Vorlesung/Übung Interculturele communicatie A. Marynissen WiSe 2006-2007
inleiding: interculturele communicatie cultuur communicatie cultuurgebonden communicatie
wat is cultuur ? met grote C: vruchten van beschaving: schilderkunst, literatuur, muziek, theater, dans architectuur met kleine c (antropologie/sociologie): ‘de collectieve mentale programmering die de leden van één groep of categorie mensen onderscheidt van die van andere groepen’ (Hofstede): bv. eten en drinken, wonen, vrije tijd, feesten
mentale programmering: drie niveaus natuur (nature): aangeboren gedrag, universeel cultuur (nurture): gedrag, aangeleerd in de sociale omgeving, groepsgebonden, ==> cultuurverschillen persoonlijkheid: deels aangeboren/deels aangeleerd, individueel
ui-diagram (Hofstede)
cultuuruitingen symbolen, bv. groeten helden, bv. Willem van Oranje, Eddy Merckx rituelen, bv. vergaderen, verjaardag vieren, Ramadan waarden: wat mag en niet mag, wat goed is en niet goed is. Niet waarneembaar !
vele culturen: nationale culturen: Chinezen, Duitsers, maar: staatsgrenzen vallen niet altijd samen met cultuurgrenzen cultuurgrenzen vallen niet altijd samen met taalgrenzen sociale culturen: sociale klasse, sekse, leeftijd, godsdienst cultuurverschillen tussen ogenschijnlijk gelijke groepen: bedrijven, gezinnen, verenigingen, scholen
overeenkomsten tussen culturen:
stereotypen
wat is communicatie ? model van Shannon en Weaver (1949) wat belemmert de communicatie ? technische storing verschil in repertorium: woordassociaties
uitgebreid communicatiemodel: Targowski en Bowman (1988) deel 1: ook aandacht voor non-verbale communicatie, bv. de betekenis van gebaren deel 2: ook aandacht voor cultuurverschillen in communicatie (van fysisch naar mentaal)
wat is interculturele communicatie ? verschillen in communicatiegewoonten tussen culturen: kennis van wat er gebeurt als twee culturen met elkaar in contact komen manier waarop je het beste met cultuurverschillen kunt omgaan