Minor Concept Development Schooljaar 2008 – 2009 College 2 Herfst, Saskia Best.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Over consumenten, gedrag en marketing
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –14 september 2009.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
CREATIVE MARKETING WC 7, jaar 1, Winter 2009
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –05 oktober 2009.
Briefing V1, blok 3 Case CC.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –21 september 2009.
VORM- en BETEKENISGEVING
Concept Development – 4 januari 2010
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2008
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 23 november 2009.
Concept Development – 20 september 2010
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 8 mei 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Saskia Best HRO – CMD WINTER Concept Development – 3 januari 2011.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 15 november 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 februari 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –12 oktober 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2010 Concept Development – 11 oktober 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 06 maart 2009.
Sociale media in de mix Wat zijn sociale media en hoe neem je ze mee in je marketing- communicatiemix Serge van Rooij Marieke Karssen
Marketing Werkgroep 6.
INTERACTION DESIGN Week 8.
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Medmec04 les 3 Engagement.
Medmec04 Engagement Les 2. agenda Teams vormen Maatschappelijk thema bepalen Ontwerpprocedure opstellen Dummie Procesverslag.
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
MedMec Q3 Workshop co-creatie De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden te benoemen om te.
Presentatie productvoorstellen
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
MEDMAR Werkcollege, jaar 3, Herfst
College 7, jaar 2, Zomer 2010 Nieuwe Businessmodellen Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 4, jaar 2, Herfst 2009 Brand management en pitchen Groepsopdracht Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Toine Nagel.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent xxxx.
CREATIVE MARKETING WC 1, jaar 2, Herfst 2008 Creative Branding – De maakbaarheid van onweerstaanbare merken Docent Saskia Best.
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2010 Concept Development – 12 april 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2010 Concept Development – 29 maart 2010.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 maart 2009.
Frank van der Linden 12/05 FASES & ROLLEN. traditioneel proces: één gebouw, veel partijen gebouwplanbouwbeheer investeren en exploiterenpartijenoplevering.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Ondernemerschap & Marketing keuzemodule 4 havo en 5 atheneum periode 3 en 4.
LES 3. Serious games Applied games ”a mental contest, played with a computer in accordance with specific rules that uses entertainment to further government.
Volksuniversiteit Zwolle
CREATIVE MARKETING WC 5, jaar 1, Winter 2009 Best practices Me, You and Me Hoe maak ik van mezelf een brand? Docent: Toine Nagel.
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 26 april 2010.
Saskia Best HRO – CMD WINTER Concept Development – 10 januari 2011.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –7 september 2009.
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 10 mei 2010.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –31 augustus 2009.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2010 Concept Development – 6 september 2010.
Verkeerde verwijswoorden
Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 7 juni 2010.
Saskia Best HRO – CMD WINTER 2009 Concept Development – 14 december 2009.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
Les 1: Introductie Marketing
Beste havo 4..
Voorbeeld. Tijdens een SLB les heb ik mijn netwerk in kaart gebracht. Ik kwam er achter dat mijn netwerk niet zo heel groot is. Als ik kijk naar welke.
Transcript van de presentatie:

Minor Concept Development Schooljaar 2008 – 2009 College 2 Herfst, Saskia Best

Agenda -Indeling Herfstkwartaal -Marketingervaringen -Design – Designmanagement -Battle

Programma Herfst Gaan we samen bepalen. Wat staat in ieder geval? 1- 5 sept sept sept sept PICNIC – Amsterdam - gehele dag okt 6-10 okt 7-17 okt Groepspresentaties Battle TNT VAKANTIE – 24 okt EXCURSIE DUTCH DESIGN WEEK, Eindhoven okt 9- 7 nov – Feedback les

Programma Herfst Deadline inleveren opdrachten: 3 november uur Oh ja, er komt een tentamen (MC + groepsquiz), aan het einde van het winterseizoen

Beoordeling Herfst -Wekelijkse posting (dus minimaal 8 postings in totaal!) verplicht 1 point -Essays of opdrachten: per stuk 1 punt of meer -“Voorlichtingscampagne minor CD” ontwikkelen: 2 punten -Eigen college samenstellen: 2 punten -Battle (verplicht): 2 punten

Marketingervaringen ?

