Functiebeperking of Talent? Workshop Avans Onderwijsdag 2015 16 april 2015 De Coach (F)irma decoachfirma.nl @irmavsl Irma van Slooten irma@decoachfirma.nl
Ken uw omgeving! Naam Academie/Eenheid Functie
Doel workshop Inzicht in mogelijke gevolgen van het studeren met een functiebeperking: ervaringsgericht! Kennis van wettelijk kader: landelijke wetgeving & uitwerking in Avans beleid Handvatten voor de dagelijkse praktijk
Ervaring opdoen…
Top 6 Avans & percentages 2013: 9,82% 2014: 12,4% 2015: 14,24% Dyslexie Chronische ziekte ADHD Overige beperking Autisme Lichamelijke handicap Cijfers afkomstig uit intern onderzoek Avans.
Talent of Functiebeperking?
Omgevings-variabele 7
Keynote Tim Cordes, AHEAD Conference 2015,Dublin Student-variabele Keynote Tim Cordes, AHEAD Conference 2015,Dublin
Veel voorkomende belemmeringen 1. Bestuderen schriftelijk materiaal 2. Maken tentamens 3. Volgen colleges/bijeenkomsten 4. Zoeken/vinden/uitvoeren stages 5. Samenwerken met anderen 6. Volgen studierooster 7. Digitale toegankelijkheid 8. Onbegrip van docenten/medestudenten 9. Bureaucratie Wat moet jij hieraan doen??
Wat zegt de wet? Wet Gelijke Behandeling (WGB h/cz) Student: recht op toegankelijk onderwijs Instelling: plicht om doeltreffende aanpassingen te treffen Accreditatie (WHW) Thema: studeren met een functiebeperking o.a. voorlichting, deskundigheid, toetsing & examinering, leerroutes.
Bron: Beleidsplan 2010-2013 Handicap & Studie, Avans, p.13 Wat zegt Avans beleid? Uitgangspunten o.a.: Aansluiten bij eisen uit WGB h/cz Denken in mogelijkheden Student als ervaringsdeskundige Toewerken naar inclusief beleid Voor specifieke voorzieningen zie het Avans Protocol SMF. Bron: Beleidsplan 2010-2013 Handicap & Studie, Avans, p.13
Veel voorkomende belemmeringen 1. Bestuderen schriftelijk materiaal 2. Maken tentamens 3. Volgen colleges/bijeenkomsten 4. Zoeken/vinden/uitvoeren stages 5. Samenwerken met anderen 6. Volgen studierooster 7. Digitale toegankelijkheid 8. Onbegrip van docenten/medestudenten 9. Bureaucratie Wat kan jij hieraan doen?? Zie hand-out!
Terug naar Avans Beleid Uitgangspunten o.a.: Aansluiten bij eisen uit WGB h/cz Denken in mogelijkheden Student als ervaringsdeskundige Toewerken naar inclusief beleid Bron: Beleidsplan 2010-2013 Handicap & Studie, Avans, p.13
Think Diversity? Dr Ger Craddock (Centre for Excellence in Universal Design, Ireland )
Think Diversity?
Think Diversity?
Think Diversity? Dr Ger Craddock (Centre for Excellence in Universal Design, Ireland )
Je weet namelijk al dat elke student anders is! Think Diversity! Van retrofit naar universal design: Goed voor de smf goed voor èlke student! Je weet namelijk al dat elke student anders is!
En ook voor de fietsers…
Universal Design for learning Firm Goals: ga na wat je (leer)doel is. Flexible Means: kan ik meerdere opties beiden om dit doel te bereiken? Maatwerk: kan ik ruimte bieden zodat elke student kan aansluiten bij zijn/haar eigen interesse/talent/leerpunt/situatie?
UDL Check: Hoe zou dit beter kunnen? https://www.youtube.com/watch?v=Asu0-VWfey8
(UDL Nederland,2014)
Keuze opdracht Hoe: alleen of samen. Tijd: 10 minuten Maak een keuze uit 1 van de volgende opdrachten: Verdiep je opgedane kennis door zelfstudie (SMF of UDL) Transfer: leg de link naar je dagelijkse praktijk (UDL) Zie de hand-out voor meer uitleg!
gelijk gelijkwaardig universeel
Achtergronden Sites over studeren met functiebeperking onder LINKS op decoachfirma.nl Sites over Universal Design for Learning (UDL) onder ACHTERGROND op udlnederland.nl Later nog een vraag? Bel of mail gerust!