Bedrijfsprocessen (deel 2).

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 IT Management vs IT Governance in de Welzijnssector in Vlaanderen Studiedag: Efficiëntie en Effectiviteit 28/09/2012.
Advertisements

Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Maar niet elke koning is even belangrijk!
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
Tauw naar het nieuwe werken
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Ivo Demeulenaere Senior consultant kwaliteit en management - Amelior
INTERNE AUDIT : uw partner ? MBA-dinnercauserie 7 februari 2002 Rudi Hex, cia Hoofdauditor kredieten KBC.
Het. Het Nieuwe Werken De optimale werkplek.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Toepassing van Open Source “oplossingen”
BI voor Microsoft Dynamics AX
Bestuurlijke Informatiesystemen
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Databases I (H. 1) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam Voorlopige versie 2003.
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
IIM Information Infrastructure Management
PICS SPRING SYMPOSIUM 7 maart 2002 BEDRIJFSSOFTWARE IN HET TIJDPERK VAN WEBSERVICES: van ERP naar ERP II Prof.dr.J.Vandenbulcke K.U.LEUVEN
Informatiesystemen binnen de onderneming.
Service Oriented Architecture
Minicollege Service Oriented Architecture
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Onsight Managed Security Services
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Beyond Object-Orientation?
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
1 Trends in Informatiemanagement Toon Abcouwer
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
MINOR BUSINESS PROCESS MANAGEMENT
BPM – Les 3 Modelling bij BPM Standaarden BAM v22.
Business en IT Consulting
, Seconden 1 maand 1 uur Aandelenkoers Brief … fax … 3 dagen 45 seconden Documentuitwisseling Interne opvragingen.
PPM/Quality Management en BPM
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Minor Project- en Programmamanagement
Business-IT Alignment
Enterprise Application Integration
Les 2 People-Centric Process Management. De wereld rondom BPM 1.Top Management en strategische keuzes 2.Kwaliteits Management 3.Verander Management “The.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
1 KPN Mobiel – Introductie Repository Object Browser & Designer 10 Designer 10g & Repository Object Browser Maandag 28 februari 2005 Lucas Jellema (AMIS)
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Voorbeeldvraag 1 Welke uitspraak is JUIST: 1. De basisstelling van Nicolas Carr (auteur van "IT doesn't matter") is dat de investeringen die in IT gedaan.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Introductie ISO november 2012 Robbert van Alen Introductie ISO Dun document. Stevige basis.
TOGAF Albert Gjaltema / Tech. Consultant II 11 maart 2008 getronicspinkroccade.nl.
We Support Your Success!.
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Inleiding (1/4) Nood aan integratie: binnen de onderneming (EAI)
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Sector, Firm Size and ICT investments
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Checklist for Savings & Added Value
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Dynamic Architecture What about you?
Microsoft Operations Management Suite (MOMS)
Transcript van de presentatie:

Bedrijfsprocessen (deel 2)

Business Process Management: WHY ? Doelstellingen: Documentatie Kostallocatie Kostreductie Operational Excellence: ISO9000, Lean, Six Sigma, ... Automatisatie Business Modelling (Domain, Process, Rules) Workflow Engines Enterprise Application Integration Business Intelligence Business Activity Monitoring Bereiken van doelstellingen afhankelijk van Process Maturity Level

Why spend the effort, money, ... ? Bedrijfsprocessen vs Strategie ... Cost Leadership (Operational Excellence) Product Differentiation (Innovation) Customer Intimacy (Customer Orientation)

Proces verbetering AS-IS models versus TO-BE models Verbeteringen op het vlak van Innovatie Customer Orientation efficientie GAP ?  Change Management

Do it Yourself Bekijk je BP-voorbeeld In welke dimensie(s) zou je dit process kunnen verbeteren : innovatie ? customer orientatie ? operational excellence ?

BP Maturity categorieën van BP Improvement methodologieën (1) “smalle” focus op herontwerp en verbetering van een (geïsoleerd) proces Define – Measure - Analyze – Improve – Control Bottom Up (2) “brede” focus op reorganisatie van de onderneming en het opzetten van een context voor business process governance. SCOR – Analyse van de volledige supply chain Top Down

BP Maturity Level 5: processes are CONTINUOUSLY OPTIMIZED Pro-active verbetering van processen Definite van proces-meetpunten Dag aan dag beheer van processen Gegevens verzamelen voor beleidsbeslissingen Level 4: MANAGED Processes are Managed gedefinieerde value chains eliminatie van discontinuiteiten tussen belangrijkste processen Level 3: DEFINED Most processes organized Level 2: REPEATABLE Some organized Processes Goede resultaten uit het verleden herhalen Basic best practices Level 1: INITIAL No organized Processes Organisatie sterk afhankelijk van de kwaliteit van medewerkers (depends on Heroes)

BP Maturity Voorspelbaarheid Controle Effectiviteit

Van niveau 2 nr 3: interfaces tussen processen FIRM INFRASTRUCTURE HUMAN RESOURCE MANAGEMENT TECHNOLOGY DEVELOPMENT PROCUREMENT INBOUND LOGISTICS OPERATIONS OUTBOUND MARKETING &SALES SERVICE A D B C E

Van niveau 3 nr 4: horizontale & verticale integratie

Business Process Enactment Implementatie van de To-Be processen Technologie – Informatiesystemen BP Engines versus Embedded workflow Single Application versus Applicatie-Integratie Human aspects: change management Kwantitatieve Analyse van Operaties Performance Management, Business Acitivy Monitoring Throughput, turnaround time, resource consumption, … Quality Management (e.g. Six Sigma)

