Functiebeperking of Talent? Workshop

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Succesvol studeren met
Digitale Studiemaatjes
Gaan studeren met een functiebeperking
1 Meer mogelijk maken Platform Gehandicapten mbo 16 mei 2013 Marian de Groot directeur handicap + studie.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
D4A en Toegankelijkheid
Nieuwe Wmo – Platform VO
Hans Everhardt – MBO Groningen
Achtergrond Moderne visie op handicap of (functie)beperking: accent ligt op het niet- aangepast zijn van de omgeving Types handicap: motorische beperking,
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Studeren met een functie-beperking en studierendement presentatie HANovatie 3 november 2010 Jan Stapel / Liesbeth Diemel campusdecanen HAN v/h projectleiders.
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Maken ze meer mogelijk? Studeren met een functiebeperking Conferentie Toegankelijk Hoger Onderwijs Utrecht 24 november 2011 Anja van den Broek & Jeroen.
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
De schoonheid van het verschil. Nel Hofmeester Studiemiddag ‘Dyslexie in het Hoger Onderwijs’ 25 september 2014.
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
Training Studieloopbaanbegeleiding & Autisme
Studeren met een functiebeperking Gaan studeren met een functiebeperking Stephanie Meulemans, studentendecaan bij Student & Career Support.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
Klik om de stijl te bewerken Toetsen, niet minder maar anders Welkom! Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie.
EEN GRENSVERLEGGENDE HOGESCHOOL VOOR IEDEREEN.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
DIVERSITEIT BEINVLOEDT STUDIESUCCES Hoe daar mee om te gaan?
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
CHRONISCHE ZIEKTE EN LICHAMELIJKE HANDICAP. INHOUDSTAFEL Inleiding Inleiding Chronische ziekte en handicaps Chronische ziekte en handicaps Psychosociale.
Voorlichting VMBO De Populier Heldring 24 maart 2016.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Inclusie en Toegankelijkheid Wmo.Zo 3 december 2014 Gerry Vrielink Ruth Deddens.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Klik om de stijl te bewerken Een voldoende halen, of laten zien wat je kan? Welkom! studiemiddag voor leden van examencommissies VH, 26 mei 2016.
TOETSING, BORGING & UDL SBO Congres maart 2016 Irma van Slooten & Linda Nieuwenhuijsen (UDL Nederland) Bertine van Hillo-Visser (HRO)
Van object van zorg naar mensenrechten
Communicatie digitaal studiemateriaal
Toegankelijk uitgaan voor iedereen
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
What is the meaning of? Student centered learning
29 november 2017 Dick Houtzager
Differentiatie in de klas
OER Sterk OER Sterk OER Sterk
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Dierproeven. Leg dat maar eens uit!
Naar studenten/leraren met eigenaarschap en zelfsturing
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
Studentenwelzijn en kwaliteitszorg werken met de beleidsscan
Workshop Checklist informatievoorziening
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Transparantie over Toegang master
Transcript van de presentatie:

Functiebeperking of Talent? Workshop Avans Onderwijsdag 2015 16 april 2015 De Coach (F)irma decoachfirma.nl @irmavsl Irma van Slooten irma@decoachfirma.nl

Ken uw omgeving! Naam Academie/Eenheid Functie

Doel workshop Inzicht in mogelijke gevolgen van het studeren met een functiebeperking: ervaringsgericht! Kennis van wettelijk kader: landelijke wetgeving & uitwerking in Avans beleid Handvatten voor de dagelijkse praktijk

Ervaring opdoen…

Top 6 Avans & percentages 2013: 9,82% 2014: 12,4% 2015: 14,24% Dyslexie Chronische ziekte ADHD Overige beperking Autisme Lichamelijke handicap Cijfers afkomstig uit intern onderzoek Avans.

Talent of Functiebeperking?

Omgevings-variabele 7

Keynote Tim Cordes, AHEAD Conference 2015,Dublin Student-variabele Keynote Tim Cordes, AHEAD Conference 2015,Dublin

Veel voorkomende belemmeringen 1. Bestuderen schriftelijk materiaal 2. Maken tentamens 3. Volgen colleges/bijeenkomsten 4. Zoeken/vinden/uitvoeren stages 5. Samenwerken met anderen 6. Volgen studierooster 7. Digitale toegankelijkheid 8. Onbegrip van docenten/medestudenten 9. Bureaucratie  Wat moet jij hieraan doen??

Wat zegt de wet? Wet Gelijke Behandeling (WGB h/cz) Student: recht op toegankelijk onderwijs Instelling: plicht om doeltreffende aanpassingen te treffen Accreditatie (WHW) Thema: studeren met een functiebeperking o.a. voorlichting, deskundigheid, toetsing & examinering, leerroutes.

Bron: Beleidsplan 2010-2013 Handicap & Studie, Avans, p.13 Wat zegt Avans beleid? Uitgangspunten o.a.: Aansluiten bij eisen uit WGB h/cz Denken in mogelijkheden Student als ervaringsdeskundige Toewerken naar inclusief beleid Voor specifieke voorzieningen zie het Avans Protocol SMF. Bron: Beleidsplan 2010-2013 Handicap & Studie, Avans, p.13

Veel voorkomende belemmeringen 1. Bestuderen schriftelijk materiaal 2. Maken tentamens 3. Volgen colleges/bijeenkomsten 4. Zoeken/vinden/uitvoeren stages 5. Samenwerken met anderen 6. Volgen studierooster 7. Digitale toegankelijkheid 8. Onbegrip van docenten/medestudenten 9. Bureaucratie  Wat kan jij hieraan doen?? Zie hand-out!

Terug naar Avans Beleid Uitgangspunten o.a.: Aansluiten bij eisen uit WGB h/cz Denken in mogelijkheden Student als ervaringsdeskundige Toewerken naar inclusief beleid Bron: Beleidsplan 2010-2013 Handicap & Studie, Avans, p.13

Think Diversity? Dr Ger Craddock (Centre for Excellence in Universal Design, Ireland )

Think Diversity?

Think Diversity?

Think Diversity? Dr Ger Craddock (Centre for Excellence in Universal Design, Ireland )

Je weet namelijk al dat elke student anders is! Think Diversity! Van retrofit naar universal design: Goed voor de smf  goed voor èlke student! Je weet namelijk al dat elke student anders is!

En ook voor de fietsers…

Universal Design for learning Firm Goals: ga na wat je (leer)doel is. Flexible Means: kan ik meerdere opties beiden om dit doel te bereiken? Maatwerk: kan ik ruimte bieden zodat elke student kan aansluiten bij zijn/haar eigen interesse/talent/leerpunt/situatie?

UDL Check: Hoe zou dit beter kunnen? https://www.youtube.com/watch?v=Asu0-VWfey8

(UDL Nederland,2014)

Keuze opdracht Hoe: alleen of samen. Tijd: 10 minuten Maak een keuze uit 1 van de volgende opdrachten: Verdiep je opgedane kennis door zelfstudie (SMF of UDL) Transfer: leg de link naar je dagelijkse praktijk (UDL) Zie de hand-out voor meer uitleg!

gelijk gelijkwaardig universeel

Achtergronden Sites over studeren met functiebeperking onder LINKS op decoachfirma.nl Sites over Universal Design for Learning (UDL) onder ACHTERGROND op udlnederland.nl Later nog een vraag? Bel of mail gerust!