Met de Kennisbasis in zee!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Instrumentatie van ICT-gereedschap bij wiskunde
Advertisements

EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Hogere denkvaardigheden
De schooltuin Vaardig in het VMBO 16 mei De schooltuin  Korte geschiedenis  Waarom een schooltuin.
Kennisbasis voor de schoolvakken. NRC weekblad.
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Workshop Gamification. Doel workshop Inzicht gamification Toepassen van gamification voor eigen module.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Drieslag functioneel rekenen
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
De kennisbasis Rekenen-Wiskunde
Rekenen en Rekenproblemen
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Practicumverslagen en het ontwikkelen van vaktaal / karakteristieke werk- en denkwijzen Gerald van Dijk.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Onderzoekend leren en beroepscontexten
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.
De Kennisbasis Onderbouw Natuurwetenschappelijke vakken en Technologie
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Webquest, een kwestie van gebruiken?
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
PLG Interdisciplinariteit
Contexten als middel voor interdisciplinariteit
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Lespakket Zoeken naar Leven Workshop Zoeken naar Leven Woudschotenconferentie 2009 Meie van Laar, science center NEMO.
Hoe werkt deze digitale methode? 1
Naar een duurzaam HRM beleid
Beta-mozaiek in drie dimensies: de Kennisbasis Onderbouw Natuurwetenschappelijke vakken en Technologie Ecent conferentie 21 mei 2014 Dirk Jan Boerwinkel.
‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een nieuw programma biologie! Ange Taminiau Malmberg nascholingsbijeenkomsten Den Bosch, 23 januari.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Werkt voor u De woningcorporatie standaard voor functieopbouw, functiewaardering, mobiliteit en ontwikkeling. Doet u mee? Resultaatgebieden binnen woningcorporaties.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Denkinstrumenten voor begripsontwikkeling Nibi vmbo conferentie 27 mei 2016 Dirk Jan Boerwinkel Manon ten Asbroek Freudenthal Instituut voor Didactiek.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
ECENT 12 mei Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
De didactiek van ontwerpen
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Product van TU Delft, SEC
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Product van TU Delft, SEC
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Biologie 2.6 Gezondheid 2.5. Voeding 1.4. Organisme 2.4. Regeling
Onderzoekend leren met WereldWad
Transcript van de presentatie:

Met de Kennisbasis in zee! Faculty of Science Freudenthal Institute for Science and Mathematics Education Met de Kennisbasis in zee! Nibi conferentie 29 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen

29 mei 2015 met de kennisbasis in zee

29 mei 2015 met de kennisbasis in zee

Elke leersituatie heeft meer dimensies Voorbeeld: Een les over cellen kan tevens een les zijn over hanteren van microscoop, het werken met modellen en over schaal en hoeveelheid. In andere lessen gaat het niet meer over cellen, maar mogelijk wel over het hanteren van instrumenten, het werken met modellen en schaal en hoeveelheid. Hoe verbinden we die leerervaringen? En welke zijn dat? 29 mei 2015 met de kennisbasis in zee 4

Overzicht workshop 00-10 Achtergrond en inhoud van de Kennisbasis 10-30 voorbeeld lesmateriaal 30-60 uitwerking van denkwijzen 60-75 ontwikkelen lesmateriaal 29 mei 2015 met de kennisbasis in zee 5

Kennisbasis - Aanleiding en doel Opdracht OCW Doel: Verbetering van de leeropbrengst in de onderbouw van het voortgezet onderwijs, met het oog op het onderwijs in de bovenbouw (vmbo en havo/vwo) Gaandeweg in de ontwikkeling nevendoelen: Samenwerking tussen betavakken Betekenisvol eindonderwijs voor velen Stimuleren van hogere orde denkactiviteiten Doorlopende leerlijn; onderbouw weer aan bovenbouw koppelen. Extra doel erbij gekomen door besluit over ANW; indalen deels ook in de onderbouw 29 mei 2015 met de kennisbasis in zee 6

Keuze voor de Kennisbasis; doelen in drie dimensies Integratie van: Karakteristieke werkwijzen Vakinhoudelijke begrippen en relaties Karakteristieke denkwijzen 29 mei 2015 met de kennisbasis in zee

Opdracht 1. Onderzoek de Kennisbasis voor onderwerpen die met de zee te maken hebben. Domein Biologische eenheid Domein Instandhouding Domein Interactie Domein Voortplanting en evolutie Domein Dynamisch evenwicht (ecologie) 29 mei 2015 met de kennisbasis in zee

1. Karakteristieke werkwijzen in de Kennisbasis Manier van werken van professionals die natuurwetenschappelijke kennis gebruiken. Inzicht hierin is nodig om te kunnen interpreteren hoe kennis tot stand komt. Gekozen is voor de volgende werkwijzen: De werkelijkheid onderzoeken . Modelgebruik en – ontwikkeling . Onderzoeken . Ontwerpen Omgaan met informatie . Informatievaardigheden . Redeneervaardigheden . Waarderen en oordelen . Reken- en wiskundige vaardigheden In de Kennisbasis worden de werkwijzen geformuleerd in de vorm van activiteiten die gekoppeld kunnen worden aan de vakinhouden. Professional is ook bakker die gist gebruikt, niet alleen wetenschappelijk onderzoekers Wiskundige vaardigheden meer dan alleen som berekenen 29 mei 2015 met de kennisbasis in zee 9

