Vragen wie er in het publiek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gecombineerd programma Michaël en Markenhage
Advertisements

WELKOM OP HET.
Welkom - Determinatie klas 1 29 januari 2014.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO 2.
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
havo vwo Maaswaal College
HET VOORTGEZET ONDERWIJS
Het Voortgezet Onderwijs
Welkom - Determinatie klas 1 29 januari 2014.
vmbo, havo, vwo, gymnasium en vwo++ Voorlichtingsavond 22 januari 2008
Welkom op de voorlichtingsavond!. Algemene informatie U krijgt informatie over: Typen brugklas Overstap Lesdag Cijfers en rapporten Extra begeleiding.
Informatieavond groep 8
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
WELKOM OP HET. DALTON IN THEORIE kiezen in verantwoordelijkheid zelfstandigheid samenwerking.
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
Ouderavond Profielkeuze 3 VWO
Het Voortgezet Onderwijs
Welkom op het Vestiging Fabritius VMBO-voorlichting (jan. 01)
Het Voortgezet Onderwijs
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
LOB 3 HAVO Schooljaar
Ouderavond klas 1 Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 14 september 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Welkom op de ouderavond van groep 7. Doel van de avond KKKKennismaken TTTTijden VVVVakken GGGGeen vakinhoudelijke avond PPPPraktisch.
LOB 3 Atheneum Schooljaar Entree Insight LOB-methode Digitaal systeem LOB = Loopbaanoriëntatie en begeleiding.
GROEP 8.
Een kleine school met persoonlijke aandacht 360 leerlingen Basis, Kader, Kader+ ( K+ geeft de mogelijkheid om door te stromen naar de mavo) VMBO Wageningen.
Wat gaat er allemaal veranderen? De persoonlijke school Een vriendelijke school Onderwijs op maat voor elke leerling Betrokken docenten en mentoren.
ALGEMENE VOORLICHTING VOORTGEZET ONDERWIJS Regio Roermond ALGEMENE VOORLICHTING VOORTGEZET ONDERWIJS Regio Roermond.
1.Wat houdt het in.. 2.Kenmerken 3.Toelating 4.Toelating vervolg 5.Leerjaar 1: vakken 6.Leerjaar 1: indeling 7.Doorstroom INHOUD Brugklas T/T- excellent.
Mavo 20 januari Welkom René Fondse teamleider Mavo.
Inhoud onderwijsaanbod Daltonvisie en -praktijk begeleiding in de brugklas profilering.
Welkom op de 2 e algemene ouderavond van klas 3 Schooljaar Jorismavo.
WELKOM IN GROEP 7 ALGEMENE OUDERAVOND 26 AUGUSTUS 2013 AUGUSTUS 2013.
Voorlichtingsavond TH Leren met plezier!. Welkom Sander ScholtenDavid Snoeij.
Welkom. tweetalig vwo en havo Stedelijk College Eindhoven
Ouderavond 2016 keuze voor het tweede leerjaar. Doel avond: informatie hulp bij het maken van de keuze voor het tweede leerjaar.
LOB 3 HAVO Schooljaar Leerdoelen Ik weet welke profielen ik kan kiezen en wat ze inhouden Ik weet wat de consequenties van mijn profielkeuze.
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
Voorlichting havo-vwo
keuze voor het tweede leerjaar
De Buut voortgezet onderwijs groep 8
Studiekeuzes van uw kind
Programma van deze avond
Presentatie.
LOB 3 HAVO Schooljaar
LOB 3 Atheneum Schooljaar
Anouk Filius Decaan (tweetalig) vwo, havo, mavo
Welkom! Informatie avond Voortgezet Onderwijs
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Voorlichting havo-vwo
Welkom KT op Het Twickel College Borne.
De Informatieavond: Groep 8. (Algemeen en bijzonder) Huiswerk.
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Profielkeuze in de tweede fase
Voorlichting havo / vwo
INFO-AVOND VMBO T3 Dinsdag 27 februari 2018.
LOB 3 VWO Schooljaar
LOB 3 Mavo Schooljaar
Ouderavond klas
Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O. Welkom B. Koster Mentor 1Ha_O.
Studiekeuzes van uw kind
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb. Welkom Y. van Zon Mentor 1Vb.
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Mavo Informatie Algemeen
Open lesmiddag Woensdag 1 februari
Transcript van de presentatie:

Vragen wie er in het publiek.

