Intellectuele Eigendommen (IE)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
De zin en onzin van escrow
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
Impact van EU-regels op aanbieders betaaldiensten Simon Lelieveldt.
De marketingmixstrategie
Moderne Media Marketing, verkoop, distributie Sessie 7.
The CAF Procedure voor externe feedback
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
BESCHERMING VAN INNOVATIES
12 april 2005Workshop Auteursrechten en institutional repositories DARC-2 Workshop Inleiding over auteursrechten en institutionele repositories door Marijke.
Sociale media in de mix Wat zijn sociale media en hoe neem je ze mee in je marketing- communicatiemix Serge van Rooij Marieke Karssen
Herkansing MedMec Q3 co creatie 15 en 16 juli 2009 De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden.
Infosessie intellectuele rechten Maandag 19 november 2012 Bescherming van software en computersystemen.
Infosessie intellectuele rechten Donderdag 15 november 2012 Bescherming van materiaalonderzoek.
Infosessie intellectuele rechten Dinsdag 20 november 2012 Bescherming van biomedisch onderzoek.
Microsoft Windows Vista vanuit gebruikersperspectief.
INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN:
Management development lectoren HRO
Let’s get started Marketing? Marketing!
 Introductie  Hoofdstuk 1 t/m 4 en 7 & 8  The Filter Bubble en online marketing  The Filter Bubble en de toekomst  The Filter Bubble en organisaties.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Fontys Hogeschool Eindhoven IE voor ICT studenten Bas Bloemsaat.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
“De theorie van het inventief oplossen van problemen”
Marketing Communicatie Ebay Crossmedia Campagne Rory Schwarzler Tom Dekker.
Samenvatting. "Als ik een foto neem van het Belfort, kan ik deze foto dan in mijn cursus van NT2 opnemen?” Ja, je respecteert alle regels -Belfort staat.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Computer Vision Technische Informatica
Kennismanagement & Sociale media
Online marketing Expert (in een week)
Hoe bescherm ik mijn logo, merk of productnaam?
Sirius Legal Fedipro PowerEvent - 29 oktober 2015.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Entrepreneural Landscape of Suriname Een toelichting op het commercialiseren van Intellectuele Eigendom.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
Internationale marketing
THE ROLE OF TRADEMARKS AND DESIGNS IN BRANDING Mr. Paulus Clifton (jurist)
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Overview of IP Law and Administration in Suriname.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
Adaptatie in de wereld Johan Bogaert. Adaptatie in de wereldJohan Bogaert 28 juni 2010 Wat is klimaatverandering?
Gewoon (digitaal) ondernemen met de klant (aan tafel) Uden - 2 juni 2016 Ralph van Dam - Digital Marketing Strategist.
Opmerking: Deze brochure is ontworpen om te worden afgedrukt. Maak eerst een afdruk op gewoon papier om na te gaan of het document op de juiste positie.
B. ‘Reputatie’ en gemeenrechtelijke handelsmerken
Databank ABI Inform en Proquest
Enterprise Europe Network - Groen Gas BBQ
Productiviteit en Innovatie
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
Voeg hier een foto van het product in
Internationale marketing
Learning Content Management Systeem
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Internationalisering
OER: delen en hergebruiken Onderwijs- en inspiratiedag, Hasselt,
Huiswerkopdracht Politiek
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Tot de enterprisekennismanagementsoftware behoort ook de verkoop van contentmanagement- en portallicenties. Deze verkopen zijn jaarlijks met 35 procent.
De weg van idee naar product of dienst
Soepel: al in een vorige periode opgenomen in programma
Vakman ondernemer – Commercieel plan
Koloniën van Weldadigheid
Mixed-Signal Design Engineer
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
PERSONAL BRANDING HET NUT VAN .. HOE? TIPS
Marketing en zoekmachines
Transcript van de presentatie:

Intellectuele Eigendommen (IE) Intellectual Properties (IP) Dr Inez Demon (On linkedin) Paramaribo, 23 juni 2015

Inhoud Hulp organisaties bij Intellectuele Eigendommen (regionaal /internationaal) Wat zijn Intellectuele Eigendommen? Typen Intellectuele eigendommen. Voorbeelden.

