oktober MedMec01 les 3 Mail: Wiki:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jaar 1 les 6 Het creatieve proces
Advertisements

Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
Pia Terstroet (Terpm) MEDMEC01-02 Mail: Wiki: Media en.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
24 september MedMec01 les 4 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
22 september MedMec01 DT les 2
Media en creativiteit Herfst les 2.
06 oktober MedMec01 les 3 Mail:
Media & Creativiteit Pia Terstroet P. M.
Media & Creativiteit Jaar 1 les 8 Het creatieve proces.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Media & Creativiteit / Pia Terstroet. Agenda Tijdschema van nu tot eind module Wat komt er in de procesmap Creatieve vaardigheden Startformulering.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en creativiteit Mail:
Welkom! Media & Creativiteit Les 7. Wat is er in het nieuws?
September MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media en.
Media en creativiteit les Mail: Wiki: vakgroep:
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
Creative tools Dit is de titel van de module
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Medmec 1 herfst.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Identiteit CMDMEC01-2 les 3 (4)
Creative tools Dit is de titel van de module Je leert gereedschappen gebruiken om creatiever te zijn Middels oefeningen en informatie in de les Middels.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Huiswerk voor vandaag les 4
Huiswerk voor vandaag Boek: hoofdstuk 2 creatief denken rode gedeelte: oefen je 5 basisvaardigheden voor creatief denken, maak uit elke categorie 1 opdracht.
Pia Terstroet (Terpm) les 1 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
september MedMec01 les 4 Mail: Wiki: vakgroep: Media en.
Pia Terstroet (Terpm) Mail: Wiki:
Pia Terstroet (Terpm) MEDMEC01
Pia Terstroet (Terpm) Mail: Wiki:
MedMec01 les 5 Mail: Wiki: vakgroep: Media en creativiteit.
Pia Terstroet (Terpm) les 7, 19 dec Mail: Wiki: Media en creativiteit.
Pia Terstroet (Terpm) MEDMEC01 Mail: Wiki: Media en.
oktober MedMec01 les 7 Mail: Wiki: vakgroep: Media en.
Pia Terstroet (Terpm) Mail: Wiki: In.
Identiteit MedMec0304 les 1 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Identiteit CMDMEC01-2 les 6 (7) Mail: Startpagina – vakgroep media en creativiteit- docentenpagina Pia Terstroet.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MedMec 04 Engagement The Game Called Life
Identiteit MedMec0304 les 4 Mail: Wiki:
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 6.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media & Creativiteit Jaar 1 les 4 Het creatieve proces.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
27 oktober MedMec01 les 4 DT Mail:
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Identiteit CMDMEC01-2 les 4 (5) Mail: Startpagina – vakgroep media en creativiteit- docentenpagina Pia Terstroet.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.
Pia Terstroet (Terpm) les 6 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
Media en creativiteit Herfst les 3.
10 nov. MedMec01 les 5 DT Mail: Wiki: vakgroep: Media.
7dec. MedMec les 6 DT Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Media en Creativiteit jaar 1 deeltijd 1 e semester Pia Terstroet daar alle slides van voorgaande.
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Identiteit MedMec02 les 6 (8) Mail: Wiki: vakgroep: Media.
21dec. MedMec les 7 DT Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Transcript van de presentatie:

oktober MedMec01 les 3 Mail: Wiki: eerst algemene pagina media en creativiteit daarop naar linksonder scrollen, docentenpagina’s, op mijn naam klikken en dan: Media en creativiteit MEDMC101D Creative tools groepen: CMIDCMD1A en 1B jaar 1 DT (deeltijd), modulewijzer en alle slides van de afgelopen lessen onder mijn docentenpagina Aanwezig: dinsdag en woensdag Wijnhaven 107, postvakjes links in gangetje bij betreden 5 e etage

Huiswerk voor les 3 Maken en inleveren vooronderzoek 2B Verzamel zoveel en divers mogelijke voorbeelden van gebruiksaanwijzingen en beeldtaal. Selecteer 10 interessante voorbeelden uit beide categorieën (totaal 20 stuks dus ). Gebruik per voorbeeld een A4 (scan de voorbeelden) Schrijf per voorbeeld een analyse (zie punten modulewijzer) laat zien dat je goed kunt kijken door ook zelf punten te ontdekken die het vermelden waard zijn. Inleveren in snelhechter. Maak een uitgebreide mindmap (creatieve techniek 1), om op zoveel mogelijk ideeën voor een onderwerp voor een gebruiksaanwijzing te komen. (komt in procesmap), verzamel de gevonden ideeën op een apart A4. Creatieve techniek 2, haal d.m.v. koppeling zoveel mogelijk ideen uit je mindmap, alle ideeën zijn de moeite waard ook voor de handliggende of flauwe, ze mogen er allemaal zijn! ( komt straks in procesmap). Verzamel de gevonden ideeën op een A4. Creatieve techniek 3. Toevalstreffers (komt in procesmap) Verzamel deze ideeën op een A4. NOG GEEN IDEE SELECTEREN DAT DOEN WE IN DE LES Vergeet de dummy niet!

Agenda les 3 Hoe gaat het met de dummy? Vragen 3 creatieve technieken van vorige keer? Van heel veel onderwerpen voor gebruiksaanwijzingen naar longlist van 10 en uiteindelijk naar shortlist 3, en gekozen onderwerp. Beantwoordt onderwerp aan de opdracht? Wat waren de beoordelingscriteria ook al weer? Wat is een goede startformulering? Toelichting stappenplan groot en gereduceerd 10 beeldideeën per stap noteren en tekenen (divergeren) Werk studenten laten zien Werken in de klas

Waar zijn we nu?

