International Credit Management  Inleiding  Credit Management in een internationale context  Mix cost model voor concurrerend internationaal credit.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemende Netwerken. Een ondernemend Netwerk 1937: The Nature of the Firm Ronald Coase.
Advertisements

Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Finace & Outsourcing. Finace: Think Build Operate  Wat doet Finace  Advies  Implementatie  Outsourcing  800 medewerkers  Branches  Handel, Industrie,
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Ivo Demeulenaere Senior consultant kwaliteit en management - Amelior
Melvin Spooren en Kees Froeling 3 oktober 2007 eHRM en de veranderende organisatie Melvin Spooren (LogicaCMG) en Kees Froeling (KPN)
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Van Eycken Joannes 2e Bachelor Sociologie
INTERNE AUDIT : uw partner ? MBA-dinnercauserie 7 februari 2002 Rudi Hex, cia Hoofdauditor kredieten KBC.
Break the bank link Jan Vermeer Johan van Beijeren 12 november 2010.
Denken in versnelling en Groei
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
© de vries business consultancy, 2008
Presentatie NGI BI Bijeenkomst
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Terugwinnen Targeting Informeren Problemen managen Verwelkomen Klant leren kennenRelatie ontwikkelen Processen Mensen en organisatie Technologie Analyse.
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
© de vries business consultancy, 2008
© de vries business consultancy, 2008
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Herman Krommendam 23 september 2009
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Management Accounting Management Control
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007 Page 1 Credit Management in de B2C markt vanuit T-Mobile perspectief Peter Meefout, EVP Customer Finance,
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
CPM bij TomTom Marco Houweling Group controller.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Naar een optimaal HR - beleid
Credit Marketing 4e jaarcongres Credit Management
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) T. Vander Beken - De kwetsbaarheid.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Tax Assurance Corporate Governance. Definitie I Corporate Governance (CG) is Engels voor ondernemingsbestuur. Daarnaast wordt wel de term Good Governance.
Business en IT Consulting
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Vragen Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Business Intelligence in Credit Management Noordwijkerhout, 24 maart 2011 Dennis van Essen | EMEA Sales.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
De compliance functie en beloningsbeleid VCO, 6 maart 2012 Janet Visbeen
Deloitte Accountants, 2013 Auditcommissie Brunssum 24 September 2013.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Transaction Banking Infrastructure Manager EMEA
Rapportering en monitoring
WirelessEducation Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
Ondernemende Netwerken
Indeling van hoofdstuk 2
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Levenscyclus van de productontwikkeling van Janus Henderson
Fons Bonink.
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden bachelor - master HW In onderstaande figuren wordt, per afstudeerrichting, voor de master in de.
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden schakel – master HW In onderstaande figuren wordt, per afstudeerrichting, voor de master in de.
The Seven Sins of CIT 1 October 2015 Eelco van der Enden Theo Poolen
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden schakel – master HW In onderstaande figuren wordt, per afstudeerrichting, voor de master in de.
Transcript van de presentatie:

International Credit Management  Inleiding  Credit Management in een internationale context  Mix cost model voor concurrerend internationaal credit management  Aan welke kwalificaties dient de internationale Credit Manager te voldoen?

NBC Universal… who are we? NBC Universal is een media en entertainment company ontstaan in May 2004 uit een fusie tussen General Electric's NBC en Vivendi Universal Entertainment, onderdeel van het Franse Vivendi SA. NBC Universal is nu de media-tak van GE: ‘world’s most admired company’. NBC Universal ontwikkelt, produceert en exploiteert amusement, nieuws, en informatie voor een wereldwijde klantenkring. GE is een voorbeeld en voorloper in innovatieve processen, integriteit en controllership. + =

NBC Universal in Amsterdam Universal Studios International BV & Universal Pictures International BV Center of Excellence in Amsterdam Business & Legal Affairs Accounting Treasury Commercial Finance Mission Statement Commercial Finance: CFCA biedt hoogstaande credit management facaliteiten en oplossingen. Credit management oplossingen worden aangebooden op een beheersbare en kosteffectieve manier, met het voornaamste doel; het continueren van de lange termijn relatie met de klanten, zowel inetrn als extern. Bewerkstelligd door wereldwijde communicatie om de bestaande interne en externe problematiek te stroomlijnen met als uiteindelijke doel: CASH IS KING Financieel HQ Europa (tax ruling) Credit Management services ~$2BN in ‘06 Wereldwijd bereik