Presentatie Maurick College Daltononderwijs, it is no method, no system, it’s an influence!

‘Duurzaamonderwijs’ “The essential value of public education is to prepare today’s students to be not only tomorrow’s workers, but also to be the caretakers of our environment, the tenders of global relationships, the creator of our arts, and the innovators of enterprise” (Randi Weingarten, p. 144). Het leerplichtonderwijs bereidt mensen niet alleen voor op de arbeidsmarkt. Het draait ook, en wellicht in de eerste plaats, om persoonsvorming. Het gaat om het geven van kansen aan jonge mensen om te leren hoe ze voor zichzelf en hun naasten kunnen zorgen, hoe ze constructieve relaties kunnen uitbouwen (dichtbij en wereldwijd), hoe ze voor hun omgeving kunnen zorgen, hoe ze kunnen vermijden schade te berokkenen aan zichzelf en hun omgeving, hoe ze creatieve oplossingen voor problemen kunnen bedenken, hoe ze cultuur en kunst kunnen maken, en bijdragen tot een betere wereld. Elk kind moet die leerkansen krijgen, en dat moeten faire kansen zijn volgens Weingarten: “every child has the right to a fair and hopeful start in life” (p. 145)

‘Duurzaamonderwijs’ “Schools do better in part because they offer students what some educators call the new 3 R’s: more relationships, more relevant learning projects, and more time for rigorous practice and skill building. (Eric Schwarz, p. 114).” In zijn bijdrage benadrukt Eric Schwarz dat warme relaties tussen leerlingen en leerkrachten essentieel zijn om leerlingen het gevoel te geven dat ze er écht bij horen. In dat verband pleit Schwarz ook voor meer “sociaal kapitaal” op school, waarbij ook ouders en mensen die in de buurt wonen in het schoolleven participeren. Met relevante leerprojecten bedoelt Schwarz dat leerlingen via explorerend projectonderwijs (dat over de grenzen van vakken heen gaat) cruciale competenties voor de 21ste eeuw verwerven. Daarbij moet de nadruk niet liggen op kennisverwerving omwille van de kennis, maar op het toepassen van kennis in authentieke situaties (of zelfs het ontwikkelen van kennis vanuit authentiek functioneren). Schwarz citeert Laura Resnick die het zo stelt: “one of the key features of programs that teach thinking, learning, or higher-order skills is that they are organized around joint accomplishments of tasks, so that elements of skill take on meaning in the context of the whole” (p. 119).    

onderwijsaanbod Dalton brugklas profilering

6VWO = 6A + 6G 5H 5VWO = 5A + 5G 4B/K 4T 4H 4VWO = 4A + 4G 3B/K 3T 3H 3A 3GYM 2B/K 2T 2TH 2HV 2GYM 1B/K 1T 1TH 1HV 1GYM B/K advies T advies H advies V advies 531 539 545 550

Toelating advies basisschool is leidend eindtoets PO als objectief gegeven eindtoets verplicht Advies Cito vmbo bb/kb vmbo bb, kb n.v.t. vmbo-t vmbo k/t, Max vmbo-t vmbo-t/havo vmbo-t, vmbo-t/havo, havo/vwo havo, havo/vwo, vwo gymnasium havo/vwo, vwo

Dalton Kiezen in verantwoordelijkheid Zelfstandigheid Samenwerken

Aantal leerlingen 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Rust Regelmaat R(ol bewust)

Dagindeling 1 8.30 instructie 2 9.20 3 10.10 Dalton 10.55 Pauze 4 11.15 5 12.05 12.50 6 13.20 7 14.10 8 15.00-15.45

Daltonagenda Agenda Planning Stempels (aanwezigheid) Begeleiding Communicatiemiddel ouders, leerling en school

