VU University Amsterdam ● ● ● ● Response stijlen in cross-cultureel onderzoek: nieuwe ontwikkelingen Hester van Herk 24 maart 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Advertisements

Hier de titel van de presentatie
Math Candel Universiteit Maastricht. •Achtergrond: –Diagnose probleem –Meetinstrumenten –Conceptueel model •Presentaties van eigen analyses •Voorbeeld.
Kwaliteit van leven bij dementie
ACTIEF OUDER WORDEN? VRIJWILLIGEN! Kathy Louagie Stafmedewerker Vlaamse Ouderenraad.
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
culturen categoriseren: basiswaarden
Wat is het probleem van de oudere werknemer?
Lancering van de Vlaamse projecten in het kader van ESFRI Brasschaat, 7 mei 2012 Verouderen in Europa Prof. dr. Bea Cantillon Promotor SHARE-België Centrum.
Betrouwbaarheid en Validiteit
Demografie, human capital, en de vraag naar woningen
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Hfdst 5: politieke participatie: deel 3
Jong geleerd, fout gedaan?
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
De eenwording van Europa
Rewarding seniority Fischer (2008). Journal of Social Psychology, 148(2),
Psychotherapie bij ouderen
Reeks 1 Reeks 2 STOP TEST Je kennis van de Europese landen !
Samenvatting: hoofdstuk 1
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
De bijdrage van de eerste lijn aan kwaliteit en betaalbaarheid van gezondheidszorgsystemen de resultaten van een Europees onderzoek Dr. Dionne Sofia Kringos.
NCVGZ 4 april 2013 Maatschappelijke participatie en depressie Een longitudinale analyse van SHARE Simone Croezen Mauricio Avendano, Alex Burdorf, Frank.
Network society Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 4: 4 maart 2011.
Illustratie mogelijke redenen lage ICC’s in multilevel modellen bij de CQI Peter Moorer ARGO Rijksuniversiteit Groningen BV © ARGO – april 2009.
Sociaal-economische verschillen in roken: de rol van de omgeving
België Bulgarije Cyprus Denemarken Duitsland Estland Finland Frankrijk
Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Italië 1973
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Onderzoek Mentorschap
Europa.
Youth Guarantee Youth Guarantee? 2 Wat is het? Hoe wordt het in België aangepakt? (Synerjob) Hoe wordt het in Vlaanderen aangepakt?
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
The ethical decision making of men and women executives in international business situations Valentine & Rittenburg (2007). Journal of Business Ethics,
Sociale compositie van sportverenigingen en het effect op dropout
Cross-national, cross-cultural OB research: advances, gaps, and recommendations Tsui, Nifadkar, & Ou (2007) Journal of Management, 33,
How do organizations allocate rewards? Fischer et al. (2007). Journal of Cross-Cultural Psychology, 38(1), 3-18.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Psychologisch contract
De Vlaming en zijn (on-) veiligheidsgevoelens: ongelijk verdeeld en verspreid? Dries Verlet & Marc Callens Studiedienst Vlaamse Regering Stefaan Pleysier.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
WELKOM EN INTRODUCTIE Aart C. Liefbroer NIDI / VU University Amsterdam / University Medical Centre Groningen NPSO Studiemiddag over Internationaal Vergelijkend.
Callcentermedewerkers.
Over het ijzeren gordijn: de grenzen van sectoraal beleid Wim Groot Universiteit Maastricht.
Duid het juiste land aan
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
SCHPA 2.57 Organisatie en beleid week 2.
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren. Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op.
Waarom zijn migranten minder vaak lid van een vakbond? Maria Kranendonk en Paul de Beer.
Religie: weg naar geluk?. “ “how to gain, how to keep, how to recover happiness is in fact for most men at all times the secret motive of all they do”
CP4: De mate van bescherming van zwart-witmerken “Harmoniseren van de verschillende interpretaties van de omvang van de bescherming van merken die zijn.
DAVID PINTO
Challenge the future Delft University of Technology Huurregulering in perspectief van woonbeleid Woonbeleid in diverse landen Prof. Marja Elsinga, Housing.
MONITORING the Future of our Food project. Herkenbaar? Monitoren is vooral voor donoren Data verzamelen is saai en zonde van de tijd Intuitie werkt beter.
Welke aspecten bepalen studenttevredenheid? Dr. Anja van den Broek (ResearchNed) Drs. Cynthia de Gans (InHolland) Drs. Dimphy Hooijmaijers (Fontys) Drs.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Culturele diversiteit
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
Illustratie mogelijke redenen lage ICC’s in multilevel modellen bij de CQI Peter Moorer ARGO Rijksuniversiteit Groningen BV © ARGO – april 2009.
Topografie Landen van Europa.
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
Disclosure belangen NHG spreker
-Samenvatting -Eindopdracht (cultuur herkenning)
Disclosure belangen Tony Poot
Nederland en de rest van de wereld
Transcript van de presentatie:

VU University Amsterdam ● ● ● ● Response stijlen in cross-cultureel onderzoek: nieuwe ontwikkelingen Hester van Herk 24 maart 2015

● ● ● ●  Response stijlen in cross-cultureel onderzoek Achtergrondkenmerken op land en individueel niveau  Huidige situatie Correctie voor response stijlen aanbevolen  Response stijlen als betekenisvolle variantie in de data?  Corrigeren of niet? 2 Wat brengt deze presentatie ?

● ● ● ●  First articles in 1950’s  “The great Response Style Myth” ( Rorer, 1965)  Greenleaf, JMR, 1992  Baumgartner & Steenkamp, JCR, 2001  ……  Van Vaerenbergh & Thomas (2013)  Continueert ….. Internationaal perspectief 3 Interesse in response stijlen

● ● ● ●  Meest bestudeerde response stijlen: ARS, ERS, en MRS 4 Diverse response stijlen (1)

● ● ● ●  ARS Verhoogt geobserveerderde gemiddelden, vergroot sterkte van multivariate relaties  ERS Verhoogt (of verlaagt) variantie van het gemiddelde, verlaagt sterkte van multivariate relaties  MRS Brengt geobserverde gemiddelde dichter bij het middelpunt van de schaal, verhoogt sterkte van multivariate relaties 5 Diverse response stijlen (2)

● ● ● ●  Acquiescence (ARS)  Extreme response style (ERS)  Midpoint responding (MRS)  Social desirability (SDR)  Andere: Response Range (RR), Non Contingent Responding (NCR), DARS 6 Meest bestudeerde response stijlen

● ● ● ● Achtergrond response stijlen, individu (1)  Socio-demografische kenmerken Leeftijd (positive, curvilinear) Opleiding (hogere opleiding, minder ARS, minder ERS) Geslacht (niet eenduidig)  Psychologische persoonskenmerken Persoonlijkheid (extroversie, promotie focus: ERS) Betrokkenheid bij onderwerp (meer ERS)  Andere: Interviewer effect Taal 7

● ● ● ● Achtergrond response stijlen, land (2)  Landkenmerken Cultuur  Individualisme – collectivisme  (+ ERS; -ARS)  Onzekerheidsvermijding  (+ERS; -ARS) Welvaart (He, 2015)  Meer ERS 8

● ● ● ●  Steenkamp & Baumgartner (2001) Correlatie gezondheid en ethnocentisme lager als gecorrigeerd voor response stijl  Tellis & Chandesekanan (2012) Voorspelling innovativiteit (“probability of purchase”) beter als gecorrigeerd voor ERS en ARS  Van Herk et al. (2004) ARS en ERS geen verband met gedrag  Door response stijl te verklaren variantie op landniveau is circa 8% 9 Relatie met attituden en Gedrag

● ● ● ●  Corrigeren voor response stijlen Standaardiseren  Values Uitpartialiseren  Van berekende ARS, ERS, DARS etc. uit constructen Geavanceerde technieken (LC-BML, IRT)  Correctie niet altijd effectief:  Kleine verschillen in correlaties na correctie (Hoffmann et al., 2013)  Over-correctie niet ondenkbaar 10 Benadering van response stijlen

● ● ● ●  Bias (e.g., Baumgartner & Steenkamp, 2001; Chandraseakaran & Tellis, 2012; De Jong et al., 2008)  Inhoud Peter Smith (2004, 2009):  Communicatiestijl: de response stijl heeft een betekenis  Valide individuele verschillen worden getoond  Response stijl zegt iets over de nationale cultuur 11 Bias of inhoud?

