De schaapherder We doen mee met Woordvoerders van de Natuur. We geen een hele dag de natuur in en daarna gaan we in de klas daar iets mee doen. We gaan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Je gaat bij deze opdracht zelf een aantal vragen bedenken, die je ook als een toetsvraag zou kunnen gebruiken. Geef een antwoordmodel erbij.
Advertisements

Madagaskar\Landschappen
naamwoordelijk gezegde
Het Mastbos bij Breda het hele jaar rond
Het is spannend en dat mag
Download von PPSFun.de Wat zou er gebeurd zijn moesten de 3 koningen, 3 koninginnen zijn geweest ? Zij hadden de weg gevraagd. Zij waren op tijd aangekomen.
De grote dierenquiz.
Middengebied Vlissingen. Wie Zijn Wij? Jongeren uit het Middengebied Wij werken samen in en voor onze wijk Zijn ontstaan vanuit het BOS-project.
 Het begin  Hoe zijn we op ons idee gekomen?  Hoezo dieren?  het ontwerpen.  Het eindresultaat Hoofdstukken.
Godsdienst.
In deze presentatie kijk je naar een aantal filmpjes.
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Les 2: Het verleden van het Apeldoorns Kanaal. Wat gaan we doen: Terugblik vorige les Filmpje bekijken Foto’s van vroeger bekijken Verder met de presentaties.
DE GEMEENTERAAD!!.
Herder Remik en Daan Wij zijn naar de Baloo hoeve geweest En daar gaan we over vertellen.
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Gemaakt door: Linde en Tessel.
Stelles “Een eigen (ei)land”..
Wij doen onze spreekbeurt over ....
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Een wijze les voor jullie:
Welkom…...
De Vriendschap.
YouTube gebruiken op school? Mediabegrip week 5/6.
Een grote wereld voeden Hoe kan dat?. Problemen Ongelijkheid tussen Westerse wereld en Derde wereld Overmatig verbruik van vers water Voedselverspilling.
Afspraken: -Je steekt je vinger op als je iets wilt zeggen. -Je luistert goed naar elkaar. -Je mag zelf ook vragen stellen.
What’s in a name?. Wat is een christen? What’s in a name?
Milieu Defensie Campagne
“Reclame maken voor een eigen restaurant”.
Wat anders?! Duivelse dilemma’s.
Wat anders?! YouRather.
De AIDS Test. Komt een man opgewonden bij de dokter: "Dokter, dokter, U moet mij heel snel een attest geven dat ik géén AIDS heb!"
 Wat is biomimicry  Wat hebben we geleerd  Onze mening over de lessen  Biomimicry in de toekomst  Ons plan  Quizz !!!!!!!
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
V AN STAL NAAR BORD Bij deze publicatie komen van alles en nog wat over de vee houderij.
Fantasiedieren Beeldende Vorming donderdag
Verbranding en ademhaling
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Tuin tangram-cramignon. 1.Waarom deze presentatie? 2.Boomplantdag 3.Wat mag wel en wat mag niet? 4.Verzorging inhoud.
Ontdekkingstocht Groepje 4.. Groepje 4 ! Zjamila, Zoë, Eva, Bart en Claudia. Zjamila, Zoë, Eva, Bart en Claudia.
Maak foto’s van kinderen die tegenstellingen uitbeelden. Opdracht: 1. De kinderen gaan in tweetallen een tegenstelling bedenken die zij willen.
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Brainstormen in het ixperium Les over goede onderzoeksvragen.
Deze presentatie gaat over:.  Hallo,  Wij hebben een onderzoek gedaan in de wijk.  Wij hebben uiteindelijk gekozen voor het gebied bij de kinderboerderij.
Titel van de presentatie
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Het oog.
Hé roept de hond, da’s een goed idee.
Galaten 4: 4 en 5.
LES 15 – HET GEHOOR BLOKBOEK NATUUR 7.
De grondwet Paragraaf 4 politiek.
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Wat denken jullie? Als iemand honderd schapen bezit en een daarvan dwaalt af, zal hij er dan niet negenennegentig in de bergen.
Week 1, les 9 Ga zitten in de kring.
ontwerpen naar de natuur
Dagje naar het strand? Ga eerst even naar de kapper.
Fossielen onderzoeken voor de bovenbouw
Visie en strategie Les 4: strategie.
Zwerfafval GEMAAKT DOOR: ILSE MAARSCHALKERWEERD, ILEKTRA KANTARZOGLOU, LISELOTE BOS, RICHARD de pender, JOYCE FRIIS.
3L week 16: ‘Wij kijken naar de natuur op tv’ © JL
3L week 17: ‘Kopen … in alle maten en gewichten’ © JL
Goede regels Opdracht:
De spijsvertering BLOKBOEK NATUUR – LES 7.
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Een grote wereld voeden Hoe kan dat?
SEL Les 2: normen en waarden.
Is ons taalvermogen genetisch bepaald?
Project gamemarket Les 1.
Conclusies onderzoekers
Transcript van de presentatie:

De schaapherder We doen mee met Woordvoerders van de Natuur. We geen een hele dag de natuur in en daarna gaan we in de klas daar iets mee doen. We gaan niet zomaar de natuur in, we gaan met een schaapskudde en de schaapherder mee! Schaapherder Wilfried. Hier zie de schaapskudde met schaapherder Wilfried en zijn hond. De schaapherder werkt op de heide.

Wat is het verschil met bos? De heide Wat is heide? Wat is het verschil met bos? De schaapherder loopt met de schapen op de heide. Wat is heide? (heide is een plantje, een gebied met deze plantjes noem je ook 'heide‘) Wat is het verschil met bos? (en groeien weinig bomen en struiken, het is open/leeg, daardoor is er veel meer zon, maar ook meer wind. Het kan er veel warmer en vele kouder zijn dan in het bos).

Welke dieren leven er op de heide? De dieren op de heide Welke dieren leven er op de heide? Welke dieren leven er op de heide? (dieren die van zon houden, zoals hagedissen, slangen, konijnen, muizen, kleine beestjes, vogels die beestjes eten, roofvogels die op zicht jagen) KLIK 5x (konijn, hagedis, adder, veldleeuwerik, buizerd) Het gaat niet om de namen, maar wel om het idee dat op de heide bijzondere dieren voorkomen! En natuurlijk heel veel kleine beestjes Veel van deze dieren leven alleen op de heide. Als er geen heide zou zijn, zouden deze dieren er ook niet zijn. Daarom willen we graag dat de heide blijft.

Filmpje schaapherder De schapen Ik heb een kort filmpje. Maarten is een bekende nederlander. Hij was op tv, hij ging met een schaapherder praten. Kijk maar. Laat het filmpje zien van 9:37 tot 11:07. Bespreek met de leerlingen wat ze in het filmpje hebben gezien. Wat doen de schapen? (ze eten)  KLIK (plaatje etende schapen) Maarten zegt: de schapen doen nuttig werk. Wat betekent nuttig? Waarom doen de schapen nuttig werk? (ze eten gras, jonge boompjes en andere plantjes op. De heide lusten minder graag. Zo zorgen de schapen ervoor dat er geen bomen groeien en geen gras. Zo blijft het heide en wordt het geen bos) KLIK ( foto hond) Wat doet de hond van de schaapherder? (houdt de schapen bij elkaar en stuurt ze de goede kant op, hij doet dat zoals de schaapherder dat wil. De schaapherder stuurt hem met een fluitje, met verschillende geluiden)

Wat gebruiken wij van de schapen? Schapen en mensen… Wat gebruiken wij van de schapen? Schapen zijn dut nuttig in de natuur. Maar schapen doen ook iets voor mensen. Wat gebruiken mensen van schapen? (hun wol) KLIK Hoe gebruiken we dat?  laat trui zien (bijvoorbeeld voor een warme trui) De schapen worden elk jaar in het begin van de zomer geschoren, en de wol groeit daarna weer aan. In de winter is het wol lekker warm, in de zomer hebben ze de dikke vacht niet zo nodig. De schaapherder verkoopt de wol. Dan wordt de wol gewassen en worden er truien of dekens of iets anders van gemaakt.

