Vandalisme en Kleine Criminaliteit (Sanders, 2000) Door: Sem Verbeke – 1BaMV B – Groep 6.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De 5 dimensies van cultuur
Advertisements

Gedragsproblemen
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
Casuswerk Bachelor Maatschappelijke Veiligheid.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Veiligheid Niels Veryepe.
RSV op school Jan Van Parijs.
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
 Onderzoekers aan Vrije Universiteit Amsterdam  Faculiteit Pscychologie en Pedagogiek  Publicatiejaar 2006.
Wie zijn hooligans? Juliaan Van Lierde
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Overlast in een uitgaansbuurt
2. Eduscrum als activerende didactiek
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
WELKOM op de Algemene Ledenvergadering van Bewonersvereniging Klapwijk Pijnacker, 1 maart 2010.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Slot 4Hc.
WERK AAN DE WINKEL! Een participatief doe – project met jongeren uit de Venning – buurt in Kortrijk.
Pedagogische interventie PEP-poli
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
H ET BELEID VAN DE OVERHEID CRIMINALITEIT Zelfs problemen hebben recht op bestaan, los ze derhalve niet op. Karel Jonckheere: Vlaams schrijver en dichter.
Jeugd en stad Een jeugdcriminologische benadering.
Voortijdig schoolverlaten
vanuit een herstelgerichte visie!
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Bijeenkomst 6 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Een onderzoek naar criminele jeugdgroepen op Curaçua.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Agressie op School.
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Jeugd en Maatschappelijke kwetsbaarheid
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
PROBLEMATISCHE JEUGDGROEPEN. INLEIDING  Verschillende typen plegers  Diverse criminaliteitspatronen  Jeugdcriminaliteit vooral in groepsverband  Ernstigere.
Kunstvandalisme Gaëlle Desmet, 1BaOb1. verschillende categorieën binnen de motivatiegronden van kunstvandalen  waarom?  formulering van een aparte strafrechtelijke.
Charlotte Cattoir 1 BaO A JEUGDBENDES.  Inleiding  Argumenten voor een strenger beleid  Schade aan een persoonlijke groei  Schade in bredere zin 
Tekst: Problematische jeugdgroepen
C ONFORMISME Enkel bij de anderen?. W AT IS CONFORMISME ? Het aanpassen van zichzelf aan het gedrag en de opvattingen die bestaan in bepaalde groep Doel:
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Seksualiteit en voortplanting Al meer dan jaar op deze planeet dankzij de voortplanting.
Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Dr. Maaike Hermsen Prof. dr. Petri Embregts Dr. Lex Hendriks.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
HANGJONGEREN IN GEMEENTEN
Samenwerken met vrijwilligers en mantelzorgers
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Preventie”.
3. Oorzaken van criminaliteit
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Waarom worden mensen crimineel?
ADHD ADHD, als chaos overheerst Hermien De Backer Peter Raeymaekers
Geweldloos verzet in de praktijk
Lectoraat Verslavingskunde
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Boek: maatschappelijke zorg 2.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Transcript van de presentatie:

Vandalisme en Kleine Criminaliteit (Sanders, 2000) Door: Sem Verbeke – 1BaMV B – Groep 6

1. Omschrijving v/h probleemgedrag Positieve agressie / zelfhandhavingsagressie Negatieve agressie / destructieve agressie

Voorwaarden: Potentiële dader Lage risicodrempel Motief Vernielbaar object

Motieven voor vandalisme Spel- of exploratievandalisme Vandalisme om gedragsgrenzen uit te testen Prestigevandalisme Vervelingsvandalisme Wraak- of frustratievandalisme Erosievandalisme Tactisch vandalisme

Oorzaken Interne oorzaken: Nieuwe ervaringen behoeftes Externe oorzaken: Te weinig ruimte Te weinig controle Slecht onderhoud Slechte ruimtelijke ordening

2. Signalen Verband tussen criminaliteit & neg. ervaringen op school Positieve band: Goede relatie bevorderen Voldoen aan verwachtingen Respect voor schooltucht Delinquent gedrag verdijnt Negatieve band: Uitgesloten Dom & ongedisciplineerd Minder redenen de schooltucht te respecteren => straffen Aansluiting bij lotgenoten: negatieve spiraal

Profielen van vandalen ‘harde kern’‘uit de hand gelopen’ -Doelbewust vernielen -Schade hoog -Vernieling ernstig -Cumulatie van problemen -Thuis -Op school -Vrije tijd = scharnierpt. Bestaan -Omgang met lotgenoten belangrijker dan aanpassing aan de maatschappij -Delinquentie = alternatief voor maatschappelijke carrière -Niet de intentie -Geen problemen -Groepsdruk -Spanning & avontuur -Tijdelijke rebellie -Onder druk van omgeving, keuze maken: -Blijvend meedoen -afhaken

3. Aanpak – Hulpverlening - Behandeling School moet: “uitstralen dat criminele activiteiten niet getolereerd worden en daar oplettend op toezien.” “nauw samenwerken met de jeugdhulpverlening om de probleemgevallen weer op het rechte pad te richten.” (Terpstra, 1994)

4. preventie d.m.v. Vrijetijdsvoorzieningen Schoolprojecten