Wat moet je weten aan het eind van de les?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.2 Renaissance verbreidt zich over Europa
Advertisements

Literatuurgeschiedenis
1 De tijd van jagers en boeren 2 De tijd van Grieken en Romeinen
Renaissance & Humanisme
Erasmus en het Humanisme
De renaissance 1.2.
Gemaakt door: Samantha Bartels Simone Groot
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Paragraaf 5.1 Vorige les: Europese expansie in Amerika en Indië
Hoofdstuk 3 Extra informatie…
Contact met de Islamitische wereld Interesse voor de oudheid
5 Een nieuwe wereld.
469 Doop Frankische koning Clovis
Oriëntatie │_______│________ | _______________
Kenmerk a Opkomst van de stedelijke burgerij en b de toenemende zelfstandigheid van steden Les 2: Verschillen stad en platteland.
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Westerse wortels in de Grieks-Romeinse wereld.
Hoofdstuk 5.
Echt klassiek! Tijd van Grieken en Romeinen
Renaissance Schilderkunst.
Claire van Gulik Amber de Haan
5.3renaissance, humanisme en het begin van de Reformatie kenmerkend aspect: De hernieuwde oriëntatie op het erfgoed van de Klassieke Oudheid.
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Goed voorbereid naar de Pabo!
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Tijd van wereldoorlogen, Agenda Huiswerk vragen 6 t/m 8 pagina 272 New Deal Vragen 9 t/m 11 pagina 273 Opdracht omschrijving personen/begrippen.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Paragraaf 2 Er komen weer steden.
La Renaissance Martine Brevé.
Tijdvak 5: De 16e eeuw De eeuw van de Europese overzeese expansie
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
H1 Tijd van van ontdekkers en hervormers (16e eeuw)
Renaissance en Opstand
Dit is mijn presentatie over kunststromingen
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Renaissance en Opstand
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
Wetenschap-pelijke methode Kritisch Empirisme
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
H6 Ontdekkers en hervormers§6.1 Op naar de moderne tijd Wat moet ik weten aan het einde van de les? -Wat de Renaissance is en wanneer deze begon -Wat Humanisten.
Ontdekkers en hervormers
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Renaissance De wedergeboorte.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken
Paragraaf 5.2 Europeanen ontdekken de wereld Vroegmoderne tijd
Renaissance in Nederland
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
Italiaanse Renaissance Cees, Layee Ai, Gabriela, Shanna en Iyanla
Italiaanse Renaissance Cees, Layee Ai, Gabriela, Shanna en Iyanla
Ontdekkers en Hervormers 1.6 De wereld van Leonardo da Vinci
De WEtenscHappelijke revolutie
Bestemming 1 De lange 16de eeuw UITVOEREN cultureel domein
Ontdekkers en Hervormers
Renaissance en Opstand
Renaissance in Nederland
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Hier begint de nieuwe tijd
Geschiedenis 3.4 De verhouding tussen heer en vazal
Transcript van de presentatie:

Wat moet je weten aan het eind van de les? Waarom het wereldbeeld tijdens de Renaissance veranderde Wat dat nieuwe wereldbeeld inhield Waardoor dit nieuwe wereldbeeld werd geïnspireerd Hoe je dit nieuwe wereldbeeld kunt terugzien in de kunst H5 Ontdekkers en hervormers §5.1 De renaissance

Middeleeuwen Vroeg Moderne Tijd Renaissance 1500 1400 Momento Mori H5 Ontdekkers en hervormers §5.1 De renaissance

-Hoe bestuur je een stad? Carpe Diem! Heeft niets te maken met het hiernamaals Carpe Diem! -Hoe maak je een contract? Carpe Diem! Carpe Diem! -Hoe spreek je recht? Kunst te maken -Welke voorbeelden waren er uit het verleden? Kennis te verwerven Goed te doen voor de stad -Welke stedelijke culturen uit het verleden kenden ze nog? Je leeft voort door je daden Burgers in stad zoeken voorbeeld (Wedergeboorte) Oudheid H5 Ontdekkers en hervormers §5.1 De renaissance

D’r klopte dus geen zak van Middeleeuwen Vroeg Moderne Tijd Renaissance D’r klopte dus geen zak van Toen zijn we het maar eens kritisch gaan onderzoeken 1400 ±1450 Hé dit klopt niet met het christendom O, dan passen we het toch aan! 1453 Stimuli humanisme Nieuw opvoedingsideaal burgerij Middeleeuwse kloosters Humanisten Klassieken Verstandig Ad fontes Mondig Uomo Universalis Kritisch onderzoek H5 Ontdekkers en hervormers §5.1 De renaissance

Erasmus Copernicus Da Vinci H5 Ontdekkers en hervormers §5.1 De renaissance

Terugkeer klassieke vormtaal H5 Ontdekkers en hervormers §5.1 De renaissance

Wat moet je weten aan het eind van de les? Waarom het wereldbeeld tijdens de Renaissance veranderde Wat dat nieuwe wereldbeeld inhield Waardoor dit nieuwe wereldbeeld werd geïnspireerd Hoe je dit nieuwe wereldbeeld kunt terugzien in de kunst H5 Ontdekkers en hervormers §5.1 De renaissance