Design ‘Today we put romance in our computers’ Steve Jobs

Design - Toen Jobs terugkwam bij Apple brak hij met het idee dat computer grauw en grijs moesten zijn -Gekleurde I-Macs was het gevolg -Design made the difference

Design? - Als je kijkt in de van Dale gaat het met name over productuiterlijk -To design = ontwerpen -En ontwerpen gaat over iets uitdenken, of maken, maar het hangt ook weer samen met het creëren

Design? - Je kan heel veel ontwerpen: Een gebouw Een product Een dienst Een voorwerp Een voorstelling Een boek Een auto

Design? - Want alles om ons heen is vormgegeven toch? -Vrijwel niets is toevallig ontstaan

Design? - Is dus alles wat bewust is vormgegeven dan ook DESIGN?

Design? - In zijn algemeenheid (maar definities verschillen) gaat over het (bewuste) ontwerpproces en het concept er achter?

Design? - Drie belangrijke betekenissen: Proces Object Stijl

Design als Proces -Volgens Kotler: ‘Design is the process of seeking to optimize customer satisfaction and company profitablity through the creative use of major design elements (performance, quality, durability, appearance and cost) in connection with products, environments, information and corporate identity’

Kotler -De designelementen die Kotler in zijn definitie noemt staan bekend als de designmix -Mix van designelementen dienen goed op elkaar afgestemd te zijn -Een product dat er heel duur uitziet en dat ook is, maar niet duurzaam is of de verwachte prestaties levert, is vaak niet succesvol

Kotler -De designelementen bij Kotler worden in relatie gebracht met zowel de producten (goed, dienst, idee) als de verschillende omgevingen van een organisatie -Informatie die door organisaties wordt verspreid met een bepaalde identiteit van deze organisatie

Kotler -Ofwel Corporate Identity

Complexiteit designbeslissingen Dorst:”There are many perspectives, each having his own version of the truth”

Kapferer - Franse merkenspecialist -‘Design is the added value process between the idea and the product in order to make it more functional, less costly to manufacture and nicer’

Kapferer versus Kotler - Kotler heeft het over het zoekproces om zowel klanttevredenheid en winstgevendheid te optimaliseren -Kapferer heeft het over design als een waarde toevoegend proces, de meerwaarde voor de consument

Kapferer versus Kotler - WAT VINDEN JULLIE ZELF?

DESIGN -Binnen Designmanagement gaat het om het creatieve ontwikkelingsproces maar ook op het besluitvormingsproces daaraan voorafgaand rekening houdend met bedrijfsdoelen en consumentenverwachtingen

Design als object -A design, the design -Tastbaar -Creatieve visualisatie van concepten, plannen… -Design is kern van innovatie -Mooi, nuttig en interessant

Design als object -Fietsbel, auto, logo

Design als Object StarckDyson

Design als stijl -Kenmerkende, eigen, onderscheidende en consistente vorm van uitdrukken -Beeld, geluid, smaak, geur, taal, gevoel -Het op elkaar aansluiten van de verschillende elementen is van belang

Oefening (1) a/apple-concepts/1.html -Apple breidt geleidelijk aan het assortiment uit -Wat als deze tendens zich voorzet? -Het antwoord van La Republicca

Oefening (2) 1. Schrijf in 5 minuten zoveel mogelijk merken op 2. Kies een merk 3. Schrijf de drie belangrijkste kenmerken van het merk op, waarvan jij denkt dat het merk dit belangrijk vindt 4. Schrijf drie kenmerken op zoals jij het merk percipieert 5. Werk dit merk verder uit zoals La Republicca dat deed voor Apple ook met (eenvoudige) visualisaties 6. Ben je verder gegaan met Proces, Object of Stijl?

Battle Pitches ????

Tot volgende week