Sociale ongelijkheid in het leerplichtonderwijs, met specifieke aandacht voor het secundair onderwijs Studiedag VFO/SSL - 22 november 2007. Jan Van Damme,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
I love you.
Advertisements

Project REALISE Europees Project Ter bevordering van de tewerkstelling van hooggeschoolde allochtonen op hun niveau van opleiding.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
1 Sociale ongelijkheid en integratie in het onderwijs Emeritiforum – 23 oktober 2008 Jan Van Damme, K.U.Leuven.
User Centred Development
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Samenwerkend leren Kris Van den Branden
English and IPC How to teach content through English.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Informatievaardigheden Feedback BPE Marja Maclaine Pont Bibliotheek Wageningen UR 30 september 2010.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Informatievaardigheden Feedback BPE Marja Maclaine Pont Bibliotheek Wageningen UR 29 september 2011.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Wisselen?
University College Maastricht Christelijk-sociaal Radicaal kiezen voor de burger in gezondheid en ziekte Dr. Maarten J. Verkerk.
A historical database: finding our possibilities and limits Case: Oosterhesselen Erwin H. Karel/Richard Paping (Digital Humanities Pitch April.
Titeldia ENTRADA: The Impact of a TTL Change at the TLD Level Maarten Wullink| DNS-OARC Spring 2016 workshop March 31 st 2016.
Guides for gutter Text colours R 27 G 66 B 152 R 0 G 0 B 0 R 127 G 127 B 127 Background.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Association between Advanced Glycation End products
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
Social benefits, residence permits and more ….
Evolutieleer Natuurwetenschappen.
Reducing antibiotics on farmlevel
Jo Lucassen - Janine van Kalmthout (Mulier Instituut)
Sector, Firm Size and ICT investments
Joint Leiden-Delft-Erasmus project on Cyber Insurance
Dictionary Skills!?.
Directe en indirecte oorzaken van gewelddadig extremisme
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Marsel van Oosten ARS281 Hanyuan Chen
Politiek van de wiskunde Wiskundeonderwijs - Etnowiskunde
Verlangen naar God Longing for God
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
The well-being of incarcerated mothers in the Netherlands
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Trilateral Wadden Sea Swimway Vision
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
ACTmodel van psychopathologie
R&D Satellite Accounts in the Netherlands OECD-NAWP 3-5 October 2007
Rob Heyman and Ilse Mariën
UGlobe Utrecht University, 9 March 2018
A realistic basic income policy needs two pillars
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
GIRLS OUTPERFORMING BOYS IN LISTENING AND READING SKILLS
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Sociale ongelijkheid in het leerplichtonderwijs, met specifieke aandacht voor het secundair onderwijs Studiedag VFO/SSL - 22 november Jan Van Damme, K.U.Leuven

INLEIDING 1.Wat leerden we uit het LOSO-project? 2.Wat moeten we denken van het PISA- verhaal? 3.Conclusie

1.Wat leerden we uit het LOSO-project? a.Eindpositie S.O. (en vertraging) : functie van sekse, SES en allochtoon/autochtoon? - zonder aanvangskenmerken S.O. - met aanvangskenmerken S.O. b.Effect van soort medeleerlingen als vorm van kansenongelijkheid + mogelijke reacties van scholen en leerkrachten

Eindpositie S.O.

Laatste succesvolle positie ih. S.O. zonder controle voor aanvangskenmerken - Meisjes > Jongens -Hoge SES > Lage SES -Autochtonen > Allochtonen Interactie-effect tussen etniciteit en SES: het effect van SES is kleiner voor allochtone leerlingen dan voor autochtone leerlingen

Laatste succesvolle positie ih. S.O. onder controle voor aanvangskenmerken - Meisjes > Jongens -Hoge SES > Lage SES - Geen effect van etniciteit

Model zonder controle voor aanvangskenmerken van leerlingen: ‘Totale Effecten’

Model onder controle van aanvangskenmerken van leerlingen: ‘Netto Effecten’

