Hersenletselteam Monique Kuijpers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Advertisements

Herstelondersteunende zorg
Een hersenletsel; 3 jaar later
Mogelijkheden en beperkingen bij terugkeer naar arbeid
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Alzheimer Een haperend geheugen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Ontwikkelingstraject kinderen
Agressie na hersenletsel
CVA-zorgketen Leeuwarden
De onzichtbare gevolgen van NAH: in beeld ?
Inactiviteit onwil of onvermogen?
CPN 6 oktober 2011 Marianne Volleberg GZ/ neuropsycholoog
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Werken met SIGEB/ ACAS Presentatie door Rita Fleur,
De onzichtbare gevolgen van NAH; Werkconferentie Midden -Holland
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Een haperend geheugen.
Wees alert op uiterlijk niet zichtbare beperkingen Jenny Palm – December 2013 Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013.
workshop Bespreekbaar maken van seksualiteit 28 november 2011
“Geef en je zal gegeven worden.”
Syncope hulpverlening.
Ik ken mijn ikken Ontdek andere kanten van jezelf met voice dialogue Door: Karin Brugman, Judith Budde, Berry Collewijn Leer de kracht van je Bewuste Ego.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Gedragsveranderingen bij dementie
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Presentatie Hans Eimers Ontmoeting-centrum Nieuwegein 13 februari 2015
Mijn partner heeft Q-koorts, wat nu?
Wij heten je van harte welkom op deze groepscursus !
Wat te doen bij (vermoeden van ) dementie?
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Informatie voor cliëntondersteuners Wmo. Inhoud 1.Cijfers en feiten. 2.Wat is vergeetachtigheid en wat is dementie? 3.Hoe herken ik dementie? 4.Verschillende.
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Omgaan met de gevolgen van trombose
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Doelen van deze presentatie:
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wat hebben we vanaf onze kinderjaren opgebouwd in het netwerk van ons denken? Liefde of afwijzing? Liefdesbanden of angstbanden?
“Onzichtbare” Cerebrale Parese Presentatie levensverhaal Marcel.
WELKOM Presentatie ‘Depressie onder ouderen ’
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
INFORMATIE OVER VERGEETACHTIGHEID EN DEMENTIE
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Opnieuw licht op de zaak

Heb ik een probleem dan? Arno Prinsen GZ Psycholoog InteraktContour
DE ONZICHTBARE GEVOLGEN VAN HERSENLETSEL
5 valkuilen & Tips.
De juiste laag Legt de verantwoordelijkheid (nog meer) bij de coachee
Parkinson en vermoeidheid
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

Hersenletselteam Monique Kuijpers coördinator Hersenletselteam Gooi en Vechtstreek

Inhoud presentatie Definitie NAH Hersenletselteam Oorzaken en gevolgen NAH De Praktijk

Definitie NAH “Niet rond of tijdens de geboorte ontstaan, onomkeerbare breuk in de levenslijn, aangewezen op hulpverlening”

17 Hersenletselteams

Samenstelling Hersenletselteam Boogh De Trappenberg Heydeborg Vivium coördinator Hersenletselteam

Meest gestelde vragen Diagnostiek/behandelmogelijkheden Arbeid/onderwijs Relatie Dagbesteding Begeleidingsmogelijkheden (partner, kinderen) Wonen/ondersteuning thuis

Aantallen?

Kinderen & Jongeren

Oorzaken Hersenletsel Traumatisch Niet Traumatisch

Gevolgen en de praktijk

Gevolgen Hersenletsel Lichamelijk Cognitief Gedrag en emotie Persoonlijkheid

De Praktijk

“Mijn vorige leven… ” Een greep uit mijn “vorige leven” …. Man, drie (bijna volwassen) kinderen (gelukkig nog steeds …) Leuke en pittige job als HR/W&S Manager Veel sociale contacten Vrijheid en onafhankelijkheid

“Verbinding verbroken” “Verbinding verbroken” op 21 januari 2013 …. Ziekenhuis (3 weken) Revalidatie Trappenberg 9 maanden (intern en dagbehandeling) Re-integratie bij werkgever vanaf juni 2013 Overlevingsdrang: het gaat mij lukken om er bovenop te komen!

“Revalideren en re-integreren” Te snel? Teveel? Teveel stress? Twee keer geel = waarschuwing voor rood! Re-integratie “tweede spoor” (februari tm december 2014): Nu: 80-100% volledig – maar niet duurzaam – arbeidsongeschikt Mogelijk herstel ..?

“Kan je NAH cliënten herkennen?” Grote groep NAH getroffenen: veel overeenkomsten maar ook verschillen: fysiek, emotioneel, cognitief, afasie, uitval links of rechts, (niet) traumatisch, info-verwerking etc. etc. Hoe zou je mij herkennen …? Aan de buitenkant niets te zien!

“Verborgen gebrek” Afasie (o.a. taal en begripsvorming) Hemianopsie (beschadiging gezichtsveld/omgevingszien) Epilepsie (als gevolg van littekenweefsel na beroerte) Energie, concentratie, geheugen, info-verwerking etc.

Persoonlijke ervaringen Waar liep/loop ik o.a. persoonlijk tegen aan? Rouwverwerking/verlies van wat er niet meer is Gevoel van “eigen schuld” en schaamte Angst voor herhaling Vertekend beeld = eigen valkuil Automatische piloot uitgeschakeld - bijna bij alles nadenken (kost veel energie/inspanning) Informatie-verwerking (file in je hoofd)/prikkels/stress Dagelijkse activiteiten doseren (batterij raakt snel op) Mobiliteit/afhankelijk zijn van anderen

Wat kan de (WMO) professional betekenen? Nogmaals: voor iedere NAH getroffene is het anders. Toch een aantal “tips” die kunnen helpen als (WMO) professional Vraag of de cliënt iemand mee wil nemen maar richt je op de cliënt Geef de cliënt de tijd en rust in gesprekken Kijk goed naar non-verbale signalen (o.a. ivm “automatisme”) Complexiteit: keep it simple (zoveel als mogelijk) Batterij kan snel opraken: 1e half uur – uur houden ze zich goed …. Probeer niet “te snel” te praten (ivm info-verwerking/prikkels) Is het duidelijk tijdens het gesprek voor de cliënt? Vraag door! Geef ordening aan tijdens het gesprek en vat tussentijds samen

“Wat heb ik zelf geleerd?” Wat heb ik geleerd van deze ervaringen? Grenzen stellen --- > assertiever geworden? Rustig aan, dan breekt het lijntje niet … Moeten, moeten, moeten -- niks moet, alles mag  Bewust handelen (versus onbewust) Eigen regie! Ik ben er nog (lang) niet maar ……

Acceptatie & durven los te laten Accepteren dat ik beperkingen heb maar gelukkig ook nog genoeg mogelijkheden om mij verder te ontwikkelen!

“Ervaringsdeskundige NAH” Bedankt voor jullie aandacht! Vragen …? Mirjam van Kreel

Informatie Hersenletselteam Gooi en Vechtstreek 06-10 40 26 17