Jack Hoeksema University of Groningen Tindag, Utrecht February 6 2010 GRADING MODAL EXPRESSIONS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
Advertisements

User Centred Development
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/001] thema: What about smoking in this B&B? can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: My favourite recipe… Can-do : kan veel zaken binnen het eigen interessegebied duidelijk.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: ‘I don’t agree with you…’ can-do : kan met gemak complexe interacties tussen derden volgen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar Tel: 09/ Fax: 09/
The scope of bare nominals    ◊ < > Bert Le Bruyn (joint work with Min Que & Femke Smits) BKL-Taaldag ’09.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
Future Tenses by Nathalie French ©. Just like in Dutch, we can talk about things that take place in the present, the past or the future
Nieuwjaarssonnet 2011 Geven en Nemen New year‘s sonnet 2011 Give and Take © paul verstraete 2011.
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Keuzevrijheid: lust of last?
OpleidingsCentrum voor Bowlers Clinic Appingedam KISS.
A historical database: finding our possibilities and limits Case: Oosterhesselen Erwin H. Karel/Richard Paping (Digital Humanities Pitch April.
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Presteren onder druk.
Modal verbs.
Salt & Light Zout & Licht
ABILITY = IN STAAT ZIJN.
Adjectives Big vs Enormous.
Dictionary Skills!?.
Past Simple vs Present Perfect
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Verlangen naar God Longing for God
Grammar in a Nutshell Skills 1.
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
FUTURE TENSE Will/won’t Going to Present continuous FORMULA
KWADRATEN EN WORTELS Waar wortels woeden en varkens wroeten koester ik mijn sproeten in algebraïsch vergelijk wis, mijn kunde en leven lieve lusten en.
English 23 April 2018.
2 Corinthians 4:5-7 “For what we proclaim is not ourselves, but Jesus Christ as Lord, with ourselves as your servants for Jesus' sake. For God, who said,
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
ERD maken.
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Transcript van de presentatie:

Jack Hoeksema University of Groningen Tindag, Utrecht February GRADING MODAL EXPRESSIONS

2 Overview Modal adjectives: possible, mogelijk Modal phrases: in staat, modal infinitives Modal auxiliaries: can, kunnen 2

TIN-dag Utrecht, Possible – impossible: gradable or not? (1) # Extraterrestial life is neither possible nor impossible (2)My thumb is neither big nor small (3)Freds cooking is neither good nor bad No grey area or “truth value gap” for the antonym pair possible-impossible Possible/impossible are absolute predicates 3

TIN-dag Utrecht, Comparatives and superlatives # Global warming is more possible than global cooling # The most possible scenario is war # Opwarming van de aarde is mogelijker/meer mogelijk dan afkoeling van de aarde # Het meest mogelijke scenario is oorlog 4

TIN-dag Utrecht, How-questions #How possible is a nuclear war? #Hoe mogelijk is een kernoorlog ? 5

TIN-dag Utrecht, Intermediate conclusion Weak modals of the possible-type are absolute predicates, not allowing any kind of gradability, according to several tests 6

TIN-dag Utrecht, Adverbs of degree That is very possible *Dat is zeer mogelijk That is quite possible Dat is goed mogelijk *That is rather possible *Dat is nogal mogelijk That is absolutely impossible *That is absolutely possible 7

TIN-dag Utrecht, New conclusions Possible/mogelijk are not gradable, according to several tests Yet they permit a limited number of degree modifiers And so: the permitted combinations must involve a different sense of possible/mogelijk that IS gradable 8

TIN-dag Utrecht, Proposal Possible/mogelijk with degree adverbs are interpreted on a scale of likelihood Possible world semantics a la Lewis (1973) already makes use of a notion of similarity ordering among possible worlds (for the analysis of counterfactuals) This ordering can easily be interpreted as a likelihood ranking for propositions: p is more likely than q if the closest world in which p holds is more similar to ours than any world in which q holds 9

TIN-dag Utrecht, Very possible is weaker than probable It is very possible that it will rain and it is very possible that it will not rain. #It is likely that it will rain and it is likely that it won’t rain. Although there is a 50% chance the baby will be a boy, it is entirely possible/#probable that it will be girl. Probable: subjective estimation of chance >> 50% (Very) possible: subjective estimation of chance being “significant” (non-negligable) Possible uses the same scale as likely, but covers a wider area of the scale, much like warm and hot share a temperature scale 10

