Hoofdstuk V: Rome Les 5 - par 3B - Godsdienst en wetenschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 2 - Investituurstrijd.
Advertisements

4.3 De cultuur van het Rijk.
Samenleving en cultuur
Godsdienst en wetenschap
Kennis maken Regels Wat gaan we doen? Meelezen elke keer
H2 De tijd van Grieken en Romeinen
SlagTeuterburgerwoud
Vrij en onvrij Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
Pax Romana 30v.Chr tot 192 na Chr..
De opkomst van het christendom
Hoofdstuk 3 Extra informatie…
Tijd van Grieken en Romeinen 3000 v Chr- 500 n Chr
PARLEMENTAIRE DEMOCRATIE VANAF ONTZUILING EN VERDERE DEMOCRATISERING - 1 E DEEL Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland.
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 8: Romeinen en Christenen.
Ontdekkingsreizen en hun gevolgen - Slachtoffers
Strijd tussen De Kerk en De Staat Les 8 - Investituurstrijd
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 13 - Investituurstrijd.
Hoofdstuk VI: De Middeleeuwen Les 2: Karel de Grote
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Kenmerk 5 (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 14: Van Republiek naar Keizerrijk.
Hoofdstuk V: Rome Les 8: Opkomst van het Christendom
Hoofdstuk V: Rome Les 7: Neergang van het Westen.
De ontwikkeling van Het Christendom..
Hoe komen Grieken en Romeinen met elkaar in aanraking?
Hoofdstuk 2.
Godsdienst 1.
Echt klassiek! Tijd van Grieken en Romeinen
Hoofdstuk V: Rome Les 3: Het Bestuur
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 7: De Romeinen, Romanisering.
Hoofdstuk V: Rome Les 3 - par 2 – Romeinse samenleving
Hoofdstuk V: Rome Les 4 - par 3A – De Cultuur van het Rijk
Hoofdstuk V: Rome Les 6: Romanisering
Paragraaf 4.3 De cultuur van het rijk.
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Hoofdstuk III: Griekenland Les 7: Par 5, Griekse Kunst
Hoofdstuk V: Rome Les 5: Keizer Augustus
De tijd van Grieken en Romeinen
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
Hoofdstuk V: Rome Les 1: Van dorp tot imperium
Een nieuw geloof: het christendom
Geschiedenis Proefwerk oefenen.
De Romeinen (500 v. C. – 476 n. C.) Deel 1: de invloed van de Romeinse beschaving op onze cultuur (pp. 2-3)
Wat ga je leren in dit hoofdstuk over de Romeinen:
Paragraaf 2, leven op een domein
Leven als een Romein Paragraaf 5.
H2 De tijd van Grieken en Romeinen
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Goed voorbereid naar de Pabo
Les 9 Wat gaan we doen? 1.Werkblad bespreken. 2.Film over de oude Grieken. 3.Schema bespreken. 4.Afsluiting.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Van polis tot keizerrijk
Hoe komen Grieken en Romeinen met elkaar in aanraking?
POLITIEK BIJ DE GRIEKEN EN ROMEINEN
Les 3 De keizer en andere goden Gemaakt door: Nikki, Chanell, Cas, Tim en Roan.
H2.3 Joden en Christenen Grieken en Romeinen.
De cultuur van het rijk 4.3 De tijd van de Grieken en de Romeinen.
Grieken en Romeinen H2.4 HET EINDE VAN HET ROMEINSE RIJK.
Tijdvak 2 De tijd van Grieken en Romeinen Paragraaf 2.2 Het Romeinse Rijk.
Tijd van Grieken en Romeinen v.Chr. – 500 na Chr.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Europa wordt christelijk
Nisa Onacak & Sadé Ter Horst
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 BK Lesweek 4
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 KGT Lesweek 1
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Kenmerk 5: De groei van het Romeinse imperium, waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 13: Octavianus a.k.a. Augustus.
§2.2 Werken en leven in het Romeinse rijk
§2.1 Van stad tot wereldrijk
§2.3 De opkomst van het christendom
De Romeinse bouwkunst.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk V: Rome Les 5 - par 3B - Godsdienst en wetenschap

Goden voor Alles Goden speelden een belangrijke rol in het dagelijks leven. Voor de Romeinse overheid bestond er een verband tussen trouw zijn aan het rijk en het vereren van de goden en de goddelijke keizer. Alle dagelijkse handelingen waren religieus geladen; m.a.w. hadden godsdienstige betekenis. Ieder huis had een altaar! De Romeinen namen goden van b.v. de Grieken, Kelten en Germanen over, maar ook hun goden werden overgenomen. Dus er ontstond vaak een vermenging van goden en andere godsdienstige zaken. In dat opzicht waren de Romeinen verdraagzaam.

Goden voor Alles Goden speelden een belangrijke rol in het dagelijks leven. Maar de staatsgoden en de keizer moesten altijd worden vereerd. Daarnaast maakte het hen niet uit dat de inheemse bevolking ook haar lokale, eigen, goden vereerde. De Romeinse godsdienst werd heel duidelijk van boven opgelegd: een staatsgodsdienst dus.

Romeinse bouwkunst Romeinen namen veel over van de Grieken (er ontstond een Grieks-Romeinse mengcultuur, deze werd heel sterk na 148 VC), maar vernieuwden en pasten aan  beton Koepel Bogen. Kunst moest praktisch zijn, maar ook de macht van het rijk laten zien: viaducten, triomfbogen, overwinningszuilen Ook bestonden er verschillen tussen Griekse en Romeinse beeldhouwkunst

Grieks en Romeins theater - Zoek de verschillen

Het Pantheon

Huiswerk Lees: par 3B Maak par 3: 3 SO plannen Inleveren museumopdracht