Ontwikkelingen in de scheepsbouw 11 maart 2015
Netherlands Maritime Technology Branchevereniging van de maritieme maakindustrie, 400 leden 300 toeleveranciers, 100 werven € 6.4 miljard (2013), € 7.5 miljard (2013) werknemers Ongeveer 2/3 export quote Europees een business van € 92 miljard
Dagelijkse missie Hier ruimte voor titel
Strategische partners, ons speelveld is wereldwijd, europees en nationaal
Bureau aan de Willemswerf in Rotterdam
Uit de portfolio van onze leden
Heerema’s AEGIR: built in Korea, with huge Dutch input! SapuraSapura
The European Maritime Technology Industry
Equipment Suppliers Source:. Balance
Markt ontwikkelingen
2013/2014 Market Developments
Global Commercial Newbuilding Source: IHS Fairplay
Commercial Newbuilding Activity – EU28+Norway Source: IHS Fairplay
OB Value
Oil & Bunker Fuel Prices Source: World Bank and Bunkerworld
Uit de portfolio van onze leden
Wat voor invloed heeft de olieprijs? Vrachtschepen gaan weer sneller varen >>> overcapaciteit Veel bare boat-charters, geen voordeel voor de reder Veel offshore projecten worden onrendabel, projecten worden uit-/afgesteld Haalt de druk van innovaties (emissies, LNG als brandstof en vermindering brandstof verbruik = CO2) Olietankers zijn populair (als drijvende opslag)
Investment by Vessel Types Source: Clarkson
Andere markt ontwikkelingen Koers € t.o.v. $ is gunstig voor export Lage rente gunstig voor investeringen Relatie met Rusland schadelijk
Technologische ontwikkeling & samenwerking Schepen waren mechanisch, zijn steeds meer elektrisch, nu zet de automatisering zeer sterk door Vergaande automatisering en robotisering productietechnieken Productie in EU wordt voor kleine series weer aantrekkelijk Innovatie drijft onze maritieme industrie en export Terugdringen emissies van schepen is een ”big opportunity” Job profielen veranderen – steeds hoger opgeleid
Opleidingsniveau in scheepsbouw stijgt
Dank voor uw aandacht!