● ● ● ●  European Social Survey (ESS) 17 West-Europese landen: BE, NL, DE, DK, SP, FR, FI,CH, FR, UK, SE, IS, IE, PT, GR, LU, AT 7 Centraal-Oost Europese landen: EE, SL, SK, UA, HU, CZ, PL  Schwartz values (21)  Respondenten: N = (incl. missing op de values items)  Observaties met missing op alle 21 values verwijderd; observaties met minder missing behouden in de data set. 12 Illustratie: Schwartz values in de ESS

● ● ● ● 13 Response stylesGrootte123456Missing Strong acquiescence8,40%57,512,39,26,676,80,6 Moderate acquiescence13,80%32,436,717,57,94,50,80,2 Nuanced positive (strong)18,90%22,925,818,814,113,14,90,3 Nuanced positive (moderate)19,60%7,241,431,914,14,90,40,2 Wide response range4,40%15,818,913,711,214,924,11,4 Extremity avoidance12,80%4,231,121,417,222,33,40,4 Strong midpoint scoring8,30%1,518,844,626,280,60,3 Limited response range7,50%4,864,79,66,1131,40,4 Weak midpoint scoring3,40%16,723,738,225,540,8 Incomplete response (weak)2,10%7,823,919,912,111,74,420,2 Incomplete response (strong)0,90%12,110,87,84,33,75,855,4 Response stijlen over 24 landen in de ESS (LC-BML model, Van Rosmalen et al., 2010)

● ● ● ● 14 Response stijlen gevonden in values

● ● ● ● 15 Response stijlen gekoppeld aan inhoud

● ● ● ●  Nuanced positive Nederland, Oostenrijk, Slowakije  Strong midpoint scoring Hongarije, Portugal, Oekraïne, Frankrijk  Security Portugal, Polen, Oekraïne, Griekenland, Tsjechië, Hongarije  Independent Denemarken, Oostenrijk, IJsland, Zweden 16 Response Stijlen EN Segmenten

● ● ● ●  Inhoud en response bias zijn niet eenduidig te scheiden  Bepalen van prominente response stijlen Keuze door onderzoeker (e.g., De Jong et al., 2008; Tellis et al., 2012) Bepaald door model (Van Rosmalen et al., 2010) 17 Onopgeloste zaken

● ● ● ●  General Response Style factor (GRS) (He & Van de Vijver, 2013) Integreren van 4 response stijlen: ARS, ERS, MRS, en SDR Tegenovergesteld: ERS (promotie focus) – MRS (preventie focus) Tegenovergesteld: ERS (individualisten) – ARS (collectivisten) Overeenkomstig: ERS en SDR persoonlijkheidstrekken extraversie en nauwgezetheid 1 factor: General Response Style (GRS) 18 Een holistische benadering

● ● ● ●  GRS meer prevalent: Minder welvarende landen Landen waar mensen willen passen bij de rest (collectivisme) Ouderen Lager opgeleiden 19 GRS antecendenten

● ● ● ● GRS: communicatie stijl?  Domein afhankelijkheid (He & Van de Vijver, 2014) : GRS factor gecorreleerd met:  “Big One” personality (extraversion, agreeableness, conscientiousness, emotional stability, openness) (sterk +)  Self-esteem (+)  Prevention focus (-)  Mening over democratie (zwak +)  Mening over immigratie (zwak -) Beperking deze studie: Geen correlaties met gedrag bekend 20

● ● ● ● Conclusie en discussie  Response stijlen bestaan en zijn betekenisvol Verschillen tussen landen Verschillen binnen landen  Response stijl is domeinspecifiek  Bias component te bepalen wanneer er ook gedrag wordt gemeten;  ERS, ARS, MRS kunnen ook valide communicatiestijlen zijn!  Straight lining en veel missing lijken wel bias Corrigeer doordacht en met mate 21

VU University Amsterdam ● ● ● ● Dank u wel!