Minor Concept Development Schooljaar 2008 – 2009 College 2 Herfst, Saskia Best
Agenda -Indeling Herfstkwartaal -Marketingervaringen -Design – Designmanagement -Battle
Programma Herfst Gaan we samen bepalen. Wat staat in ieder geval? 1- 5 sept sept sept sept PICNIC – Amsterdam - gehele dag okt 6-10 okt 7-17 okt Groepspresentaties Battle TNT VAKANTIE – 24 okt EXCURSIE DUTCH DESIGN WEEK, Eindhoven okt 9- 7 nov – Feedback les
Programma Herfst Deadline inleveren opdrachten: 3 november uur Oh ja, er komt een tentamen (MC + groepsquiz), aan het einde van het winterseizoen
Beoordeling Herfst -Wekelijkse posting (dus minimaal 8 postings in totaal!) verplicht 1 point -Essays of opdrachten: per stuk 1 punt of meer -“Voorlichtingscampagne minor CD” ontwikkelen: 2 punten -Eigen college samenstellen: 2 punten -Battle (verplicht): 2 punten
Marketingervaringen ?
Design ‘Today we put romance in our computers’ Steve Jobs
Design - Toen Jobs terugkwam bij Apple brak hij met het idee dat computer grauw en grijs moesten zijn -Gekleurde I-Macs was het gevolg -Design made the difference
Design? - Als je kijkt in de van Dale gaat het met name over productuiterlijk -To design = ontwerpen -En ontwerpen gaat over iets uitdenken, of maken, maar het hangt ook weer samen met het creëren
Design? - Je kan heel veel ontwerpen: Een gebouw Een product Een dienst Een voorwerp Een voorstelling Een boek Een auto
Design? - Want alles om ons heen is vormgegeven toch? -Vrijwel niets is toevallig ontstaan
Design? - Is dus alles wat bewust is vormgegeven dan ook DESIGN?
Design? - In zijn algemeenheid (maar definities verschillen) gaat over het (bewuste) ontwerpproces en het concept er achter?
Design? - Drie belangrijke betekenissen: Proces Object Stijl
Design als Proces -Volgens Kotler: ‘Design is the process of seeking to optimize customer satisfaction and company profitablity through the creative use of major design elements (performance, quality, durability, appearance and cost) in connection with products, environments, information and corporate identity’
Kotler -De designelementen die Kotler in zijn definitie noemt staan bekend als de designmix -Mix van designelementen dienen goed op elkaar afgestemd te zijn -Een product dat er heel duur uitziet en dat ook is, maar niet duurzaam is of de verwachte prestaties levert, is vaak niet succesvol
Kotler -De designelementen bij Kotler worden in relatie gebracht met zowel de producten (goed, dienst, idee) als de verschillende omgevingen van een organisatie -Informatie die door organisaties wordt verspreid met een bepaalde identiteit van deze organisatie
Kotler -Ofwel Corporate Identity
Complexiteit designbeslissingen Dorst:”There are many perspectives, each having his own version of the truth”
Kapferer - Franse merkenspecialist -‘Design is the added value process between the idea and the product in order to make it more functional, less costly to manufacture and nicer’
Kapferer versus Kotler - Kotler heeft het over het zoekproces om zowel klanttevredenheid en winstgevendheid te optimaliseren -Kapferer heeft het over design als een waarde toevoegend proces, de meerwaarde voor de consument
Kapferer versus Kotler - WAT VINDEN JULLIE ZELF?
DESIGN -Binnen Designmanagement gaat het om het creatieve ontwikkelingsproces maar ook op het besluitvormingsproces daaraan voorafgaand rekening houdend met bedrijfsdoelen en consumentenverwachtingen
Design als object -A design, the design -Tastbaar -Creatieve visualisatie van concepten, plannen… -Design is kern van innovatie -Mooi, nuttig en interessant
Design als object -Fietsbel, auto, logo
Design als Object StarckDyson
Design als stijl -Kenmerkende, eigen, onderscheidende en consistente vorm van uitdrukken -Beeld, geluid, smaak, geur, taal, gevoel -Het op elkaar aansluiten van de verschillende elementen is van belang
Oefening (1) a/apple-concepts/1.html -Apple breidt geleidelijk aan het assortiment uit -Wat als deze tendens zich voorzet? -Het antwoord van La Republicca
Oefening (2) 1. Schrijf in 5 minuten zoveel mogelijk merken op 2. Kies een merk 3. Schrijf de drie belangrijkste kenmerken van het merk op, waarvan jij denkt dat het merk dit belangrijk vindt 4. Schrijf drie kenmerken op zoals jij het merk percipieert 5. Werk dit merk verder uit zoals La Republicca dat deed voor Apple ook met (eenvoudige) visualisaties 6. Ben je verder gegaan met Proces, Object of Stijl?
Battle Pitches ????
Tot volgende week