Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –7 september 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
Def van Merk: naam, teken of symbool onderscheidend van concurrentie
Over consumenten, gedrag en marketing
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –14 september 2009.
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Welkom bij de 4e workshop over:
Seksualiteit: gave van God
CREATIVE MARKETING WC 7, jaar 1, Winter 2009
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –05 oktober 2009.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –21 september 2009.
Concept Development – 4 januari 2010
Een marketing concept geboren uit reclame doeleinden
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2008
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009.
Concept Development – 20 september 2010
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 8 mei 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Saskia Best HRO – CMD WINTER Concept Development – 3 januari 2011.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 15 november 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 februari 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –12 oktober 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2010 Concept Development – 11 oktober 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 06 maart 2009.
Sociale media in de mix Wat zijn sociale media en hoe neem je ze mee in je marketing- communicatiemix Serge van Rooij Marieke Karssen
BRAND DESIGN MERKIDENTITEIT IN WOORD EN BEELD.
Marketing Werkgroep 6.
INTERACTION DESIGN Week 8.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Medmec04 les 3 Engagement.
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
Presentatie productvoorstellen
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 1, Winter 2008 Verkenningsles Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Welkom bij de 4e workshop over:
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent xxxx.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
Let’s get started Marketing? Marketing!
Saskia Best HRO – CMD Lente 2010 Concept Development – 12 april 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2010 Concept Development – 29 maart 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 maart 2009.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
CREATIVE MARKETING WC 5, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 26 april 2010.
HS 3 Het verkoopgesprek.
Saskia Best HRO – CMD WINTER Concept Development – 10 januari 2011.
Minor Concept Development Schooljaar 2008 – 2009 College 2 Herfst, Saskia Best.
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 10 mei 2010.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –31 augustus 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2010 Concept Development – 6 september 2010.
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 7 juni 2010.
Strategie DAG 1: Missie : WAAR WE VOOR STAAN Waarom bestaan we, toegevoegde waarde, Waarin onderscheiden we ons? Visie : WAAR WE VOOR.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 14 december 2009.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
De marketing van kennis
Transcript van de presentatie:

Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –7 september 2009

Agenda Covertekst boeken Marketingervaringen Design Battle of Concepts Smartie doelstellingen

Indeling Herfst 31 aug- Start, inhoudelijk en huishoudelijk 7 september- DESIGN 14 september- Korte pitches Battle of Concepts, DESIGN 21 september- DESIGN 28 september- Beoordeling BOC pitches 05 oktober- DESIGN 12 oktober- DESIGN 19 oktober- HERFSTVAKANTIE, MAAR LET OP, we gaan naar de Dutch Design Week in Eindhoven 26 oktober- Design 02 november- Design 08 november (zondag) deadline opdrachten, alles online

Beoordeling Herfst Essays naar eigen keuze (bv Dutch Design Week per stuk 1 punt) Eigen opdrachten (per stuk 1 tot 2 punten) Eigen college maken van a tot z (2 punten) Battle (verplicht, 2 punten - Prorail) Grote Huiswerkopdracht (verplicht 1 punt) Wekelijkse postings ( 1 punt)

Huiswerkopdracht (niet voor punten) Je koopt, leent of gebruikt een boek dat je al in je bezit hebt met als centraal thema DESIGN Geef in een paar alinea’s aan (achterflap boek) waarom dit boek interessant is voor de minor Publiceer op je blog

Marketingervaringen Wat viel jullie op? Wat viel mij op

Wat viel mij op? Het makkelijk is om overal maar het woord marketing aan vast te plakken Affiliate marketing, online marketing, interactive marketing, guerrilla marketing, social media marketing, calimero marketing, enz enz

Wat viel mij op? En zo ook recessie marketing Staafmixer rukt op En vrouwen grijpen de macht Vrouwen kopen 90% van de voedingsmiddelen 55% van de consumentenelektronica en vaak nieuwe auto’s

Recessiemarketing Vrouwen zijn loyaal. Vrouwen geven makkelijker informatie door over een product, mondeling of via sociale netwerksites. Het merendeel van de massa-ontslagen treft vooral mannelijke werknemers. Dit betekent dat vrouwen belangrijker worden voor het gezinsinkomen en hun koopkracht nog stijgt.