WIPO & CROSSQ WIPO is the global forum for intellectual property services, policy, information & cooperation. http://www.wipo.int

CROSSQ CARICOM Regional Organisation for Standards and Quality CROSQ is the regional centre for promoting efficiency and competitive production in goods and services, through the process of standardization and the verification of quality. http://www.crosq.org

Our Mandate Support the CARICOM mandate in the expansion of intra- regional and extra-regional trade in goods and services. Be the regional centre for promoting efficiency and competitive production in goods and services, through the process of standardisation and the verification of quality Promote the harmonization of metrology systems and standards Increase the pace of development of regional standards for the sustainable production of goods and services in the CARICOM Single Market and Economy (CSME)

Intellectuele Eigendommen

Wat zijn Intellectuele Eigendommen? Intellectuele Eigendommen (IE) zijn alle creaties of voortbrengsels van de menselijke geest, waaronder uitvindingen, artiestieke werken, ontwerpen en symbolen, namen en figuren die in de handel worden gebruikt.

Voordeel van Intellectuele Eigendommen? Intellectuele-eigendommen kunnen door de wet beschermd worden in de vorm van uiteenlopende rechten waaronder: Pattenten Ze stellen individuen/organisatie/bedrijven in staat de erkenning te verkrijgen voor hun creaties en uitvindingen.. Geeft meer waarde aan je product.. Beschermt jou product.. Geeft je het recht het product alleen te exploiteren..

Typen Intellectuele Eigendommen Patent Patent Handelsmerk  Trademark Auteursrechten  Copyrights Handelsgeheim  Trade secrets Geografische aanduiding* Geographical Indication

Wat is een patent ? Een patent is een exclusief recht gegeven voor een uitvinding. Over het algemeen kan dit zijn: (i) een product of (ii) een proces welke een vernieuwende manier van iets doen doen of welke een nieuwe technische oplossing geeft voor een probleem. Een patent geeft de houder het recht om anderen te verbieden de uitvinding bedrijfsmatig toe te passen.

Wanneer is iets patenteerbaar? Nieuw: Er is nooit iets over gepubliceerd in tijdschriften, de media etc.. Zelfs presentatie op conferenties/seminars kunnen “nieuw”status beinvloeden. Inventief: Is anders dan wat er al bestaat, dus geen voor de hand liggende variatie op wat er al bestaat. Bruikbaar Er wordt nooit een patent gegeven voor een uitvinding dat niet bruikbaar is. UITVINDINGEN 20 jaar PATENTEN

Wat is een handelsmerk? Een handelsmerk is een teken, of woord, of symbool, of slogan (of een combinatie) welke het mogelijk maakt om producten of services van een onderneming te onderscheiden van die van andere ondernemingen. Een handelsmerk helpt consumenten producten/diensten te identificeren en een keuze te maken gebassserd op de reputatie en kwaliteit. Coca- cola Reg. 1887 Zolang u deze signs ziet weet u direct van welke producent het is en dat het niet van de concurrent is Pepsi Reg. 1905

Verschillende typen handelsmerken Symbool Logo type Slogan Vorm Naam BRAND DOOR LOPEND HANDELSMERK kleur

Wat zijn Auteursrechten? De exclusieve rechten gegeven aan een auteur, componist etc voor bepaalde tijd voor het publiceren, printen en verkopen van kopien van zijn/haar orgineel werk. Het auteursrecht laat de auteurs toe de exploitatie van hun creatie te controleren en de integriteit ervan te beschermen.

Voorbeelden Auteursrechten Originele Literaire, Drama, Musical and Artistieke producties, Cinematographische films, geluidopnames Literaire werken: Romans, gedichten, korte verhalen, Boeken over elk onderwerp, Computer programma’s, tables, computer databases, songteksten Computer software EXPRESSIE 50-60 jaar AUTEURSTRECHT

Handelsgeheim Het recht van bedrijven om vertrouwelijke en vanuit concurrentieoogpunt waardevolle informatie geheim te houden. Technische informatie & business informatie: Advertentie strategien, consumenten profielen, distributie methoden

Geographische aanduiding Kenmerk gebruikt op producten met een specifieke geographische origine die de kwaliteiten en reputatie bevatten welke beinvloed worden door hun origine. Omdat de kwaliteit van de producten sterk afhangt van de plek van productie, is er een sterke link tussen het product en the origine van de plek van productie. SPECIALISATIE VAN EEN LOCATIE DOOR LOPEND GI

Onthoud! Het beschermen van Intelectuelle Eigendommen is essentieel, en tegelijkertijd is het netzo belangrijk ervoor zorg te dragen om niet de IE –rechten van derden te vertrappen