Databases I (Info) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam versie 2003.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Flipping the classroom
Advertisements

Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
Workshop DCMR. Uitleg •Dit is een interactieve presentatie •Die loopt gelijk met je boek •Je bekijkt de pagina, ben je klaar klik je 1 x voor de volgende.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Ministersploeg Rutte I
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Studieloopbaancoaching
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Modulewijzer ribBMC01c Beginnen met construeren Carport
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Peer To Peer file sharing Koen Houben HI1F. Wat is p2p file sharing Bij peer to peer file sharing komt het erop neer dat je bestanden kan uitwisselen.
Databases I Van EER naar relationeel
Ha jongens, zo zag ik er uit toen ik net zou oud was als jullie… Man, wat was ik lui in die tijd… Gelukkig zijn jullie een stuk ijveriger, dus met dat.
Welkom bij Projectmanagement
Bestuurlijke Informatiesystemen
DB Inleiding Databases Geert-Jan Houben.
Download en installeer de gereedschappen
SQL & datamodelleren.
Normalisatie Relationeel databaseontwerp:
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 8.
MedMec Q3 Workshop co-creatie De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden te benoemen om te.
Computer Ondersteunde ZELFSTUDIE
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Martin Caminada / Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam
Databases I (H. 1) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam Voorlopige versie 2003.
Huisregels Op tijd binnen Eten en drinken (m.u.v. H2O) in de kantine
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
College Beslissingsondersteuning Marakas H6,7 en 11 Robert de Hoog Programmagroep SWI Universiteit van Amsterdam.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Databases.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.

Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
van informatiemodel naar informatiemanagement
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Universiteit Leiden, Opleiding Natuur- en Sterrenkunde 1 Elementaire Kinetische Theorie Electrodynamica (Maxwell theorie) Eerste en tweede jaar Klassieke.
Databases I Praktische aspecten Database Design en Database System Architectuur Martin Caminada / Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam definitieve.
Databases I (H. 17) DB System Architectures & DB System Catalog Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam versie 2003.
Databases I (H. 2) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam versie 2003 (blijft dit jaar ‘incompleet’)
L Het blijft lastig om met een seculier boek de les een duidelijk christelijke inhoud te geven. O We doen de leerling te kort als we ons vak loskoppelen.
Voorlichtingsavond 5 havo
Hoe leer je geschiedenis?
ThemaTeam Bijeenkomst?
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
BIMAIV03 Les A1 BIMAIV03 Les A1 Databases. De gegevens in een database vormen de grondstof voor informatie De informatie wordt opgevraagd in de taal met.
Ontwerpen & ontwikkelen
Analyse 3 INFANL01-3 week 2 CMI Informatica.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Bekijk de dia’s later op :
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Werken met groepen jonge kinderen
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Computer Ondersteunde ZELFSTUDIE
Databases.
Informatica-Actief Thema: Databases en informatiemodellering
Operating Systems (ICTMST02VX )
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 3
informatieavond Voortgezet Onderwijs
Databases.
Transcript van de presentatie:

Databases I (Info) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam versie 2003

Over het college u Algemene info: –Docent:Wiebren de –Stud.ass.:Nico Vink (= “1 e aanschrijfpunt”) –Zie: I u Stof: –boek Elmasri & Navathe (grofweg H en ; slechts klein deel van H. 5, 6 en ) –aanvullingen op boek –correcties op boek –huiswerkopgaven –sheets –precieze omschrijving stof: na einde van colleges op website

Over het huiswerk u Huiswerk: –elke week een portie (vanaf 2 e of 3 e week; zie website) –b.v.k. in groepjes van 2 personen –serieuze deelname is noodzakelijk en verplicht –sanctie: géén toegang tot 1 e tentamen !! u Enige toelichting: –Het belangrijkste van de deelname is dat men serieus probeert de huiswerkopgaven zelf te maken! –Het leereffect wordt daardoor veel groter dan wanneer je alleen naderhand de (via-via verkregen) oplossingen bekijkt –Laat je er dus niet toe verleiden een poging tot een oplossing te komen al te gemakkelijk op te geven –Als je naar ons oordeel (!) onvoldoende hebt deelgenomen, mag je géén gebruik maken van de 1 e tentamengelegenheid –Alléén vrijstelling voor opgaven die in 2002 met R of G zijn beoordeeld

Verdere opmerkingen u “Huisregels”: –na afloop van elk college ben ik i.h.a. beschikbaar voor vragen, opmerkingen, discussie, etc. –laat of té laat binnenkomen alléén stilletjes via de achterdeuren !! u Al of niet goed studeren: –blijft ieders eigen verantwoordelijkheid –desalniettemin twee welgemeende adviezen: 1) Lees vóór elk college de te behandelen stof (tenminste) één keer door 2) Houdt het college steeds goed bij

Wat gaan we doen u Doel vak Databases I: –Verwerven van voldoende achtergrondkennis en vaardigheden om relationele databases te kunnen ontwerpen en gebruiken u Te behandelen onderwerpen o.a.: –modelleren van informatie-behoefte (maken van ER-model) –mappen van ER-model naar relationeel database ontwerp –theorie achter database ontwerp (normaliseren, lossless join, …) –queries (ook iets minder makkelijke) –achtergrond en opzet DBMS (data sharing, architectuur, …) u Opzet: –primair: principes / concepten van relationele DB systemen –dus: bijna niets m.b.t. een specifiek DBMS (Oracle/DB2/…) –colleges voor: 1) op weg helpen, 2) uitleg bepaalde lastige details –boek + aanvullingen voor:meer / overige details

Waarom is vak Databases relevant? u Bijna alles draait om Informatiesystemen u Database en/of DBMS vaak hart van IS oftewel: Databases zijn de motor van veel IT-toepassingen !! u Administraties (inkoop, verkoop, personeel, …) u CRM, ERP, Data Warehousing u kennisbanken, data mining u Website servers u etc. etc. N.B. Voor de beroepspraktijk is het vak Databases van centraal belang. Conceptueel Modelleren is voor meesten van jullie (nog) belangrijker.