Recessiemarketing En zo hebben we weer een marketingvariant: Vrouwenmarketing

Sagmeister

Het potentieel van Design -Design beslaat een breed terrein -Design als bedrijfsinstrument neemt toe in betekenis -Kwaliteit in steeds mindere mate een toegevoegde waarde -Imago en perceptie en dus emotionele aspecten nemen in belang toe

Design en Organisatie -Identificatie -Differentiatie -Overdracht merkwaarden persoonlijkheid authenticiteit psychosociale (beleving)

Helaas -Veel organisaties komen niet verder dan identificatie

Design - Toen Jobs terugkwam bij Apple brak hij met het idee dat computer grauw en grijs moesten zijn -Gekleurde I-Macs was het gevolg -Design made the difference

Design? - Als je kijkt in de van Dale gaat het met name over productuiterlijk -To design = ontwerpen -En ontwerpen gaat over iets uitdenken, of maken, maar het hangt ook weer samen met het creëren

Design? - Je kan heel veel ontwerpen: Een gebouw Een product Een dienst Een voorwerp Een voorstelling Een boek Een auto

Design? -Want alles om ons heen is vormgegeven toch? -Vrijwel niets is toevallig ontstaan

Design? - Is dus alles wat bewust is vormgegeven dan ook DESIGN?

Design? - In zijn algemeenheid (maar definities verschillen) gaat het over het (bewuste) ontwerpproces en het concept er achter

Design? - Drie belangrijke betekenissen: Proces Object Stijl

Design als Proces -Volgens Kotler: ‘Design is the process of seeking to optimize customer satisfaction and company profitablity through the creative use of major design elements (performance, quality, durability, appearance and cost) in connection with products, environments, information and corporate identity’

Kotler -De designelementen die Kotler in zijn definitie noemt staan bekend als de designmix -Mix van designelementen dienen goed op elkaar afgestemd te zijn -Een product dat er heel duur uitziet en dat ook is, maar niet duurzaam is of de verwachte prestaties levert, is vaak niet succesvol

Kotler -De designelementen bij Kotler worden in relatie gebracht met zowel de producten (goed, dienst, idee) als de verschillende omgevingen van een organisatie -Informatie die door organisaties wordt verspreid met een bepaalde identiteit van deze organisatie

Kotler -Ofwel Corporate Identity

Complexiteit designbeslissingen Dorst:”There are many perspectives, each having his own version of the truth”

Kapferer - Franse merkenspecialist -‘Design is the added value process between the idea and the product in order to make it more functional, less costly to manufacture and nicer’

Kapferer versus Kotler - Kotler heeft het over het zoekproces om zowel klanttevredenheid en winstgevendheid te optimaliseren -Kapferer heeft het over design als een waarde toevoegend proces, de meerwaarde voor de consument

Kapferer versus Kotler - WAT VINDEN JULLIE ZELF?

DESIGN als proces -Binnen Designmanagement gaat het om het creatieve ontwikkelingsproces maar ook op het besluitvormingsproces daaraan voorafgaand rekening houdend met bedrijfsdoelen en consumentenverwachtingen

Design als object -A design, the design -Tastbaar -Creatieve visualisatie van concepten, plannen… -Design is kern van innovatie -Mooi, nuttig en interessant

Design als object -Fietsbel, auto, logo

Design als Object StarckDyson

Design als stijl -Kenmerkende, eigen, onderscheidende en consistente vorm van uitdrukken -Beeld, geluid, smaak, geur, taal, gevoel -Het op elkaar aansluiten van de verschillende elementen is van belang

En wel de Prorail Battle Formeer nu een groepje en werk ook eens in een ander groepje Lees de briefing Wat is het probleem? Formuleer met je groepje 20 vragen waar je een antwoord op moet hebben voordat je voordat je goed kan starten met de Battle

Apple -Apple breidt geleidelijk aan het assortiment uit -Wat als deze tendens zich voorzet? -Het antwoord van La Republicca

Oefening in kleine groepjes 1. Schrijf in 5 minuten zoveel mogelijk merken op 2. Kies een merk 3. Schrijf de drie belangrijkste kenmerken van het merk op, waarvan jij denkt dat het merk dit belangrijk vindt 4. Schrijf drie kenmerken op zoals jij het merk percipieert 5. Werk dit merk verder uit zoals La Republicca dat deed voor Apple ook met (eenvoudige) visualisaties 6. Ben je verder gegaan met Proces, Object of Stijl?

Het belang van een goede designbrief en sterk in je schoenen staan

Prorail Battle Hoe gaat het?

Smartie doelstellingen Ben ik bij iedereen langs geweest?

Tot volgende week! Vragen?