BP Enactment: Automatisatie Belangrijkste reden: efficientie & kosten Geautomatiseerd proces versus manueel proces Strict versus informeel (e.g. deadlines) HOE ? Proces ingebed in applicaties Proces als aparte bovenlaag Applicatie-integratie 1 systeem via Integratielaag

BPM versus SW ontwikkeling? Why Who When Where What How Contextual/ Scope Conceptual/ Enterprise Logical/ IS Functionality Physical/ Design As Built/ Subcontractor Functioning/ Code Objective Precedent Organization Reporting Event Cycle Node Line Entity Relationship Input Process Output Process Modelling UML MDA PIM PSM

Bedrijfsprocessen: collaboratie en link met IS’n Why Who When Where What How Contextual/ Scope Conceptual/ Enterprise Logical/ IS Functionality Physical/ Design As Built/ Subcontractor Functioning/ Code Objective Precedent Organization Reporting Event Cycle Node Line Entity Relationship Input Process Output Vertical Consistency

Bedrijfsprocessen VS BIS Informatiesystemen zijn typisch georganiseerd per functioneel domein Bedrijfsprocessen lopen overheen “Silo”-applicaties Oplossingen: Eén systeem versus Applicatie-Integratie Procesmodel A B C D E ? ERP SCM CRM Legacy Legacy Procurement Order Management …

Processen ingebed in Applicaties Waar zijn de processen ? Services Components Objects Applications Office Systems ERP CRM SCM Legacy BSS/ OSS

Processen via bovenlaag ? Business Processes QoS, security, management, monitoring A D B C E Waar zijn de processen? Services Integration infrastructure Components Objects Applications Office Systems ERP CRM SCM Legacy BSS/ OSS

Gelaagd en proces-centric ! Business Processes QoS, security, management, monitoring A D B C E Services Integration infrastructure Components Objects Applications Office Systems ERP CRM SCM Legacy BSS/ OSS

Collaboratieve processes Business-to-Business Integration Market B2B Extended Enterprise Electronische Contracten RosettaNet ebXML

Collaboratieve processen Why Who When Where What How Contextual/ Scope Conceptual/ Enterprise Logical/ IS Functionality Physical/ Design As Built/ Subcontractor Functioning/ Code Objective Precedent Organization Reporting Event Cycle Node Line Entity Relationship Input Process Output Vertical Consistency Horizontal Consistency Why Who When Where What How Contextual/ Scope Conceptual/ Enterprise Logical/ IS Functionality Physical/ Design As Built/ Subcontractor Functioning/ Code Objective Precedent Organization Reporting Event Cycle Node Line Entity Relationship Input Process Output Vertical Consistency

Collaborative Processes Organisation Black Box Product view Work Organisation Operational view Management View Information systems PRIVATE  PUBLIC  Partnership Alignment Integration Organisation Product view Work Organisation Information systems PUBLIC  PRIVATE 

B2B collaboratie XML-Raamwerken voor collaboratie Rosettanet ebXML  gestandaardiseerde processen ebXML  negotiatie-raamwerk

Rosettanet Onafhankelijk non-profit consortium, start in 1998 Meer dan 400 leden, vooral in in hi-tech sector (electronic components, IT, semi-conductors, …) Standaarden voor internet-gebaseerde uitwisseling van business informatie & transacties RosettaNet Partner Interface Processes (PIP's): Standaardisatie van electronische documenten voor XML-based B2B interactie Standaardisatie van de exchange sequence per proces processen opgedeelde in clusters en segmenten

Clusters

Voorbeeld PIP: order process Seller Buyer Provide Pricing & Avail. Confirm Order Modify Order Ship Order Request Payment PIP 3A2: P&A Reply PIP 3A7: Ack PO PIP 3A4: Ack PO PIP 3B2: ShipNotice PIP 3C3: Invoice Optional Process Extension PIP 3A2: Check P&A PIP 3A4: Req PO PIP 3A8: Change PO PIP 4B2: Ship Rcpt PIP 3C6: Remit Adv PIP 3A9: Cancel PO Search for Avail. Product Place Order Modify Order Receive Product Remit Payment

ebXML (UN/CEFACT, OASIS) "End-to-end" protocol-stapel en specificaties van B2B interacties gebaseerd op XML en open standaarden BPSS (Business Process Specification Schema) Specificatie van publieke collaboratief proces

ebXML (UN/CEFACT, OASIS) CPP (Collaboration Protocol Profile) Business beschrijving van een partner, o.m. rollen in een proces IT-technical technische beschrijving: capabiliteiten inzake transport, security, messaging,… CPA (Collaboration Protocol Agreement) Contract gegenereerd op basis van CPP, eventueel na negociatie Overeengekomen taken in de collaboratie

Relevante links Magazine Organisation Consortia: Specifications: BPTrends www.businessprocess.nl Organisation www.bpm-forum.org Consortia: www.bpmi.org, bmi.omg.org www.w3c.org www.oasis-open.org www.ws-i.org www.omg.org Specifications: www-128.ibm.com/developerworks/library/specification/ws-bpel/ http://docs.oasis-open.org/wsbpel/2.0/wsbpel-specification-draft.pdf www.rosettanet.org www.ebxml.org