De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 3.3.
Advertisements

Nederland en Indonesië
Paragraaf 4.2 Onafhankelijkheid.
Module 6: Hollander in Indonesië Hollander in Indië
Burgers regelen het zelf
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 4.2.
Het socialisme Paragraaf 7..
IJzeren gordijn gaat open
Paragraaf 4.5 Indonesië wordt onafhankelijk.
Hoofdstuk 5.
Tijdvak 10: De tijd van televisie en computer
1.1 De staatsinrichting van de VS
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 3.3.
De Republiek in een tijd van vorsten
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
6, Oorlog en Vrede , Vietnam en Frankrijk.
4. De Wereld na Oorlog na de oorlog.
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
Kenmerk 6: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 2: De Romeinen en hun bestuur.
Kenmerk 5: (a) De groei van het Romeinse imperium, (b) waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde Les 16: Ontwikkelingen in het Imperium.
Indonesië.
Dekolonisatie.
Paragraaf 2 Het cultuurstelsel.
Paragraaf 11 De Japanse bezetting.
Indonesiërs willen meer
Paragraaf 7 Steeds meer controle.
Paragraaf 5.1: van vriend naar vijand.
H5 Koude oorlog §6 Amerikaanse invloed.
Einde van de koude oorlog Paragraaf 4. Steeds betere relatie oost en west Dankzij concessies van de SU : Eind 1989: Gorbatsjov liet toe dat er in veel.
Hoofdstuk 2. Kolonisatie en dekolonisatie van Vietnam
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
DE TIJD VAN TELEVISIE EN COMPUTER 1950-nu
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Deel 3: Politiek in de Griekse stadstaten
Wat moet je weten aan het eind van de les?
§5.4 Het einde van de koude oorlog
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Eén stem per afgevaardigde zul je bedoelen 600 burgers & boeren
Par 3.2 Europa in de greep van de Koude Oorlog
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
4.5 De Nederlanden onder de Bourgondiërs - de Gewesten
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Tijd van televisie en computer, 1950 – Tijd van televisie en computer, Met het vertrek van Europeanen uit Afrika en Azië ontstonden.
Hoofdstuk 4 Par 5 – De komst van migranten. Van de website van het CBS 12% van de Nederlandse bevolking heeft een niet- westerse allochtone herkomst,
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Jozua, de dienaar van de HEER, was gestorven toen hij 110 jaar oud was. Toen ook zijn leeftijdsgenoten met hun voorouders waren verenigd, kwam er een volgende.
Duitsland werd na WO-I…
Context 2: Duitsland Les 1 –
De Koude Oorlog
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
Paragraaf 13.4 Noord en Zuid.
Indonesië. Indonesië VRAAG 1 Indonesië is het land met a. de meeste moslims b. op één na de meeste moslims c. op twee na de meeste moslims *
Blok 2 Koffie en suiker Deelvraag:
Ontmoetingen in verre streken
Einde van de wereldrijken
§1.3 Revolutie in Rusland In deze paragraaf leer je over:
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog en verder
Transcript van de presentatie:

De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië Een gespannen relatie § 5.3

Indonesië onafhankelijk 27 december 1949 werd Indonesië onafhankelijk Volgens eigen zegge natuurlijk al eerder! onder toezicht van de VN Een akkoord sterk gelijkend op het Akkoord van Linggadjati Maar de verhoudingen tussen het voormalig moederland en de ex-kolonie verslechterde snel! Ronde tafel Conferentie in Den Haag

Onderling wantrouwen Nederland t.a.v. Indonesië t.a.v. De pers was anti Velen konden het verlies niet dragen Soekarno was een verrader Soekarno maakt korte metten met de VSI Brute optreden Java tegen verzet op de andere eilanden (niet democratisch) Corruptie en zwakke bureaucratie Molukse kwestie (zie verder) Indonesië t.a.v. De pers was anti Werd niet geholpen bij opbouw van de nieuwe staat (afspraak) Westerling c.s. trachtte een staatsgreep te plegen Westerling ontkwam (zomaar) na het mislukken Economische invloed/greep Nederland De kwestie Nieuw-Guinea

Soekarno’s worsteling Hoe hou je een land bijeen dat Geen eenheid is Geen democratische traditie kent Politiek sterk verdeeld is (communisten, nationalisten, radicale moslims) Grote economische problemen kende 1957 maakte hij van Indonesië een geleide democratie, terwijl de president feitelijk geen macht diende te hebben

De Molukse kwestie Veel Molukkers waren sterk op Nederland georiënteerd (leger & ambtenaren) De meeste oud KNIL’ers weigerden te demobiliseren 2000 gedemobiliseerden naar Ambon verscheept Na opheffing van de VSI riep men daar onder druk van hen de Republik Maluku Selatan uit (25 april 1950!) Strijd tussen hen en het Indonesisch leger duurde een maand De 4500 Molukse KNIL’ers die nog op Java zaten hadden 2 keuzes Demobilisatie en op Java blijven In dienst treden van het Indonesische leger Echter, zij dwongen de Nederlandse overheid via de rechter niet gedemobiliseerd te worden De regering koos voor een slechte “tijdelijke” oplossing: repatriatie

RMS vlag Registratie van Molukse militairen en hun gezinnen voor de inscheping naar Nederland [De afbeelding is tevens een link]