Opdracht 3. gebruiksaanwijzing Kies een ongewone of bijzondere handeling. Het moet een min of meer complexe handeling zijn met duidelijk begin en eind. Maak voor deze handeling een gebruiksaanwijzing en bedenk een toepassing. Met andere woorden waar en hoe is je gebruiksaanwijzing terug te vinden. Je mag hierbij geen tekst, cijfers, beweging, geluid gebruiken. Je mag dus alleen d.m.v. beelden communiceren. Gebruiksaanwijzing 1x plano en 1x in toepassing

Beoordelingscriteria opdracht 3 Kwantiteit–Je hebt minstens drie creatieve technieken gebruikt. Deze technieken hebben geleid tot het genereren van minstens 45 ideeën voor onderwerp gebruiksaanwijzing Terug te vinden in je procesmap Kwaliteit–De handeling en je gebruiksaanwijzing is niet voor de handliggend. Ook hoe en waar je gebruiksaanwijzing wordt aangetroffen is met aandacht uitgewerkt. Originaliteit–Je gebruiksaanwijzing getuigt van authenticiteit. Het is nergens (ook niet online) terug te vinden, het komt voort uit je eigen denken.

Welk onderwerp ga je kiezen? 1. Welke onderwerpen zijn origineel 2. Welke van deze zijn makkelijk beeldend te vertalen 3. Welke van deze onderwerpen hebben je interesse 4. Bij welke van deze krijg je de meeste ideeen Lees boek hoofdstuk 6 stuk A over kiezen Leg dit proces vast voor later in je procesmap.

Hoe nu verder? Startformulering Zeer uitgebreid stappenplan, chronologisch, inventariseer alles wat er eventueel bij zou kunnen horen, doe dit puntsgewijs. Van daaruit maak je een: Gereduceerd stappenplan: welke stappen zal je absoluut in beeld moeten vertalen om je boodschap duidelijk te maken? Per stap 10 verschillende beeldideeën tekenen

Onderwerp: Iemand begraven maar dat is nog geen heldere startformulering, hoe kan je dat als een verhaaltje met begin en eind formuleren – dit wordt de kapstok van je gebruiksaanwijzing Startformulering: Ik wil laten zien hoe wij in het westen een dode begraven, van net overleden totdat uiteindelijk de kist onder de grond is. N.B. Je ontwerp moet voor iedereen van 8-80 jaar duidelijk zijn, dus ook voor mensen uit een andere cultuur of voor mensen die niet kunnen lezen.

Groot stappenplan begraven 1.Iemand is dood. 2. Mensen zijn verdrietig omdat hij/zij niet meer leeft. 3. Kist uitzoeken 4.datum plannen. 5.Alle bekenden uitnodigen door brief of advertentie. 6. Dode wordt gewassen en afgelegd 7.Krijgt mooie kleding aan. 8.Wordt in kist gelegd 9. Mensen komen kijken thuis of in centrum, 10.Afscheid van dode 11.Voorwerpen in kist 12. Kist wordt gesloten 13. Met auto of koets naar begraafplaats.14. Kerkdienst of praatje 15. toespraken etc, 16. Muziek, veel mensen zijn in het zwart.17.Met z’n allen de begraafplaats op, achter elkaar in een rij, priester of begrafenisondernemer voorop. 18. Er wordt een route afgelegd. 19. Er wordt stilgehouden bij gat in de grond. 20.Kist gaat in het gat in de aarde, men laat de kist zakken 21. Allen om het graf, nog meer toespraken 22. Iedereen schepje aarde op de kist, soms ook bloem. 23. Kransen en bloemen op de aarde 24. Men gaat weer terug naar binnen 25. Condoleren, koffie en cake 26. Intimi gaan mee naar huis. 27.Broodmaaltijd, borrel. 28. Later op de dag als iedereen weg is, kist totaal afgedekt door aarde. 29.Ongeveer 2 maanden later steen met inscriptie, duidelijk wie daar ligt en hoe oud hij/zij is geworden.

Klein stappenplan 01. Iemand is dood. 08. Wordt in kist gelegd 12. Kist wordt gesloten 13. Naar begraafplaats 14. Kerkdienst of praatje (mensen in zwart) 17. Met z’n allen de begraafplaats op 19. Er wordt stilgehouden bij gat in grond 20. Kist gaat in het gat 22. Schepje aarde in het gat (doet iedereen met een schepje) 24. Terug naar binnen 25. Condoleren nabestaanden, koffie met cake 28. Kist wordt helemaal onder aarde bedolven.

Zoveel mogelijk (10) beeldideeën per stap noteren en er een schetsje bijmaken Stap1. Iemand is dood: 1. Kruisjes op de ogen. 2. Geraamte. 3. Liggend. 4. Geen kleur meer 5. Hart tikt niet meer 6. Als engel 7. Stippellijn figuur 8. Mes in de buik 9. Munten op ogen voor de veerman. 10.Contour op straat bij misdaad Pas nà alle stappen, kritisch naar je ideeën kijken Door met stap 2. etc.

Huiswerk voor les 4 Dummy, Procesmap bijhouden Startformulering helder, wordt genoteerd Stappenplan groot Stappenplan gereduceerd Per stap van ‘t gereduceerde stappenplan minimaal 10 beeldoplossingen bedenken in woord en beeld.(echt tekeningetjes maken!) Beste beeldoplossingen per stap selecteren en naast elkaar plaatsen op papier (klad, ziet er nog niet goed uit, een geraamte a.h.w) feedback in de les Boek:Hoofdstuk 2 Creatief denken (blauwe gedeelte) pag. 18 t/m 35 bestuderen en Hoofdstuk 6A over kiezen.