1.Wat leerden we uit het LOSO-project? a.Eindpositie S.O. (en vertraging) : functie van sekse, SES en allochtoon/autochtoon? - zonder aanvangskenmerken S.O. - met aanvangskenmerken S.O. b.Effect van soort medeleerlingen als vorm van kansenongelijkheid + mogelijke reacties van scholen en leerkrachten

1.Wat leerden we uit het LOSO-project? 2.Wat moeten we denken van het PISA- verhaal? 3.Conclusie

2.Wat moeten we denken van het PISA-verhaal? a.De OESO en anderen brengen het met verve. b.Wordt dat verhaal bevestigd door ander onderzoek? bijdrage UCL bijdrage van de Hofmans e.a. bijdrage van Dronkers e.a. eerste resultaten van PIRLS 2006 in Vlaanderen c.Andere vragen die rijzen

Hofman et al. :some conclusions countries that include high percentages of students within grant-aided education have been performing better in terms of quality than countries that are dominated by public schools (or less than 10%) Furthermore, the native students in these countries tended to be near the top of the quality rankings Countries with relatively high percentages of students in grant-aided schools tended to perform better than others when equity dimensions are taken into account. The gap in performance between low/ses and native high/middle-ses students is frequently smaller The Netherlands and Belgium scored well overall and in terms of performance of their low/ses minorities. However, for their ethnic minority students, the picture was by no means as favourable. A reverse pattern can be seen for countries as Portugal and Spain

Immigrants and school segregation by Dronkers & Levels (PISA 2003)

Study 1 by Levels and Dronkers (2005) Big differences in achievement between students from another ethnic background and native students Why? 1)Country of origin 2)Country of residence 3)SES

Data: PISA 2003 (students math achievement at age 15) Results: 1) Country of origin → achievement of students 2) Country of residence → achievement of students 3) Effects of country of origin on achievement are stronger than the effects of country of residence 4) 1st and 2nd generation students from countries in West-Asia, North-Africa, Latin-America scored lower in math than students from countries in Europe and the Pacific Rim even after controlling for SES → effect of country of origin on achievement cannot be reduced to the effect of SES on achievement →explanation? Distance between culture of origin and current culture

Study 2 by Dronkers and Levels (2005) Main research question: Are the lower achievement of students from another ethnic background related to the SES and the ethnic school composition? Hypotheses: 1)The effect of the SES and the ethnic composition of schools on achievement is larger for the students from another ethnic background than for native students 2)The variation between countries of the effect of SES and the ethnic composition of schools on achievement is related to differences in school resources 3)The effect of the SES and the ethnic composition of schools on achievement is larger for students from West-Asia, North-Africa and Latin America than for students from other regions

Main results: 1) The SES composition of schools has a larger impact on achievement than the ethnic composition of schools 2) The SES and the ethnic composition of schools have independent effects on achievement 3) The effects of the ethnic school composition are not larger for students from West-Asia, North-Africa, Latin-America than for students from Europe and the Pacific Rim → the differences in achievement between students from different ethnic background could not be explained by the school SES en ethnic seggregation

4) The variation between countries of the effect of SES and the ethnic composition of schools on achievement was not related to differences in school resources 5) The high achieving students in math (native students and students from Europe, North-America, Australia and Southeast Asia) are more negatively influenced by the ethnic school segregation than the lower achieving students in math → the ethnic school segregation is not negative for all students 6) The SES segregation of schools is negative for all students

2.Wat moeten we denken van het PISA-verhaal? a.De OESO en anderen brengen het met verve. b.Wordt dat verhaal bevestigd door ander onderzoek? c.Andere vragen die rijzen: Verwachte evoluties gezien het gevoerde beleid Is een benadering op basis van een leeftijdscohorte adequaat om het onderwijs te evalueren? Zijn de prestatieverschillen tussen scholen meer dan instroomverschillen? Wat meet PISA?

Conclusie: Aan welk soort onderzoek is er behoefte?