Waar gaan we naar toe? We gaan naar de schaapherder. Hij werkt met de schapen op Hoog Buurlo. Daar staat de schaapskooi, zo heet de stal waar de schapen slapen. KLIK (foto schaapskooi) En er staan ook een paar huizen. Hoog Buurlo is een heel klein dorpje. Een heel erg oud dorpje. Heel vroeger al hadden ze er een schaapskooi en een schaapskudde.  KLIK (luchtfoto) Hier zie je het dorpje vanuit de lucht. Hoeveel huizen kun je zien? We kunnen als we er heen gaan kijken of dat klopt. (het zijn er 2: het het huis van van schaapherder en het huis van de boer, maar er staan ook een aantal schuren. Op dit kaartje is het niet zo goed te zien.) Waar ligt Hoog Buurlo? KLIK (overzichtkaart locatie Hoog Buurlo) Hoog Buurlo ligt ten westen van Apeldoorn (bij het rode aanwijzertje, met ‘A’ erop) Waar ligt de school? (als de school niet op overzichtskaart staat, dan zelf op internet kaart opzoeken (Google Maps)) Hoe gaan we naar Hoog Buurlo toe?

Vragen aan de schaapherder Wat zou je de schaapherder willen vragen? Bedenk met z’n tweeën 3 vragen We gaan met de schaapherder op stap. Jullie mogen hem dan ook interviewen. Bedenk samen 3 vragen voor de schaapherder. Geef de kinderen 10 minuten de tijd om vragen te bedenken.  Inventariseer de vragen op het bord. Kies de 5 beste vragen uit en neem die 2x op papier mee tijdens de buitendag. Tijdens de buitendag worden de vragen gesteld met de helft van klas.

Regels van de schaapskudde Wat zijn de regels van de schaapskudde? Wat zijn de regels van de natuur? Laat de leerlingen eerst zelf bedenken wat de regels van de schaapskudde zouden zijn. De schaapherder is normaal alleen met de schapen en de hond. De schapen zijn aan het werk, de hond en de herder ook. Daarom zijn er een paar regels. Wees rustig, ren niet achter de hond of de schapen aan. Je mag de hond en de schapen niet aaien als ze aan het werk zijn. Je mag de hond en de schapen alleen aaien als de schaapherder zegt dat het mag. Je hoeft het niet aan hem te vragen. Hij zegt wanneer er het mag. Soms hebben schapen een ziekte bij zich. Daarom kun je beter niet aan de poep zitten. Het is niet gevaarlijk, maar het is voor de zekerheid.  KLIK  Laat de leerlingen eerst zelf bedenken wat de regels van de natuur zouden zijn. De natuur heeft ook regels Niks achterlaten wat er niet hoort. Dus je eigen afval weer meenemen. Zo weinig mogelijk verstoren. Hoe rustiger je bent hoe meer je ziet van de natuur. Alles zo veel mogelijk laten zoals het is. Je mag dingen zoeken en verzamelen, maar altijd voorzichtig en alleen als er veel van is.

Maak je groepje We gaan een hele dag naar buiten met de schaapherder. De schaapherder heeft gevraagd of we de klas in 4 groepjes willen indelen: de ‘herders’, de ‘honden’, de ‘schapen’ en de ‘lammetjes’.  Noem de namen van de kinderen bij de groepjes en/of deel de naambordjespapieren uit. Schrijf je naam op het naambordje en kleur het mooi in.