer dan alleen YouTube richten PAGE 7

Sociale media & zelfgestuurd leren Meer info: rapport op Meer info: Meer info: meet & greet Uwe Matzat in het foyer PAGE 8