48 48 maandag 24 november donderdag 27 november dinsdag 25 november vak maandag 24 november vak donderdag 27 november 1 daltonplanning 1 daltonplanning 2 2 3 3 4 4 5 5 6 6 7 7 8 8 vak dinsdag 25 november vak vrijdag 28 november 1 daltonplanning 1 daltonplanning 2 2 3 3 4 4 5 5 6 6 7 7 8 8 vak woensdag 26 november 1 daltonplanning zaterdag 29 november 2 3 4 5 6 7 zondag 30 november 8 42 43

Maurick & Dalton kansen bieden contact leerling en docent kracht van de keuze meer persoonlijke aandacht en hulp aandacht voor vaardigheden goede, veilige sfeer Uitgaan van de mogelijkheden: 50% van onze leerlingen eindexamen VWO is niet binnen gekomen met een CITO-score passend bij VWO. Onderwijs op maat Kracht van de keuze: betrokkenheid, verantwoordelijkheidsgevoel, intrinsieke motivatie Aandacht voor vaardigheden, zoals plannen, zelfstandigheid, samenwerken. Gebleken is dat onze leerlingen het goed doen in het vervolgonderwijs. Uw kinderen zijn gemiddeld 7 uur per dag onder ons dak. Natuurlijk staat het onderwijs centraal, maar wij proberen uw kind ook andere dingen bij te brengen en te vormen tot zelfstandige, verantwoordelijke volwassene.

Invulling daltonuren Dalton Dalton+ PW bespreken Spaans Uitleg vragen Delf (Frans) Huiswerk maken Goethe (Duits) Samenwerken aan projecten Chinees Nakijken huiswerk Gymnastiek Werken aan vaardigheden Dans Stiltecentrum Muziek Steunlessen n.a.v. CITO Science Extra oefenmateriaal vragen MEP RT-uren dyslectische leerling Handvaardigheid Laptoplokalen ELOS

Leerlingbegeleiding mentoraat en tutoren kennismakingsmiddag introductie studielessen (anti-)pestprotocol uitgebreide zorgstructuur Mentoraat: kern van de begeleiding, bewaken welbevinden, onderhouden contacten met ouders (eerste aanspreekpunt), intermediair tussen leerlingen en vakdocenten. Verwijzen naar mentorenlokaal

Speciale aandacht voor… cultuur (top)sport ELOS Science Derdewereldgroep Cultuur: musical lokaal 40, dans, zang (schoolkoor/ -band). Topsport: kinderen zijn in de gelegenheid om topsport te beoefenen. We hebben hier een coördinator voor: Koen van der Velden. ELOS: uitwisselingsprogramma vanaf klas 3, en o.a. versterkt vreemdetalenonderwijs en aandacht kennis en vaardigheden m.b.t. Europa en rest van de wereld (plein 3). Lokaal 35 Citizenship en/ of global learning lokaal 52. Science: diverse projecten, zoals Mallorca en Singapore (plein 7)

Resultaten 2014 in orde met behoud van schooleigene Vwo: 96% Havo: 94% VMBO-T:97% VMBO-KB:100% VMBO-BB:100%

Cambridge Engels op het Maurick College Vakken Brugklas Cambridge Engels op het Maurick College Nederland Engels Frans Cambridge Engels (alleen gymnasium) Aardrijkskunde Geschiedenis Levensbeschouwing Antieke cultuur Biologie Wiskunde Informatiekunde Muziek Tekenen Handvaardigheid CKV-junior Lichamelijke opvoeding Studielessen Naast het vak Nederlands, Wiskunde en Rekenen is het vak Engels een kernvak. Vervolgopleiding veelal in het Engels. Niveau opschroeven. Vroeger Engels Cambridge op het gymnasium Komend schooljaar Cambridge Engels in de havo/vwo brugklas en gymnasium brugklas. 27

U bent welkom op onze Open Dag Wanneer?: 24 januari 2015 Aanmelding maandag 9 maart 2015 16.00-17.00 uur/ 19.00-21.00 uur dinsdag 10maart 2015 16.00-17.00 uur/ 19.00-21.00 uur woensdag 11 maart 2015 16.00- 17.00 uur

Chinese taal en cultuur op Maurick College