3. Karakteristieke denkwijzen in de Kennisbasis Veel gebruikte denkwijzen in natuurwetenschappen en technologie Gekozen is voor de volgende denkwijzen Uit de NGSS: 1. patronen 2. oorzaak en gevolg 3. schaal, verhouding en hoeveelheid 4. systeem en systeemmodellen 5. behoud van energie en materie, transport en kringlopen 6. structuur en functie 7. stabiliteit en verandering aanvullend 8. duurzaamheid 9. risico’s en veiligheid In de Kennisbasis geformuleerd in de vorm van inzichten, die laten zien hoe specifieke vakinhouden beschouwd kunnen worden als voorbeeld van een groter idee. http://www.youtube.com/watch?v=pSb3tSKhCr0&list=SPllVwaZQkS2rtZG_L7ho89oFsaYL3kUWq&index=10 29 mei 2015 met de kennisbasis in zee 10

Kennisbasis: structuur per vak en domein Korte introductie per vak Korte introductie per domein: Waar het om gaat Samenhang met andere onderdelen Integrale doelen integratie van inhouden, werkwijzen en denkwijzen contexten waarin kennis wordt gebruikt Drie dimensies afzonderlijk per domein werkwijzen vakinhouden denkwijzen Voorbeeld vmbo interactie 29 mei 2015 met de kennisbasis in zee 11

Waar het om gaat: een omschrijving van de aard en het belang van het betreffende kennisgebied. Het gaat hier om een herkenbare afbakening van het kennisgebied, tevens bedoeld om aan te geven dat de te leren kennis en vaardigheden dienen om de wereld te begrijpen en daarin adequaat te handelen. Dit biedt docenten, zo is de gedachte, handvaten om leerlingen te motiveren. 29 mei 2015 met de kennisbasis in zee 12

Integrale doelen Integrale doelen: doelen die de richting aangeven van de toetsing. Het gaat hierbij om vakinhoudelijke kennis in samenhang met denk- en werkwijzen die karakteristiek zijn voor natuurwetenschappen en technologie. De bedoeling van de integrale doelen is aan te geven dat het in het onderwijs niet alleen gaat om het leren van losse kennisonderdelen, vaardigheden en denkwijzen, maar ook om geïntegreerd gebruik in het dagelijks leven en in vervolgopleidingen. 29 mei 2015 met de kennisbasis in zee 13

Werkwijzen, vakinhouden en denkwijzen Vaardigheden en karakteristieke werkwijzen: dit betreft de gebruikelijke manier van werken van natuurwetenschappers, ingenieurs en technici, toegespitst op het betreffende kennisgebied. Inzicht hierin is nodig om te kunnen interpreteren hoe kennis tot stand komt. Karakteristieke denkwijzen: in deze rubriek gaat het om veel gebruikte denkwijzen van natuurwetenschappers, ingenieurs en technici, toegespitst voor het betreffende kennisgebied. met de kennisbasis in zee 29 mei 2015 14

Overzicht workshop 00-10 Achtergrond en inhoud van de Kennisbasis 10-30 voorbeeld lesmateriaal 30-60 uitwerking van denkwijzen 60-75 ontwikkelen lesmateriaal 29 mei 2015 met de kennisbasis in zee 15

Voorbeeld materialen Inhoud Denkwijze Aspect Aanpak Medicijnen voor gedrag Oorzaak en gevolg Situatie heeft vaak meer dan 1 oorzaak Cartoons Recycling van mobieltjes Duurzaam-heid Recycling ‘kortsluiting’ tussen input en output Input-output schema 20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie

Overzicht workshop 00-10 Achtergrond en inhoud van de Kennisbasis 10-30 voorbeeld lesmateriaal 30-60 uitwerking van denkwijzen 60-75 ontwikkelen lesmateriaal 29 mei 2015 met de kennisbasis in zee 17

Structuur en functie als denkwijze Vragen van vorm naar functie: waar dient dit voor? Vragen van functie naar vorm: hoe wordt deze functie vervuld? http://www.ecent.nl/artikel/1684/Kunnen+kinderen+leren+kijken+als+een+ontwerper%3F/view.do 29 mei 2015 met de kennisbasis in zee

Vertaling naar het onderwijs 1; vorm naar functie 29 mei 2015 met de kennisbasis in zee

20 mei 2015 ontwikkelen van 3D lesmateriaal biologie

Vertaling naar het onderwijs 2; functie naar vorm 29 mei 2015 met de kennisbasis in zee

29 mei 2015 met de kennisbasis in zee

Opdracht 2. vorm-functie schema invullen 29 mei 2015 met de kennisbasis in zee

Opdracht 3. Patronen Wat valt je op als je planten en dieren in zee vergelijkt met planten en dieren op het land? 29 mei 2015 met de kennisbasis in zee

Opdracht 4. Bekijk de toepassingen van denkwijzen uit het voorbeeld voor voeding en spijsvertering Bedenk zelf voorbeelden van denkwijzen die passen bij de zee. 29 mei 2015 met de kennisbasis in zee

Overzicht workshop 00-10 Achtergrond en inhoud van de Kennisbasis 10-30 voorbeeld lesmateriaal 30-60 uitwerking van denkwijzen 60-75 ontwikkelen lesmateriaal 29 mei 2015 met de kennisbasis in zee 26

Opdracht 5. Eigen lesvoorstel Kies een vakinhoud over de zee uit opdracht 1. Kies een denkwijze die je daarbij goed kunt toepassen. Denk na over een context waarin inhoud en denkwijze een rol spelen Lees wat in de Kennisbasis staat over de vakinhoud Lees wat in de Kennisbasis staat over de denkwijze (inclusief de ‘hulpstukken’) Bedenk een leerlingactiviteit die deze denkwijze illustreert Bedenk hoe je de activiteit nabespreekt 29 mei 2015 met de kennisbasis in zee