I-Prefer op zoek naar talent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Advertisements

Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Informeel leren en….. social media
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Studenten ondersteunen eerstejaars
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
Niet-bindend studieadvies 22 februari Niet- bindend studieadvies: wat? 2.Tegenvallende resultaten: oorzaken? 3.Tweede semester: aanpak? 4.Hulpmiddelen.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
PASSEND WONEN For me it’s a great honor to be on this international stage, and that I have the opportunity to present for this interesting audience my.
Jaap van Lakerveld Directeur
Oriëntatie op het onderwijs en het leraarschap.
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels A2 Gesprekken voeren [Edu/006]
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
Luci-platform. Online hulp bij je studiekeuze Maart 2015: Luci-test = oriënteringstest Oktober 2015: Uitbreiding naar het Luci-platform Vragen?
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
10/01/2012. Partner voor dit proces MTI 2 (the Marketing, Technology, and Innovation Institute) Netwerk van universiteitsacademici met bedrijfservaring.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Talent in Ontwikkeling
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
HAN Centrum voor Valorisatie en Ondernemerschap
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Vergeet perfectie! Gewoon goed is goed genoeg
Ontwikkeling van professionele identiteit
Key Process Indicator Sonja de Bruin
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Salt & Light Zout & Licht
Ontwikkeling van professionele identiteit
Dictionary Skills!?.
Directe en indirecte oorzaken van gewelddadig extremisme
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Sculpting 3D.
ECOLAB; GEDREVEN DOOR ONZE MENSEN
Verlangen naar God Longing for God
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Participatory Action Research
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Jannes Huisman Senior coach
Mixed-Signal Design Engineer
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

I-Prefer op zoek naar talent. Met Holland en I-Prefer op zoek naar talent. Bart Dejonghe - Dienst Studieadvies

ZELFSTURING DIALOOG TALENT

Inspiratiebronnen www.agathon.nl/pdf/DwaalspoorStudiekeuze.pdf

Studietraject - studieloopbaan http://www.kuleuven.be/studentenvoorzieningen/studieadvies/studiekeuze/naSO/hulp.html https://www.kuleuven.be/studentenvoorzieningen/studieadvies/pdf/keuzeknop-pdf-finaal.pdf

Professionele loopbaan : succesfactoren zelfsturing pro-actief zijn, initiatief tonen je eigen talenten kennen en inzetten in staat/bereid zijn zich aan te passen aan wisselende eisen en omstandigheden (adaptability ) kansen zien en benutten contactvaardigheid en een netwerk hebben/onderhouden soft skills (of emotionele intelligentie) minstens zo belangrijk als technische/academische kennis

John L. Holland Self-directed search (1970) Beroepskeuze Zelf Onderzoek (BZO) Occupations finder Beroepenzoeker Momenteel: HZO Hollands Zelfonderzoek voor beroeps- en loopbaankeuzes (2014, Platteel & Uterwijk, uitgeverij: Hogrefe)

Realistic — Realistic occupations frequently involve work activities that include practical, hands-on problems and solutions. They often deal with plants, animals, and real-world materials like wood, tools, and machinery. Many of the occupations require working outside, and do not involve a lot of paperwork or working closely with others. Investigative — Investigative occupations frequently involve working with ideas, and require an extensive amount of thinking. These occupations can involve searching for facts and figuring out problems mentally. Artistic — Artistic occupations frequently involve working with forms, designs and patterns. They often require self-expression and the work can be done without following a clear set of rules. Social — Social occupations frequently involve working with, communicating with, and teaching people. These occupations often involve helping or providing service to others. Enterprising — Enterprising occupations frequently involve starting up and carrying out projects. These occupations can involve leading people and making many decisions. Sometimes they require risk taking and often deal with business. Conventional — Conventional occupations frequently involve following set procedures and routines. These occupations can include working with data and details more than with ideas. Usually there is a clear line of authority to follow.

Hexagonaal model

 

RSI tandarts IRS anesthesist IRC radioloog ISO bedrijfsarts SIA kinderpsychiater SIC huisarts IRS chirurg

R I A S O C Wijsbegeerte, Talen en Gesch. 10,7 16,7 20,5 19,2 15,7 12,8 Rechtsgeleerdheid 11,3 15 13,7 20,1 21,5 18,1 Wetenschappen 13,8 27,3 12,4 18 13,9 Toegep. Wet. 21,9 23,1 11,4 16,5 19,6 17,9 ETEW 13,6 15,3 11,9 16,2 23,9 22,5 Psycho. & Pedag. Wet. 11,2 17,8 25,8 13,1 Toegep. Biol. Wet. 27,6 21,2 18,9 Pol. & Soc. Wet. 17 20,6 22,7 16,8 Gemiddelde RIASOC-scores per faculteit (N=934); onderzoek Mervielde & De Fruyt

I-Prefer ZOBEST (ZelfOnderzoek Belangstelling Einde Secundair Turnhout, Boonen, Magez, Veraghtert, 2001) I-prefer: verkorte en opnieuw genormeerde online versie caleidoscoop.be/library/.../lr_cal_3_2013__zobest_- 20131115-2130.pdf 14 x 10 items (beoordelen van geen tot sterke interesse) online op www.onderwijskiezer.be

beste (…) Als je nog tijd hebt: wil je al eens de I-prefer invullen? (op www.onderwijskiezer.be/hoger) Indien mogelijk uitprint meebrengen.  Onderwerp: Contactformulier toekomstige studenten Omschrijf je vraag zo concreet mogelijk Beste, Ik zou graag aan de KU Leuven komen studeren, ik heb echter wat moeilijkheden met de juiste keuze te maken. Ik zou graag wat uitleg en begeleiding krijgen in mijn verdere studiekeuze, samen met uitleg over de opleidingen waarover ik twijfel.

O*NET ofwel The Occupational Information Network van het US Department of Labor/Employment and Training Administration ) www.onetonline.org/link/summary/19-3093.00#Interests        I (historicus – onderzoeker)   SIA (leraar geschiedenis)   CI (archivaris)   AOI (journalist)          AOC (uitgever)  

risico’s bij Holland-model Te strikt toepassen (verouderd ‘potje-dekseltje’ denken) Te eng bekijken (oppassen voor stereotypering) Te voorspellend gebruiken Niet genormeerd (b.v. verschillen jongens-meisjes op R- en S-schaal)

Heroriënteringsgesprek Terugblikken : welke weg heb je al afgelegd ? het leven als student, studeren, de examens… Hoe heb je dit ervaren? Wat heb je geleerd? Welke resultaten liggen voor?; wat is de situatie nu? Reflecteren over de aanpak, wat goed en minder goed is gegaan… Vooruitblikken : Hoe nu verder ? Hoe zie je de toekomst? Welke doelen streef je na? Welke opties zie je ? Hoe ga je dit aanpakken? Wie/ wat kan je hierbij helpen?