Modifiers of mogelijk in %, diachronically 11

examples 12 Zeer mogelijk, Walson! hernam Perrol (1834) Het is zeer mogelijk, dat die, door u voorgesteld, de voorkeur verdienen (1846) Combinations of mogelijk with degree adverbs first show up in the second half of the 18th century Nowadays, zeer is impossible (for most people), unlike its counterpart very in English During the 19th century, zeer gets replaced by goed, and the combinations heel goed/zeer goed / zeer wel / heel wel

In staat "capable" /buiten staat "incapable" In staat Heel/zeer goed6 Zeer/heel wel5 Volkomen3 Goed1 Buiten staat (old-fashioned) Ten enenmale2 Gans1 Geheel1 13

-baar "able" adjectives, modal infinitives denkbaar 'imaginable' goed denkbaar/prima denkbaar/heel wel denkbaar *erg denkbaar *zeer denkbaar te doen 'to do = doable' goed te doen prima/zeer wel te doen *erg te doen *zeer te doen 14

Kunnen "can" Dat zou heel goed/heel wel/uitstekend kunnen "That might very well be the case" Notice prosody: Het kan heel góed zijn dat hij komt. "That he is coming may be a good thing" Het kan heel goed zijn dat hij kómt "It is entirely possible that he is coming" 15

Kunnen "can" Modification possible for several readings: Ability Epistemic possibility But not: Deontic modality U kunt wel gaan "You may go" #U kunt zeer wel gaan 16

Goed vs best (cf. Hoeksema 2008 on best) Dat kan heel goed het geval zijn. Dat kan best het geval zijn. "That may very well be the case" #U mag heel goed meekomen. "You may very well come along" U mag best meekomen "You may (perfectly well) come along" 17

wellmuchvery  **acquainted *  *needed **  surprised 18 Kennedy and McNally 2005 Degree modifiers of deverbal adjectives: "roughly complementary distribution"

Four types of scale 19 (0;1)open scale: no endpoints oE.g. the scale for cold/hot (0;1]upper-closed scale: oE.g. the scale for uncertain/certain [0;1)lower-closed scale: oE.g. the scale for straight/bent [0;1]closed scale: oE.g. the scale for empty - full

Test for endpoints %, partially, absolutely, fully: 1. #The tea is 100% cold/hot 2. Sherlock Holmes is 100% certain/ #uncertain 3. The pipe is fully straight / # bent 4. The glass is 100% full/empty

Well as degree adverb 21 used for adjectives that have totally closed scales (Kennedy and McNally 2005: 375): 1. We are well aware of the difficulties 2. They are well able to solve their own problems 3. The bud was well open

however 22 There is a difference between the two endpoints: Well able / *well unable Goed mogelijk / *goed onmogelijk Heel wel mogelijk / *heel wel onmogelijk

Corpus data show different profiles Modifiers of possible Very8 Quite5 Perfectly3 Entirely 1 Highly1 23 Modifiers of impossible Almost17 Utterly10 Nearly6 Quite4 Wellnigh2 All but2 Virtually1 Absolutely1

suggestion 24 The pair possible-impossible is of the scale type [0;1) (lower bound, no upper bound) whenever possible is modified by a degree adverb, and receives the special interpretation of "(somewhat) likely" This will rule out *completely possible, while allowing completely impossible

Resultative and Nonresultative 25 Ik acht dat (heel goed) mogelijk: scalar mogelijk Piet maakte dat (*heel goed) mogelijk nonscalar mogelijk

Further issues 26 Low degree adverbs: enigszins mogelijk 'in the least possible' Special case: the combination is (by and large) a polarity item, occurring frequently in conditional clauses, as soon as clauses, restrictions of universals (but oddly, not in negative clauses) Other low-degree adverbs not found: een beetje mogelijk, ietwat mogelijk, een tikje mogelijk Midlevel degree adverbs do not occur: *nogal mogelijk, *tamelijk mogelijk, *vrij mogelijk (same in English)

Interaction with negation 27 Jan kan goed tegen zijn verlies Jan can well against his loss "Jan is a gracious loser" (high ability in dealing with losing) Jan kan slecht tegen zijn verlies Jan kan niet goed tegen zijn verlies Dat kan heel goed zijn *Dat kan slecht zijn (* for epistemic reading) *Dat kan niet goed zijn

References Hoeksema, Jack, 'The emergence of particle clusters in Dutch: Grammaticalization under adverse conditions,' in: Elena Seoane and Maria José Lopez-Couso (eds.), Theoretical and Empirical Issues in Grammaticalization, John Benjamins, Amsterdam and Philadelphia, Kennedy, Christopher and Louise McNally, 'Scale structure and the semantic typology of gradable predicates', Language 81-2, Lewis, David, Counterfactuals. Blackwell.