Mark Overmars Universiteit Utrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Ontwikkelen = groeien Leren = (eigen) grenzen verleggen
GAMES in het onderwijs.
Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Wat is interactieve marketing?
’n app a day ‘n App a Day doe je voordeel er mee Noordwijkerhout, 1 februari 2014 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut.
De “ leraar” als rolmodel
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Les 5 Nieuwe Media Lab: Hoe veranderen nieuwe media sport? 1. Actieve sportbeleving: Nieuwe manieren om te meten wat je doet, nieuwe manieren om sport.
Erik J.A. Scherder.
Games in marketing. Hoe kunnen games uw marketingstrategie naar een hoger plan tillen?
Nieuwe media zoeken school
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
Computergames, een cultuurvorm van de 21ste eeuw?
Toepassingen van Haptic Masters P. Lammertse, MOOG-FCS TU Eindhoven, Super TU/esday.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Bewegen in het Praktijkonderwijs Embedded Fitness Gaming, entertainment en fitness in één concept Carla Scholten, directeur
Mentoring ontwikkelt zich wereldwijd. Waar staat Nederland?
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/5/2017 Space Challenge Martijn Koops 1. Ervaringsleren en Lemniscaat Model 2. SpaceChallenge 3. Resultaten dr. Martijn C. Koops Academieteam.
Business Marketing Management
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Focus op motivatie en communicatie
 Wat is Augmented Reality?  Toepassingen van Augmented Reality  Augmented Reality mobiel  Augmented Reality in games  De toekomst van Augmented Reality.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Het gebruik van virtual reality en serious gaming in de psychologie
Psychologie van de duurzaamheid
Dossier Empowerment.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
Als je niet meer zonder kunt: internetverslaving in het digitale tijdperk Dr. Gert-Jan Meerkerk Dr. Tim Schoenmakers FADOdonderdag 12 november 2009.
Groepsdynamica.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Gameverslaving: facts and stories
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Computerspelletjes woensdag 24 februari Computerspelletjes De spelende mens.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
ONDERWIJS JONGEREN EN DE WERELD VAN ICT Jan Dirk Schagen Renée Prins De Haagse Onderwijsdag 7 november 2013.
NOT 2011 Ineke Verheul Serious games of serious gaming?
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Postbus 92, 5000 AB Tilburg Sportweg 15, 5037 AC Tilburg Jacco Schimmel Yvonne van der Steijn “Samenwerken via internet bepaalt hoe we in de nabije toekomst.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Social intranet Donderdag 19 november Even voorstellen… Erica van de Veen Communicatiemedewerker Gemeente Putten 2.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
KRIJG ENERGIE VAN STUDENTEN. COÖPERATIE DOMMELSTROOM WATERKRACHTCENTRALE IN DE DOMMEL BIJ SINT-MICHIELSGESTEL 250 MILJARD LITER WATER / KWH PER.
Crowdfunding.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
Een (korte) Introductie op Educatieve Spellen
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Sieberdam/ROCS & KODOS
‘n App a Day doe je voordeel er mee
Big Data.
Big Data.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Netwerken & Internet 1.
How to use games and materials when discussing sexuality Manouk Vermeulen, consultant specialized in sexuality education 12+
Transcript van de presentatie:

Mark Overmars Universiteit Utrecht Computer Games Mark Overmars Universiteit Utrecht

Entertainment Games Wereldwijde omzet 20 miljard Euro Vele soorten Groeit sterk Vele soorten Consoles, PC, mobiele telefoon, … Genres: Puzzel, Sport, Strategy, Shooters, … Grote online game werelden Casual games Spelers Gemiddeld 29 jaar Mannen en vrouwen Gaming is een sociale activiteit

Serious Games Onderwijs Training en simulatie Besluitvorming Marketing Kunst Gebruikers interface

