Reflectie op de eigen praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deel 1: Waarom meet je? – Doel
Advertisements

Triage in de JGZ Efficiënt en Effectief. 17 januari 2014
Door H. Prinsen en K.J. Terpstra.  Signaleren en herkennen  Ik zie, ik zie wat jij ook ziet  Signaleringsinstrumenten  De rol en de systematiek van.
Programma van de workshop
Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen
Anorexia en Boulimia Nervosa
Susanne Wolthaar conferentie opleiden in school (V)SO
Diagnostiek van gedrags- en emotionele problemen in de schoolcontext
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte
Nieuwe vrienden maken en
Justitie en psychiatrie
Klinische psychologie
Over Klinische psychologie en ‘abnormaal’ gedrag
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Gedragsproblemen bij peuters en kleuters
Premeting LSCI-onderzoek
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Rouw bij de patiënt & Rouw bij de dokter
Rob Lutterman MANP i.o. OLVG Amsterdam
Improving Mental Health by Sharing Knowledge E-learning Signaleren depressie Ontwikkeling en implementatie Marijke Ruiter.
Inhoud artikel H.F.A Diesfeldt
Systematische terugkoppeling van Kwaliteit van Leven gegevens In de Klinische praktijk Welkom allemaal. Ik ben Lotte Haverman, psycholoog, sinds ruim een.
Best practice Doel: voorlichting team
Suzanne Lambregts 4 oktober 2012
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Lehouck Florine  Abstract  Inleiding  Het onderzoek  Methode  Resultaten  Discussie.
Je herkent het pas als je het kent
Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.
Netwerkbijeenkomst GGZ Midden Limburg juni 2014 René bekhuis CZ
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
30 minuten Wat is (het probleem met) CLRE?
Voorlichting Ontwikkelings- en Forensische Psychologie Voorlichting
Seksuele Gezondheid Jongeren <25:
Classificatie van gedragsproblemen bij kinderen en jongeren: een vergelijking tussen CBCL en DSM-4 H. Grietens.
Vroegsignalering van psychosociale problemen
Ontwikkeling financiering Medische Psychologie in Noord-Limburg
Workshop 3 Hoe signaleert u depressie?
Inleiding Concept Product Marketing Vragen? INLEIDING.
‘t Schrijverke TOM groep 6 t/m 8. Teamonderwijs Op Maat “Het scheppen van beelden” Informatieavond maandag 09 december 2013.
Ernstige Gedragsproblemen
Preventie van depressie: een overzicht
NAH…. en wat daarna? Karin Huizing, Martine Sinnema,
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
Handelingstheorie II Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Het toenemend gebruik van psychofarmaca. Maatschappelijke context  Aantal mensen dat hulp zoekt ↑  ↑ gebruik = symptoom van problemen  verantwoordelijkheid.
VOOR WAT HOORT WAT: samenwerking tussen diagnostische research en klinische praktijk Frida van Doorn Polikliniek kinder- en jeugdpsychiatrie en psychologie.
Phobosgrafie Over het meten van angst bij kinderen Peter Muris.
‘R&D Fonds GGD Amsterdam’ ‘Hoe werkt het en wat levert het op?’
Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken.
Klinische kenmerken als voorspeller van vroege knie artrose
Behandeling van Depressie
Musculoskeletal complaints in Young Musicians. An explanatory study
Aanjaagteam Verwarde Personen
Taken JGZ preventie/voorlichting vroegsignalering ondersteunen, begeleiden, behandelen verwijzen nazorg Dit is een volledig lijstje van de taken van de.
ROM binnen Pro Persona Margot Kloos.
DEBAT !!! Drs. S. Gaab (Gz psycholoog i.o. tot specialist)
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Suïcidepreventie in Amsterdam
Premeting LSCI-onderzoek
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Angststoornissen en hypochondrie
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Reflectie op de eigen praktijk Inleiding / Casus 13 jarig meisje Hoe signaleert Ú depressie? het gevoel voor het normale niet verliezen watchfull waiting van risicofactor naar manifest probleem growing into deficit signalering en bewustwording mass screening, selectieve screening (risicobenadering) signaleringsinstrumenten (SDQ, CBCL,…..) case finding getrapte screening (breed beginnen en verfijnen) GGD Zuid Limburg Jan Heller GZ-psycholoog

Hoe inventariseert en taxeert u problemen? Hypothesen verfijnen en toetsen via vragenlijsten rond specifieke symptomen, observatie, gesprek Een integratief beeld vormen SDQ: kort, er is een probleem! CBCL, TRF, YSR: aard en ernst van problemen grondige screening veelheid van problemen cross-informant vergelijking DSM schalen GGD Zuid Limburg Jan Heller GZ-psycholoog

Gedragsprofiel Casus 13 jarig meisje Gedragsprofiel (grafiek CBCL casus) op welke gebieden zijn er veel/geen problemen dimensies vs categorieën mate van depressief gedrag, angst… normale variatie, grensgebied, klinische range zorgwekkend en dan? GGD Zuid Limburg Jan Heller GZ-psycholoog

GGD Zuid Limburg Jan Heller GZ-psycholoog

GGD Zuid Limburg Jan Heller GZ-psycholoog

GGD Zuid Limburg Jan Heller GZ-psycholoog

GGD Zuid Limburg Jan Heller GZ-psycholoog

GGD Zuid Limburg Jan Heller GZ-psycholoog

GGD Zuid Limburg Jan Heller GZ-psycholoog

van signaal naar interventie en nu… van signaal naar interventie GGD Zuid Limburg Jan Heller GZ-psycholoog