Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Techniek in het basisonderwijs!
Advertisements

Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Van VMBO-TL naar HAVO Teamleider Dhr. I. Rensema Decaan Mevr. G.I. Nijenbanning.
Hogere denkvaardigheden
Industriële Chemie VWO 6
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
JordanExact Waarom, wat en hoe.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Een “Beter Bèta School”?
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Ouderavond klas 1 12 september 2012
Keuze scheikunde.
Nieuwe Natuurkunde Pilot en syllabus.
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
De nieuwe syllabus scheikunde
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Het (nieuwe) betavak NLT
NLT modules en excellentiebevordering
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
Van MAVO naar HAVO Teamleider Dhr. I. Rensema Decaan Mevr. G. de Jong.
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
Met de Kennisbasis in zee!
Concept examenprogramma
Natuurkunde in de bovenbouw
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
MAVO VMBO OP DE RGO.
Jorrit Blaas U moet veranderen: Meer muziek! 6 Meer bewegingsonderwijs! Radicaliseringslessen Vakoverstijgend 21st Century Skills! Meer Bildung!
SaLVO Samenhangend en Actief Leren
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
onderzoek en ontwerpen in de bovenbouw
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
2 APRIL 2013WIM BEINDORFF, SEC, TU DELFT NLT NATUUR, LEVEN EN TECHNOLOGIE.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
De nieuwe onderbouw.
Natuur Leven en Technologie
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Studiekeuzes van uw kind
NLT: een vak voor jou?.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
Decanaat klas 3 profielkeuze oktober 2017.
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
8 februari 2018.
WELKOM Graag ouders en hun kinderen bij elkaar zitten.
LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR
informatieavond Instroom 4 vmbo – 4 HAVO
Talentontwikkeling op de HAVO
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Transcript van de presentatie:

Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning Leerlijnen voor klas 3 Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning

Overzicht Inleiding Karakteristiek klas 3 havo en vwo Criteria voor leerlijnen klas 3 Doorlopende leerlijnen vanuit de onderbouw Scenario’s in klas 3 Voorkennis Nina Bouwstenen voor een leerlijn Aan de slag Discussie

Karakteristiek Klas 3 Onderbouw klas 1 t/m 3 Schakeljaar tussen onderbouw en bovenbouw Oriëntatiejaar Voorportaal van de tweede fase Middenbouw klas 3 en 4, oriëntatiefase Profielkeuzejaar Afbuigers, doorstromers en “wikkers en wegers” Invulling in het derde jaar wordt vooral bepaald door schoolbeleid in de onderbouw en de keuzes van de school. Vernieuwingscommissies betrekken derde leerjaar bij de vernieuwing van het onderwijs in de vakken. snelle peiling deelnemers

Doorlopende leerlijnen vanuit onderbouw Leergebied Mens en natuur Scenario 1, 2, 3 of 4 Globale kerndoelen en uitwerkingen Verschillen tussen scholen en leerlingen aan het eind van klas 2

Scenario’s in klas 3 1 2 3 4 Vakken natuurkunde, scheikunde biologie Vakken en projecten PPO N&G en N&T Leergebied binask mono- en multidisciplinaire modules Competentie-gericht

Criteria leerlijnen klas 3 Kennis maken met natuurkunde cc-benadering concepten, contexten centrale ideeën formaliserende karakter experimentele karakter Doorlopende leerlijnen Aansluiten op onderbouw Voorkennis Nina Stimuleren bewust keuzegedrag Samenhang Beeld verwevenheid disciplines Natuurw. vaardigheden Mogelijkheden voor samenhangend onderwijs Stimuleren keuze N-profiel Verschillende interesses aanspreken Kennismaken met beroepen en werkomgevingen Ruimte voor moderne toepassingen en actueel onderzoek Inspirerende rol leraar Technisch ontwerpen Onderscheid havo en vwo Toetsing, afsluiting en beoordeling Verschillende vormen aanbieden Peiling deelnemers

Voorkennis Nina Havo Vwo Domein B Beeld en geluidstechniek Domein C Beweging en energie Domein D Materialen Domein E Aarde en heelal Domein G Meten en regelen Domein H Natuurkunde en technologie Vwo Domein B Communicatie Domein C Beweging en wisselwerking Domein D Lading en veld Domein E Straling en materie Domein G Meten en regelen Domein H Natuurwetten

Elementen voor een leerlijn klas 3 Voorbeeldmatig: Module Praktische Profiel Oriëntatie (20slu) NG Het lijk in de kast NT Wateroverlast Blokken Salvoo-project Radioactiviteit-project SOUL-project Startmodule Technisch Ontwerpen Modules domeinen monovakken of vakoverstijgend (Methode ?) Modules / practicum vakoverstijgende vaardighedenlijn natuurwetenschappen Keuzebegeleidinglessen i.s.m. decanaat Mini-lessen leerlingen uit N-profiel Gastlessen ingenieurs, astronomen etc. Vakoverstijgende projecten Vakoverstijgende werkweek Snuffelstage in bedrijf in de regio

Project Radioactiviteit gericht op: eindonderwijs voor alle leerlingen maatschappelijke aspecten van straling maakt gebruik van stralingspracticum UU geïntegreerd project na-sk-wi in 3x3+1 lesuren (10 lessen) plus: 1 toetsuur ontwikkeld: Sancta Maria, Haarlem

SOUL-project (Samenwerken, Onderzoeken, Uitleggen, Leren) samen onderzoeken elkaar uitleggen aandacht voor verschijnselen leerlingbundels naast de methode NovA ontwikkeld: St. Bonifatiuscollege, Utrecht

SALVO (Samenhangend en Actief Leren in het Voortgezet Onderwijs) gericht op: samenhang in bètavakken, accent op wi/na verbanden grootheden doorgaande leerlijn (12 modules van klas 2 t/m klas 5) inzet electronische hulpmiddelen havo/vwo Blok 7: Formules en evenredigheden (na) Blok 8: Exponentiële verbanden (if, na, wi) per module 6-7 lessen ontwikkeld: St Bonifatiuscollege, Gereformeerde Scholengemeenschap Randstad (GSR), UU, FI

Technisch ontwerpen Natuurkunde leren door ontwerpen: ontwerpstructuur gebruiken open karakter: creativiteit verdieping van natuurkunde-kennis startmodule in klas 3: 10 slu + wedstrijd

Aan de slag Flap = leerjaar 3 Overzichtskader (karakteristiek, scenario, # uren zelfstandig/vakcontacttijd) Vellen met achtergrond informatie (criteria, voorkennis, bouwstenen) Opdracht: maak een leerlijn voor klas 3 havo of vwo met behulp van de bouwstenen. Vakstructuur, concepten, contexten, centrale ideeën?