Het hoe en waarom van internationale sancties. DCSG Informatiesessie exportcontrole en internationale sancties Antwerpen - 21 april 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vrij verkeer van werknemers
Advertisements

Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Vrij verkeer van goederen: tarifaire belemmeringen
Vrij verkeer van goederen: tarifaire belemmeringen

Protectionisme versus Internationale samenwerking
Rechtshandelingen van de Unie
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
Internationale betrekkingen
Europa.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Hoofdstuk 2 Van EEG tot EU.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Nederlandse wapenexport en doorvoer
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Besluit van de Vlaamse Regering m.b.t. dual use goederen Wijzigingen en aandachtspunten.
Bestrijding Eurocrisis: Alleen handhaving en geen soevereiniteitsoverdracht? Prof. Johan van de Gronden.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Doelstellingen en beginselen
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Hoofdstuk 4 EU-instellingen.
Verdragen en inleiding Europees Recht
Voorstel voor een VERORDENING VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de verstrekking van voedselinformatie aan de consumenten (2008) Stand van.
Europa... en ik?. Naar een solidaire wereld? De Europese Unie.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Vrij verkeer van werknemers
THE END OF ORGANISED CRIME IN THE EUROPEAN UNION NICHOLAS DORN.
Europa.
voor iedere ondernemer
De Europese Unie: 500 miljoen mensen – 28 landen
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Kogels1 ESBL STUDIEMIDDAG 4 november 2003 HET LOKALE BELASTINGGEBIED Prof. Dr. Han Kogels.
Internationalisering kernpunten. internationalisering ► Verbondenheid met de “wereld”.  Via de media  Internet  Satelliet  Via verdragen  Instanties:
Belasting die je moet betalen als je een product invoert.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Internal Compliance Program WAT is ICP ICP = Internal Compliance Program Verzamelnaam Mechanisme van interne bedrijfscontrole op het vlak van supply.
De sancties t.a.v. IR/SY/R in een notendop
Implema ntation of UN Resolutio n 1373 Financiële sancties FOD Financiën – Thesaurie 21 April april 2015 FOD Financiën - Thesaurie.
Deel 4: Het beleid van de Europese Unie Pp
8.2 Hebben we baat bij de EU? In deze PowerPoint-presentatie leer je over: Europese interne markt Harmonisatie Monetaire Unie © Noordhoff Uitgevers 2012.
2VMBO Mens en Maatschappij
1 5. Uw Algemene Administratie Algemene Administratie van de Douane & Accijnzen.
A SSOCIATIEAKKOORD TUSSEN DE EU EN O EKRAÏNE Waar gaat het over?
Bodembescherming Martien Swerts dienst Land en Bodembescherming Departement LNE Vlaamse Overheid.
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland en Europa
Gij zult openbaren: privacy en de open overheid
Privacy binnen de Drechtsteden
Privacy binnen de Drechtsteden
De nieuwe rol van de Privacycommissie in de AVG
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Les 12 De regelscontroleren
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Mr. I.W. van Osch 360|Advocaten
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Nederland en de rest van de wereld
Rollenspel EU besluitvorming
Gemeente Katwijk. Annerine Blufpand Periklesinstituut
De bevordering van gelijkheid voor LGBTI's in de Europese Unie
§5.4 Samenwerken in Europa
§6.1 Conflicten in de wereld
Transcript van de presentatie:

Het hoe en waarom van internationale sancties. DCSG Informatiesessie exportcontrole en internationale sancties Antwerpen - 21 april 2015

ures_en.pdf Actieve EU-sancties

Waarom beperkende maatregelen? Specifieke doelstellingen van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (GBVB) – artikel 11 van het Verdrag betreffende de Europese Unie – Bescherming van de gemeenschappelijke waarden, mensenrechten en fundamentele vrijheden – Garanderen van internationale veiligheid en respecteren van internationale spelregels – Handhaving van vrede en democratie

Beperkende maatregelen Naar aanleiding van potentieel proliferatierisico Naar aanleiding van binnenlandse repressie Naar aanleiding van een conflict met internationale weerslag Naar aanleiding van een terroristische aanslag

Beslissing tot een sanctie →Raadsdocument 10198/1/04: Fundamentele beginselen voor het gebruik van restrictieve maatregelen bindende resolutie van de VR of VN autonome beslissing van de EU

Grondslag van de EU-sancties Unaniem gemeenschappelijk standpunt Beslissing van de Raad  Verordening / Uitvoeringsbeslissing  Uitvoerwetgeving van de LS

Hoe komt een sanctiebesluit tot stand? Voorzitterschap of LS→ voorstel van gemeenschappelijk standpunt Overleg relevante raadsgroepen COREPER → voorstel aan Raad Publicatieblad van de Europese Unie

Welke maatregelen? Diplomatieke sancties Opschorting van de samenwerking met een derde land Boycots van culturele en sportevenementen Vliegverbod Inreisbeperkingen. Handelssanctie Financiële sanctie

Wapenembargo Via een GBVB-besluit Bindend voor de EU28 Ook financiering en technische bijstand Gemeenschappelijke EU-lijst van militaire goederen Materiaal voor binnenlandse repressie Uitzonderingen

Handelssanctie Uitvoerverbod voor bepaalde goederen Verbod op specifieke diensten Verbod voor specifiek eindgebruik Verbod voor specifieke eindgebruikers Transport

Handelssanctie Op basis van een raadsbeslissing Uitgewerkt via een Verordening Bindend voor de EU 28

Handhaving en controle EU-sanctierichtsnoeren en Beste Praktijken Bevoegde autoriteiten van de LS – Repercussies vast te stellen in geval van niet- naleving – Vrijstellingen te verlenen – Schrappingsverzoeken

Wie is bevoegd in België/Vlaanderen? dCSG →indien proliferatie Fod Economie → indien “andere”, louter economische sanctie MAAR: dCSG treedt op als eerste lijnloket Thesaurie → financiële sanctie Douane → handhaving Sanctiewerkgroep → owned and controlled entities

Wat met niet vergunningsplichtige goederen? Artikel 4. 2 van de Verordening 428/2009: Voor goederen die niet in bijlage 1 voorkomen Is een vergunning vereist Indien: – Wapenembargo op land van eindbestemming – Opgelegd door de Raad of gemeenschappelijk standpunt, OVSE, Resolutie VR of VN – Producten zijn geheel of gedeeltelijk bestemd of kunnen bestemd zijn – Voor militair eindgebruik

Wat met niet vergunningsplichtige goederen? Militair eindgebruik – De verwerking in militaire producten die voorkomen op de militaire lijsten van de lidstaten – Het gebruik van productie-, test of onderzoeksapparatuur en onderdelen daarvan, voor de ontwikkeling, de productie of het onderhoud van militaire producten die op de militaire lijsten van de lidstaten voorkomen – Het gebruik van onafgewerkte producten in een fabriek voor de fabricage van militaire producten die op de militaire lijsten van de lidstaten voorkomen