Waarom Games Gebruiken Games geven motivatie Verhaallijn, uitdagingen, beloning Games kunnen zich aanpassen aan de vaardigheden van de spelen Verminderd frustratie en verveling FLOW uitdagingen vaardigheden Flow Frustratie Saai

Waarom Games Gebruiken Games geven directe feedback op beslissingen en acties Beter leerproces Beter inzicht in gevolgen Games kunnen overal en altijd gespeeld worden Gebruik van verloren uren Thuis gebruik Gevolg is dat meer tijd aan leerproces besteed wordt

Ingrediënten van een Game Verhaallijn Geeft globale motivatie Game play Regels, uitdagingen, beloning Leidt tot langdurige interesse Simulatie Geeft feedback op beslissingen en acties (Hoeft niet realistisch te zijn) In een goed spel zijn deze drie elementen in balans

Gebruik van Serious Games Om mensen te trainen in het gebruik van apparaten. Vluchtsimulatoren Rijsimulatoren Simendo (endoscopy) Om mensen in bepaalde procedures te trainen Veiligheidstrainingen, … Leren van feiten en vaardigheden Taal en rekenvaardigheid Ondernemerschap ...

Gebruik van Serious Games Om bepaald gedrag te stimuleren Remission, GlucoBoy Om inzicht in processen te krijgen Sociaal, communicatie bedrijfsprocessen Om mensen af te leiden Pijn reductie bij brandwonden Snow World, vele anderen

Gebruik van Serious Games Om mensen contact te laten onderhouden Patiënten Ouderen die alleen wonen Marketing America’s Army Operation Ibiza, Pool Paradise In game advertising Vele andere toepassingen Revalidatie Locaties bezoeken ...

Trend: Automatic Content Creation 3D Werelden Uit beelden en video Uit Geografische Informatie Systemen Karakter gedrag Scenario's Aangepast aan de speler/gebruiker

Trend: Realistisch Gedrag Visuele aspecten zijn zeer realistisch Karakters gedragen zich niet realistisch Benodigde ingrediënten: Animatie Pad en actieplanning Kunstmatige intelligentie Agenttechnologie

Trend: Adaptive Game Play Neem de speler waar Zijn handelingen Met een camera Andere instrumenten (hartslag, zweet, brein activiteit, …) Hou een dynamisch speler model bij Wat hij weet/begrijp Niveau van frustratie/verveling Wat hij leuk vindt en wat niet Hoe hij reageert op bepaalde zaken Pas het spel hieraan aan De wereld, uitdagingen, gedrag, … Dit leidt tot Meer persoonlijke ervaring “Pleasurable Frustration”

Trend: Fysieke Interactie Dance Dance Revolution Eye Toy Wii Lichaamsbeweging Ook veel toepassingen in de revalidatie

Trend: Brein-Machine Interactie Sturen door te denken Eerste stappen zijn hoopgevend Groot Nederlands project Ook biometrische informatie

Trend: Location Based Gaming Gebruik PDAs met GPS Locatie speelt een belangrijke rol in de game play

Onderzoek: AGS Center for Advanced Gaming and Simulation Partners Universiteit Utrecht TNO Hogeschool voor de Kunsten Utrecht Organisatie Virtueel centrum met centrale locatie in Utrecht Ongeveer 80 medewerkers Multidisciplinair www.gameresearch.nl GATE project 10 MEuro subsidie van overheid Onderzoek, Kennistransfer, Pilots UGLI Dutch Game Factory Nederlandse Game Dagen

Conclusies Games vormen een belangrijk element van het leven Invloed en impact zullen verder toenemen Serious games zullen een groot effect hebben Op hoe we leren Op de gezondheidszorg Op hoe we leven De toekomst leidt tot nieuwe mogelijkheden die moeilijk voor te stellen zijn Controle via het lichaam en de hersenen Mixed reality waarbij de echte en de virtuele wereld in elkaar overlopen Student centered learning De wereld in onze handen … Het is slechts het begin …