Beheer informatie- Systemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innovatie & Integratie Ict Goeree-Overflakkee
Advertisements

De levenscyclus van een informatiesysteem
Records management en informatie-architectuur
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
10 maart 2009 Beheer. Rijkswaterstaat Beheer na Hans210 maart 2009 Voorstel TOPdesk (call en registratiesysteem) 2de lijns Functioneel Beheer 2de lijns.
Inrichten Servicedesk ICTO-FB
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
Geïntegreerde contracten en bouwprojecten
Figuur 1.1: De Pascaline van Blaise Pascal
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Administratieve Organisatie Informatieverzorging
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
De informatievoorziening als (bedrijfs-)functie
Gegevens Informatie Verwerking
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
Integratie Eduarte 22 januari 2013
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Update Implementatie en beheer
Functiefamilies Vlaamse overheid
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
4. De vraagzijde: het organiseren van functioneel beheer.
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Beheermodel van M. Looijen
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Certificering van assetmanagement
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Keep IT Going Wat drijft de kosten van IT? GSE Cost Management Jaarconferentie, Oktober 2009 Datum:Oktober 2009 Document naam:GSE 2009 Cost Mngt Pres Eigenaar:Tom.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
BUSINESS INFORMATIEMANAGEMENT/ FUNCTIONEEL BEHEER MIDDAG GEBRUIKERSONDERSTEUNING VOOR FB BESTELAANVRAGEN.
Een nieuwe Website voor het LGOG Hans Sizoo. Aanleiding De AVL wil haar website herzien: Actualiteit steeds belangrijker Verschuiving naar online dienstverlening.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Organogram gemeente Bunnik
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 9 Taakcluster Management support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Het E-depot van Rotterdam
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Technisch Ontwerp inhoud
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Beheer informatie- Systemen Eisen vanuit gebruik Randvoorwaarden vanuit gebruik C Karakteristieken apparatuur Karakteristieken mensen Beheer informatie- Systemen G D Karakteristieken programmatuur Karakteristieken procedures F Karakteristieken gegevens- verzamelingen E

G FB W AB E TB Legenda: GB: gebruiksbeheer FO: functioneel onderhoud Taakgebied: GB Taakveld: geg. def. beheer Legenda: GB: gebruiksbeheer FO: functioneel onderhoud G FB Taakgebieden: FO AO TO Taakveld: wijziging TI AO: applicatie-onderhoud W AB TO: technische ondersteuning OB: operationele besturing ON: onderhoud technische infrastructuur en operationele ondersteuning TD: technische dienstverlening Taakgebieden: TO OB ON m.u.v. wijziging TI TD E TB

FB AB TB

FB AB TB

SM Strategisch niveau PM Tactisch niveau AB TO TM OM GB FO AO OB ON TD Legenda: SM: strategisch management TM: tactisch management OM: operationeel management TO: technische ondersteuning PM: personeel management AB: algemene bedrijfsondersteuning GB: gebruiksbeheer AO: applicatie-onderhoud OB: operationele besturing ON: onderhoud technische infrastructuur en operationele ondersteuning TD: technische dienstverlening SM Strategisch niveau PM AB Tactisch niveau TO TM OM GB FO AO OB ON TD Operationeel niveau

Functioneel beheer Applicatie beheer Technisch beheer SM SM SM PM AB PM AB PM AB TO TO TO TM OM TM OM TM OM GB FO AO OB ON TD

SM SM SM PM AB PM AB PM AB TO TO TO TM OM TM OM TM OM GB FO AO Functioneel beheer Applicatie beheer Technisch beheer SM SM SM PM AB PM AB PM AB TO TO TO TM OM TM OM TM OM GB FO AO OB ON TD A fgfgfdgf dfgdfgd dfgfhyfg B fgfgfdgfdfgdfgd dfgfhyfg C fgfgfdgfdfgdfgd dfgfhyfg Clusters van functies D fgfgfdgfdfgdfgd dfgfhyfg E fgfgfdgfdfgdfgd dfgfhyfg F fgfgfdgfdfgdfgd dfgfhyfg G fgfgfdgfdfgdfgd dfgfhyfg H fgfgfdgfdfgdfgd dfgfhyfg I fgfgfdgfdfgdfgd dfgfhyfg J fgfgfdgfdfgdfgd dfgfhyfg A fgfgfdgfdfgdfgd dfgfhyfg B fgfgfdgfdfgdfgd dfgfhyfg D fgfgfdgfdfgdfgd dfgfhyfg F fgfgfdgfdfgdfgd dfgfhyfg G fgfgfdgfdfgdfgd dfgfhyfg I fgfgfdgfdfgdfgd dfgfhyfg Proces