I-Prefer op zoek naar talent. Met Holland en I-Prefer op zoek naar talent. Bart Dejonghe - Dienst Studieadvies
ZELFSTURING DIALOOG TALENT
Inspiratiebronnen www.agathon.nl/pdf/DwaalspoorStudiekeuze.pdf
Studietraject - studieloopbaan http://www.kuleuven.be/studentenvoorzieningen/studieadvies/studiekeuze/naSO/hulp.html https://www.kuleuven.be/studentenvoorzieningen/studieadvies/pdf/keuzeknop-pdf-finaal.pdf
Professionele loopbaan : succesfactoren zelfsturing pro-actief zijn, initiatief tonen je eigen talenten kennen en inzetten in staat/bereid zijn zich aan te passen aan wisselende eisen en omstandigheden (adaptability ) kansen zien en benutten contactvaardigheid en een netwerk hebben/onderhouden soft skills (of emotionele intelligentie) minstens zo belangrijk als technische/academische kennis
John L. Holland Self-directed search (1970) Beroepskeuze Zelf Onderzoek (BZO) Occupations finder Beroepenzoeker Momenteel: HZO Hollands Zelfonderzoek voor beroeps- en loopbaankeuzes (2014, Platteel & Uterwijk, uitgeverij: Hogrefe)
Realistic — Realistic occupations frequently involve work activities that include practical, hands-on problems and solutions. They often deal with plants, animals, and real-world materials like wood, tools, and machinery. Many of the occupations require working outside, and do not involve a lot of paperwork or working closely with others. Investigative — Investigative occupations frequently involve working with ideas, and require an extensive amount of thinking. These occupations can involve searching for facts and figuring out problems mentally. Artistic — Artistic occupations frequently involve working with forms, designs and patterns. They often require self-expression and the work can be done without following a clear set of rules. Social — Social occupations frequently involve working with, communicating with, and teaching people. These occupations often involve helping or providing service to others. Enterprising — Enterprising occupations frequently involve starting up and carrying out projects. These occupations can involve leading people and making many decisions. Sometimes they require risk taking and often deal with business. Conventional — Conventional occupations frequently involve following set procedures and routines. These occupations can include working with data and details more than with ideas. Usually there is a clear line of authority to follow.
Hexagonaal model
RSI tandarts IRS anesthesist IRC radioloog ISO bedrijfsarts SIA kinderpsychiater SIC huisarts IRS chirurg
R I A S O C Wijsbegeerte, Talen en Gesch. 10,7 16,7 20,5 19,2 15,7 12,8 Rechtsgeleerdheid 11,3 15 13,7 20,1 21,5 18,1 Wetenschappen 13,8 27,3 12,4 18 13,9 Toegep. Wet. 21,9 23,1 11,4 16,5 19,6 17,9 ETEW 13,6 15,3 11,9 16,2 23,9 22,5 Psycho. & Pedag. Wet. 11,2 17,8 25,8 13,1 Toegep. Biol. Wet. 27,6 21,2 18,9 Pol. & Soc. Wet. 17 20,6 22,7 16,8 Gemiddelde RIASOC-scores per faculteit (N=934); onderzoek Mervielde & De Fruyt
I-Prefer ZOBEST (ZelfOnderzoek Belangstelling Einde Secundair Turnhout, Boonen, Magez, Veraghtert, 2001) I-prefer: verkorte en opnieuw genormeerde online versie caleidoscoop.be/library/.../lr_cal_3_2013__zobest_- 20131115-2130.pdf 14 x 10 items (beoordelen van geen tot sterke interesse) online op www.onderwijskiezer.be
beste (…) Als je nog tijd hebt: wil je al eens de I-prefer invullen? (op www.onderwijskiezer.be/hoger) Indien mogelijk uitprint meebrengen. Onderwerp: Contactformulier toekomstige studenten Omschrijf je vraag zo concreet mogelijk Beste, Ik zou graag aan de KU Leuven komen studeren, ik heb echter wat moeilijkheden met de juiste keuze te maken. Ik zou graag wat uitleg en begeleiding krijgen in mijn verdere studiekeuze, samen met uitleg over de opleidingen waarover ik twijfel.
O*NET ofwel The Occupational Information Network van het US Department of Labor/Employment and Training Administration ) www.onetonline.org/link/summary/19-3093.00#Interests I (historicus – onderzoeker) SIA (leraar geschiedenis) CI (archivaris) AOI (journalist) AOC (uitgever)
risico’s bij Holland-model Te strikt toepassen (verouderd ‘potje-dekseltje’ denken) Te eng bekijken (oppassen voor stereotypering) Te voorspellend gebruiken Niet genormeerd (b.v. verschillen jongens-meisjes op R- en S-schaal)
Heroriënteringsgesprek Terugblikken : welke weg heb je al afgelegd ? het leven als student, studeren, de examens… Hoe heb je dit ervaren? Wat heb je geleerd? Welke resultaten liggen voor?; wat is de situatie nu? Reflecteren over de aanpak, wat goed en minder goed is gegaan… Vooruitblikken : Hoe nu verder ? Hoe zie je de toekomst? Welke doelen streef je na? Welke opties zie je ? Hoe ga je dit aanpakken? Wie/ wat kan je hierbij helpen?