Products, BU’s and clients TV Distribution Consumer Products TV Distribution Consumer Products Home Entertainment TV Distribution Consumer Products Home Entertainment TV Distribution Consumer Products Home Entertainment CNBC Asia TV Distribution Consumer Products TV Distribution Consumer Prod. Home Entertainment CNBC Europe Business Units TV Distribution: Free TV, Pay TV Home Entertainment: DVD’s CNBC: Business Channel Consumer Products 2500 global clients, average DSO 30.4 days (ex US 21) Products FilmsTV Series Shows FilmsTV Series NewsShows Merchandising Clients (B-B) BBC, RTL, Canal + etc Agents Europe and Asia Agents

Credit Management in een internationale context: wat nu? Het managen van cultuurverschillen Verschillen in betalingsmoraal: slimme deals maken Internationaal betalingsverkeer Internationale fusies/overnames en integratie Omgaan met tijdsverschillen: stroomlijnen van disputen Verschillen wet- en regelgeving Beleid dezelfde klant in een ander land: Policy & Strategy Internationale kredietbeslissingen: decision rules, bron Internationale belastingen Anti-money laundering Remote processes: SSC?

Credit Management in een internationale context: benadering UitdagingCTQ Succe$ Rating = = OptimaalResultaat Lage DSO Minder past dues Verminderin g DubieuzeDebiteuren = Cultural Differences Language AR IT Markt/BU Klanten Management Internal Stakeholders Legal Hiring the right People Interface Billing & Collection Onderzoek Due diligence KPI rapportage AR/Dispuut rapportage Beschikbaarhei d/ mogelijkheden

Sales CM Legal CM II. Due DiligenceI. Initial ApplicationIII. Approvals & Agreement Fase voordat de deal gesloten is Sales/ Admin Hoe werkt het: Top Level – 3 stappen proces Credit Management in een internationale context: Internationale Kredietbeslissingen: D&B Rapport Customer screening form 3 Jaar bijgewerkte Financial Statements Interne Credit Ratings op basis van betalingsgedrag GE “Watch List” + overheids-websites Check Bank op GE Blacklist Bank Audit resultaten Landenrisico Krediet referenties Cash in advance – Laagste risico Letter of Credit – Minimaal risico Bank Guarantee – Laag risico Corporate Guarantee – toenemend risico Promissory notes – aanzienlijk risico Open account – grootste risico Interne betalingsconstructie: Pay-ship deals

Mix cost model… $2 Miljard Cash Receipts in Due and payable: Available for collection: Avg. Days Billings Outstanding Operationele Resultaten - KPI’s Collections vs. Billings 105%102% Cash collected divided by billings: Turns (billings) Due and payable: Groei Sharing best practices Integratie van AR Billing & Collections Reorganiseren van processen Optimaliseren van de werkkapitaal Kredietwaardigheid & Integriteit Amsterdam: Center of Excellence NBC Universal Optimaliseren van processen Controlling; Sarbanes-Oxley, Audit Informatie voorziening Analyse, adviezen en rapportage Gebruik verschillende AR systems & ledgers Ervaring met verscheidenheid aan banken & FX Tax; VAT & Withholding Tax Focus Roemenië: Shared Service Center Capaciteit Lage kosten Hoog opgeleid Flexibel

Mix Cost Model voor concurrerend international credit management hoge waarde, lager volume controllership, kwaliteitsbeheersing nieuwe processen know how corporate accounts primair contact met BU hoog volume, lage waarde gescheiden van Sales uitgekristalliseerde processen Kwantificeerbare meetpunten dashboard rapportage secundair contact met BU SCC Romania Collection manager Senior Collector Collector Center of Excellence Amsterdam reporting control Buddy Model Optimale combinatie van kwaliteit en kostenbeheersing

Aan welke kwalificaties dient de internationale Credit Manager te voldoen?  Dedicated to credit management  Flexibel  Communicatief, slecht nieuws durven brengen  Bruggen bouwen tussen klant en de verschillende bedrijfsonderdelen  Beslissingen durven nemen  Kunnen onderhandelen, op sales en finance niveau Kortom: Duizendpoot van de organisatie

Transferring team effort into Dollars Communication is the KEY for success