Kleurenblind denken. Het denken Inhoud van het brein Werking van het denken Effecten en resultaten Het ‘ik’ Slachtoffer Conflicten Samenvatting.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Weg balk en splinter! Over vrije ogen en ootmoedige omgang met je naaste preek over Matteüs 7:1-5.
Advertisements

Rekenen met muzieknoten
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
De Drama Driehoek.
“Een reis naar Licht”.
Visie, missie en kernwaarden
Metamorfose door vernieuwing van inzicht
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
Colofon Het boek dat hierbij hoort heet - zo leer je nog eens wat over de invoering van de vmbo ict-route. Geschreven door Jos de Kleijn en Carla van.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Het onderdeel grammatica begint op blz. 206
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Seksualiteit: gave van God
Academie voor Management
Reflecties van de waarheid
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Rolpatronen.
Benieuwd naar wie ik ben ...
Wijze woorden voor 2011.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
BIDDEN IS INTIMITEIT MET GOD
Levenslessen vriendschap
Meegaan & tegengas geven
Welkom op onze thema-avond
Kolossenzen 3:8-9 8 Maar nu legt ook u dit alles af, namelijk toorn, woede, slechtheid, laster, en schandelijke taal uit uw mond. 9 Liegt niet tegen elkaar,
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
Een levensboek voor ouderen
ANW - inductie & deductie
Betrokkenheid op de werkvloer
De Verwondering ECL, Haarlem.
De oudere stagiaire.
2.1 Jong geleerd, oud gedaan
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Advent 2014 Logo school.
Opdracht: brief aan de redactie van een krant.  Graag wil ik volgende ten sprake brengen.
© Wilma de Hond 2015.
Woordenschat groep 5 Thema 2 Les 2
Proeftoets periode 1 4 havo.
Visie & Strategie.
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
UITGAAN & ZINLOOS GEWELD
Wie ben ik?. Hoe goed ken jij je unieke zelf? Wie ben ik? Wat is hieraan af te lezen?
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Een methode voor het werken met ‘radicale’ opvattingen
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Een tikkeltje f i l o s o f i e (niet klikken).
Workshop Identiteit?.
Marian Koek – 25 november 2015.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Cultureel en kunstzinnige vorming
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Dagdeel 3 conflicthantering
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
+. +  DAS nou Nooit Gedacht  Doelstelling – Wat willen we bereiken?  Realisatie – Hoe gaan we dit doen?  Afsluiting Programma.
Het oog.
Wijze woorden voor 2011.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Wijze woorden.
Kleurenblind denken.
Waar gaat deze les over? We leren: We ontdekken:
Wat heb je nodig: Pen en papier en een fototoestel.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Kleurenblind denken

Het denken Inhoud van het brein Werking van het denken Effecten en resultaten Het ‘ik’ Slachtoffer Conflicten Samenvatting

De inhoud van het brein Erfelijke aanleg – DNA Zintuigen (hersenen reageren met gedachte) Ervaringen (als herinneringen opgeslagen) Verzamelde (boeken)kennis De inhoud van het brein is oud, toeval en verandert continu

De werking van het denken Woorden Meten Wegen Vergelijken Het brein oordeelt en veroordeelt

De werking van het denken Beelden Verleden Toekomst Feitelijk is er alleen het nu

Effecten en resultaten Praktische toepassing Normen, waarden, regels, rituelen, religies, gebouwen, kunst, technologie, medicatie, politiek, geld enz.

WIJ ZIJN DE MAATSCHAPPIJ

De inhoud van het denken is begrensd/beperkt onderwerp

De culturele achtergrond verschilt de basis is hetzelfde

Aanleg / aangeleerd gedrag (instinct/cultuur) Lichaam met bewust/onbewust werkend brein Eerst: het denken 4 jaar: ‘ik’-besef 7 jaar: basis normen en waardestelsel

4 jaar: gedachte ontstaat over wie en wat ‘ik’ ben De waarnemer van die ‘ik’ verschilt niet van het beeld dat wordt waargenomen. Denker en denken zijn dus één. Het ‘ik’

Jij en ik het brein is geconditioneerd als ‘ik’ zie ‘mijzelf’ als ‘ik’ wil dat jij ‘mij’ ziet als ‘jouw’ brein is geconditioneerd als en ziet zichzelf als en ziet ‘mij’ als

Geen ‘ik’ – geen ‘slachtoffer’

Conflicten in het brein Input-output-input: zo buiten zo binnen

Conflict wanneer ‘ik’ Iets wil bereiken / ergens vanaf wil komen

Speelt het brein een spelletje met zichzelf? Is het mogelijk om iets ‘los te laten’ van vroeger? Wat is spirituele groei?

IS HET MOGELIJK OM HELDER WAAR TE NEMEN?

Samenvatting Het denken is begrensd Er is geen ‘ik’ dat losstaat van het denken Ieder brein kijkt door een oude, gekleurde bril Er zijn verschillende meningen en ideeën Niemand/iedereen heeft gelijk

Voor meer informatie zie de website onder het kopje ‘ter overdenking’

Bedankt voor je aandacht! Hartelijke groeten Evelyn