Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning Leerlijnen voor klas 3 Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
Overzicht Inleiding Karakteristiek klas 3 havo en vwo Criteria voor leerlijnen klas 3 Doorlopende leerlijnen vanuit de onderbouw Scenario’s in klas 3 Voorkennis Nina Bouwstenen voor een leerlijn Aan de slag Discussie
Karakteristiek Klas 3 Onderbouw klas 1 t/m 3 Schakeljaar tussen onderbouw en bovenbouw Oriëntatiejaar Voorportaal van de tweede fase Middenbouw klas 3 en 4, oriëntatiefase Profielkeuzejaar Afbuigers, doorstromers en “wikkers en wegers” Invulling in het derde jaar wordt vooral bepaald door schoolbeleid in de onderbouw en de keuzes van de school. Vernieuwingscommissies betrekken derde leerjaar bij de vernieuwing van het onderwijs in de vakken. snelle peiling deelnemers
Doorlopende leerlijnen vanuit onderbouw Leergebied Mens en natuur Scenario 1, 2, 3 of 4 Globale kerndoelen en uitwerkingen Verschillen tussen scholen en leerlingen aan het eind van klas 2
Scenario’s in klas 3 1 2 3 4 Vakken natuurkunde, scheikunde biologie Vakken en projecten PPO N&G en N&T Leergebied binask mono- en multidisciplinaire modules Competentie-gericht
Criteria leerlijnen klas 3 Kennis maken met natuurkunde cc-benadering concepten, contexten centrale ideeën formaliserende karakter experimentele karakter Doorlopende leerlijnen Aansluiten op onderbouw Voorkennis Nina Stimuleren bewust keuzegedrag Samenhang Beeld verwevenheid disciplines Natuurw. vaardigheden Mogelijkheden voor samenhangend onderwijs Stimuleren keuze N-profiel Verschillende interesses aanspreken Kennismaken met beroepen en werkomgevingen Ruimte voor moderne toepassingen en actueel onderzoek Inspirerende rol leraar Technisch ontwerpen Onderscheid havo en vwo Toetsing, afsluiting en beoordeling Verschillende vormen aanbieden Peiling deelnemers
Voorkennis Nina Havo Vwo Domein B Beeld en geluidstechniek Domein C Beweging en energie Domein D Materialen Domein E Aarde en heelal Domein G Meten en regelen Domein H Natuurkunde en technologie Vwo Domein B Communicatie Domein C Beweging en wisselwerking Domein D Lading en veld Domein E Straling en materie Domein G Meten en regelen Domein H Natuurwetten
Elementen voor een leerlijn klas 3 Voorbeeldmatig: Module Praktische Profiel Oriëntatie (20slu) NG Het lijk in de kast NT Wateroverlast Blokken Salvoo-project Radioactiviteit-project SOUL-project Startmodule Technisch Ontwerpen Modules domeinen monovakken of vakoverstijgend (Methode ?) Modules / practicum vakoverstijgende vaardighedenlijn natuurwetenschappen Keuzebegeleidinglessen i.s.m. decanaat Mini-lessen leerlingen uit N-profiel Gastlessen ingenieurs, astronomen etc. Vakoverstijgende projecten Vakoverstijgende werkweek Snuffelstage in bedrijf in de regio
Project Radioactiviteit gericht op: eindonderwijs voor alle leerlingen maatschappelijke aspecten van straling maakt gebruik van stralingspracticum UU geïntegreerd project na-sk-wi in 3x3+1 lesuren (10 lessen) plus: 1 toetsuur ontwikkeld: Sancta Maria, Haarlem
SOUL-project (Samenwerken, Onderzoeken, Uitleggen, Leren) samen onderzoeken elkaar uitleggen aandacht voor verschijnselen leerlingbundels naast de methode NovA ontwikkeld: St. Bonifatiuscollege, Utrecht
SALVO (Samenhangend en Actief Leren in het Voortgezet Onderwijs) gericht op: samenhang in bètavakken, accent op wi/na verbanden grootheden doorgaande leerlijn (12 modules van klas 2 t/m klas 5) inzet electronische hulpmiddelen havo/vwo Blok 7: Formules en evenredigheden (na) Blok 8: Exponentiële verbanden (if, na, wi) per module 6-7 lessen ontwikkeld: St Bonifatiuscollege, Gereformeerde Scholengemeenschap Randstad (GSR), UU, FI
Technisch ontwerpen Natuurkunde leren door ontwerpen: ontwerpstructuur gebruiken open karakter: creativiteit verdieping van natuurkunde-kennis startmodule in klas 3: 10 slu + wedstrijd
Aan de slag Flap = leerjaar 3 Overzichtskader (karakteristiek, scenario, # uren zelfstandig/vakcontacttijd) Vellen met achtergrond informatie (criteria, voorkennis, bouwstenen) Opdracht: maak een leerlijn voor klas 3 havo of vwo met behulp van de bouwstenen. Vakstructuur, concepten, contexten, centrale ideeën?