LORCA College 10
De Restauratie – Cánovas del Castillo ‘Turno pacífico’ Caciques Institución Libre de Enseñanza
Institución Libre de Enseñanza (ILE) 1876 Giner de los Ríos Principes Krausisme
Richtlijnen onderwijs "Las clases deben ser conversación familiar e informal entre maestros y alumnos, llevados por un espíritu de descubrimiento, diálogo socrático, el aula debe ser un taller, el maestro un director, los alumnos una familia"
Statuten Instituto geen religieuze of ideologische interesse, geen politieke partij vrijheid van leerstoel, onaantastbaarheid wetenschap, respect individueel geweten pedagogische idealen
BARCELONA: 1909 Tragische week
José Ortega y Gasset Filosoof "problema de España” Gelinkt aan ILE
crisis XXe eeuw Dictatuur Tweede Republiek Begin Burgeroorlog
Dictatuur Primo de Rivera Goedkeuring Alfonso XIII Dictatuur: herstel rust Resultaat
Evolutie dictatuur Militaire dictatuur Burgerlijke dictatuur
Einde dictatuur: 1930 Problemen Primo de Rivera Frankrijk Gemeenteraadsverkiezingen Koning vlucht
Tweede Republiek etappes Hervormingen Tegengaan hervormingen Zie volgend college
Federico García Lorca Generatie van 27 Poëzie en theater
Dichter = ‘cazador de imágenes’ Tragisch noodlot
De Generatie van 27 Vooral dichters 1627 = sterfdatum Góngora ‘Groep’
Eclectische poëzie Interesse voor: a. literaire traditie Spanje b. avant-garde tendensen Experimenten
Enkele dichters Vicente Aleixandre (existentiële poëzie) Luis Cernuda (thema ballingschap) Jorge Guillén (volmaaktheid wereld) Dámaso Alonso (wereld als chaos) Rafael Alberti (sociale compromis) Pedro Salinas (liefde)
Nieuwe poëzie Grote rijkdom Geen theorie, wel praktijk Geen puur formele poëzie Zoeken van evenwicht tussen verstand en emotie
Evolutie Ideaal van zuiverheid Contacten met surrealisme Sociaal compromis
Thematiek Lorca Leven/dood Vrijheid/beperking Situatie vrouw of marginalen in alg. Ongerealiseerd verlangen
Residencia de estudiantes 1910 Culturele instelling Vriendschappen
Beoogde vorming Breed en algemeen (volgens stellingen van Krause) ( <- Spaanse Universiteit van toen)
Bezoek Lorca aan Dalí Cadaqués
Lorca en Buñuel
Verenigde Staten Spirituele crisis New York Universidad de Colombia Cuba
Theater 1932: “La Barraca“ 1933: Buenos Aires Opnieuw lyrische poëzie
Enkele werken Poëzie: Romancero gitano Poeta en Nueva York
Romancero gitano Groot succes ! Romances (cfr. ME) Zigeuners ~ Andaloesië
Poeta en Nueva York Posthuum Aanklacht tegen rede westerse wereld Bizarre beelden + associaties Overeenkomsten met surrealisme
Dichter in New York Verblijf in Amerika Afschuw dichter Zelfportret
La Barraca Universitaire theatergroep Rondreizend Klassieke werken ‘misiones pedagógicas’
Trilogie van het platteland Gemeenschappelijke thema’s : Positie vrouw Verlangen vs autoriteit Noodlot Gebaseerd op echte feiten
Bodas de sangre – 1931 proza, vers, dans en muziek irrëele wezens als Maan of Dood spreekkoren (cfr. Griekse tragedie)
Flamenco-versie van Carlos Saura
YERMA 1933 Titel Geen communicatie ‘El qué dirán’ Dood Juan
Thema’s Onvruchtbaarheid Symboliek (water, zingen) Onrealiseerbaar verlangen Tragisch einde
La casa de Bernarda Alba
Het huis van Bernarda Alba Grote afwezige = man Beslotenheid huis Buitenwereld = geluiden, geruchten en plichtplegingen Huis = gevangenis
Passie en noodlot Pepe el Romano Angustias Adela Passies laaien op
Bernarda Eer dochters Morele plichten + sociale gedragingen Vijf dochters: onderworpen Adela: opstand dood
Dood Lorca 1936, bij begin Burgeroorlog Executie door falangisten