Saskia Best HRO – CMD HERFST 2010 Concept Development – 6 september 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Rekenen met muzieknoten
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
Over consumenten, gedrag en marketing
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –14 september 2009.
Welkom bij de 4e workshop over:
CREATIVE MARKETING WC 7, jaar 1, Winter 2009
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –05 oktober 2009.
Agenda Thuiswerk (voorafgaand aan werkcollege 2-10): -De Lego opdracht uit werkcollege 25-9 uitwerken… -Blog updates… -Deze PPT voor werkcollege 2-10.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –21 september 2009.
Concept Development – 4 januari 2010
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2008
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009.
Concept Development – 20 september 2010
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 8 mei 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Saskia Best HRO – CMD WINTER Concept Development – 3 januari 2011.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 15 november 2010.
Docenten: Willem Ruijsbroek Les 1,
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 februari 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –12 oktober 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2010 Concept Development – 11 oktober 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 06 maart 2009.
Een lessenserie van drie lessen
Marketing Werkgroep 6.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Medmec04 les 3 Engagement.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
MedMec Q3 Workshop co-creatie De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden te benoemen om te.
Presentatie productvoorstellen
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 1, Winter 2008 Verkenningsles Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Toine Nagel.
College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
Welkom bij de 4e workshop over:
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent xxxx.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2010 Concept Development – 12 april 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2010 Concept Development – 29 maart 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 maart 2009.
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
CREATIVE MARKETING WC 5, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 26 april 2010.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Saskia Best HRO – CMD WINTER Concept Development – 10 januari 2011.
Minor Concept Development Schooljaar 2008 – 2009 College 2 Herfst, Saskia Best.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –7 september 2009.
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 10 mei 2010.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –31 augustus 2009.
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 7 juni 2010.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 14 december 2009.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Transcript van de presentatie:

Saskia Best HRO – CMD HERFST 2010 Concept Development – 6 september 2010

Agenda Pitches Battle Design Boeken Postings Gemeenschappelijke Battle

Indeling Herfst 30 aug- Start, inhoudelijk en huishoudelijk 6 september- Individuele gesprekjes, Korte pitches Battle of Concepts, DESIGN 13 september- Gemeenschappelijke Battle, Design 14 september- KICKOFF UTRECHT RIJKSWATERSTAAT (middag) 20 september- DESIGN 27 september- Beoordeling BOC pitches 04 oktober- DESIGN 11 oktober- DESIGN 25 oktober- Excursie DUTCH DESIGNWEEK EINDHOVE 01 november- Feedbackles 07 november (zondag) deadline opdrachten, alles online

Beoordeling Herfst Essays naar eigen keuze (bv Dutch Design Week per stuk min 1 punt) Eigen opdrachten (per stuk 1 tot 2 punten) Eigen college maken van a tot z (2 punten) Battle (verplicht, 2 punten - ENERGIEMETER) Gemeenschappelijke Battle (1 punt) Grote Huiswerkopdracht (verplicht 1 punt) Rijkswaterstaat (min 2 punten) Wekelijkse postings ( 1 punt)

DESIGN Wat verstaan jullie onder Design? Geef voorbeelden Publiceer op je blog Tijdsindicatie: 25 minuten

Het potentieel van Design -Design beslaat een breed terrein -Design als bedrijfsinstrument neemt toe in betekenis

Design? - Als je kijkt in de van Dale gaat het met name over productuiterlijk -To design = ontwerpen -En ontwerpen gaat over iets uitdenken, of maken, maar het hangt ook weer samen met het creëren

Design? - Je kan heel veel ontwerpen: Een gebouw Een product Een dienst Een voorwerp Een voorstelling Een boek Een auto

DESIGN “Alles wat door mensenhanden doelgericht is ontworpen of vormgegeven” Patrick van Thiel, Designmanagement in essentie

Design? -Want alles om ons heen is vormgegeven toch? -Vrijwel niets is toevallig ontstaan

Design? - Is dus alles wat bewust is vormgegeven dan ook DESIGN?

Design? - In zijn algemeenheid (maar definities verschillen) gaat het over het (bewuste) ontwerpproces en het concept er achter

Design? - Drie belangrijke betekenissen: Proces Object Stijl Designmanagement: Gert Kootstra

Design als Proces -Volgens Kotler: ‘Design is the process of seeking to optimize customer satisfaction and company profitablity through the creative use of major design elements (performance, quality, durability, appearance and cost) in connection with products, environments, information and corporate identity’

Kotler -De designelementen die Kotler in zijn definitie noemt staan bekend als de designmix -Mix van designelementen dienen goed op elkaar afgestemd te zijn -Een product dat er heel duur uitziet en dat ook is, maar niet duurzaam is of de verwachte prestaties levert, is vaak niet succesvol

Kapferer - Franse merkenspecialist -‘Design is the added value process between the idea and the product in order to make it more functional, less costly to manufacture and nicer’

Kapferer versus Kotler - Kotler heeft het over het zoekproces om zowel klanttevredenheid en winstgevendheid te optimaliseren -Kapferer heeft het over design als een waarde toevoegend proces, de meerwaarde voor de consument

Kapferer Kapferer stelt dat toegevoegde waarde design samenhangt met verbeteren functionaliteit, realiseren lagere kostprijs en met een grotere esthetische waarde

Norman Norman stelt dat er juist op gebied functionaliteit nog veel winst valt te behalen. Hij legt nadruk op emotionale kant van design

DESIGN als proces -Binnen Designmanagement gaat het om het creatieve ontwikkelingsproces maar ook op het besluitvormingsproces daaraan voorafgaand rekening houdend met bedrijfsdoelen en consumentenverwachtingen

Design als object -Fietsbel, auto, logo

Design als Object StarckDyson

Design als stijl -Kenmerkende, eigen, onderscheidende en consistente vorm van uitdrukken -Beeld, geluid, smaak, geur, taal, gevoel -Het op elkaar aansluiten van de verschillende elementen is van belang

Huiswerk Lees de PDF over Designmanagement, zie blog, 2 pagina’s Noem 3 voorbeelden van visceral, 3 voorbeelden van behavorial en 3 voorbeelden van reflective design Noem tot slot 3 voorbeelden van producten die de drie niveau’s bevatten

Apple -Apple breidt geleidelijk aan het assortiment uit -Wat als deze tendens zich voorzet? -Het antwoord van La Republicca

Oefening in kleine groepjes 1. Schrijf in 5 minuten zoveel mogelijk merken op 2. Kies een merk 3. Schrijf de drie belangrijkste kenmerken van het merk op, waarvan jij denkt dat dit belangrijke kernwaarden zijn 4. Schrijf drie kenmerken op zoals jij het merk percipieert 5. Werk dit merk verder uit zoals La Republicca dat deed voor Apple ook met (eenvoudige) visualisaties 6. Ben je verder gegaan met Design als Proces, Object of Stijl?

Boeken

Huiswerk Denk aan huiswerkopdracht, posting en voorbereiding gemeenschappelijk Battle En voor jullie info heb ik ook nog een extra PDF op het blog gezet

Tot volgende week! Hou mail in de gaten voor kickoff Rijkswaterstaat Vragen?