De weg van uitval naar succes voor een beter rendement Onderwerp scriptie, aanleiding, specifieke doelgroep, toepassing breder.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
Advertisements

Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
|Datum Matching op de RUG 1. |Datum Inhoud 2 ›Waarom matching? ›Wat is matching? ›Matching 2014 ›Voorlichting en matching.
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Van mbo naar hbo; enkele kanttekeningen
Laat vernieuwing groeien
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Programma Bevordering doorstroom mbo –hbo
Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
MWD Hva JUNI 2012 Een antwoord van de of een opleiding op alle zinvolle bijdragen is niet zo snel te geven. Graag wil ik u eerst meenemen naar.
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Toekomstgericht handelen
PEER LEARNING Intervisie op verplaatsing Gastfaculteit Geneeskunde 30 april 2008.
WERELDCAFÉS. WAT ROEPT DIT THEMA BIJ JOU OP? WAT MAAKT HET SPANNEND, LEUK/NIET LEUK, BOEIEND OF UITDAGEND? Wereldcafé 1e ronde.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Vwo- eindexamencijfers en rendement Drs. Jan Nedermeijer, 12 februari 2009.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Discussie (on)mogelijkheden samenwerking WO en HBO 1 Intensieve samenwerking HBO en WO creëert nieuwe studiepaden ● Meer studenten komen tot hun recht.
Jos van Hijfte 8 November 2007
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam Academy Rotterdam, 2 februari 2011.
Evaluatieonderzoek hulpmiddelen in het hoger onderwijs
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
5 april 2012 Brugklas naar MAVO
Van harte welkom bij de workshop veilig een brug bouwen terwijl je er op loopt! Zzocon Zorg voor rendement Zzocon Zorg voor rendement.
Leesvoorkeurenonderzoek
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Rotterdam zonder MBO verzuim
Matching en binding Invloedsfactoren op een passende en succesvolle studiekeuze Invloed of invloeds? Geen duidelijk regels voor, wat wil jij?
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Zomerschool ROC A12.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
De kwaliteit van loopbaangesprekken in de beroepsonderwijskolom De invloed van de kwaliteit van loopbaangesprekken op studiesucces en doorstroom in horecaopleidingen.
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Emoties in Communicatie
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling Ommelanden’
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
De enige constante is verandering. Initiatief voor FESPA Nederland past in ontwikkeling van verandering Samen maken we de markt van visuele communicatie.
VOORLICHTING HTL3A. VOORLICHTING HTL3A door decaan, mentor en teamleider Programma: Informatie vernieuwing vmbo door decaan, mentor en teamleider.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Rendementsverbetering derde klas MBO niveau 4
Laaggeletterdheid en de BPV
Ouderavond oktober 2017.
Werken aan studiesucces start al voor de poort!
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Van Gogh – Roosegaarde fietspad
Van opleiding naar werk
Johan de Witt College Den Haag
College 4 project doorstroom MBO - HBO
Marketing & Management
Dit is de vraag Hier komen allerlei antwoorden!!! antwoord 1
Persoonlijke begeleiding
Aansluiting mbo-hbo Peter van der Tol november 2017.
UMCG Gilde niveau 4 MBO verpleegkundige.
Transcript van de presentatie:

De weg van uitval naar succes voor een beter rendement Onderwerp scriptie, aanleiding, specifieke doelgroep, toepassing breder

Onderzoeksvraag Welke veranderingen zijn aan te brengen in het programma en de begeleiding in de driejarige opleiding Communicatie om de kans op studiesucces voor de mbo-4 Marketing & Communicatie (M&C-)student te vergroten? Hier zijn 4 deelvragen aan gekoppeld, die terug komen in de vier thema’s.

Profiel van de studentenpopulatie op verschillende niveaus

Profiel van de individuele student, waarbij achtergrondkenmerken, persoonskenmerken en gedragskenmerken de belangrijkste indicatoren zijn.

Factoren in het onderwijs

Trends als activerend opleiden en digitale ontwikkelingen Trends als activerend opleiden en digitale ontwikkelingen. Deelvraag 3, alleen beantwoord in TK.

Samenvatting TK: Cultureel, sociaal en academisch kapitaal  mbo, nw, persoonlijke problemen, financiën. Persoonskenmerken: wilskracht, motivatie. Onderwijs: feedback, ondersteuning en binding Trends: binding en feedback, activerend opleiden.

Onderzoeksmethode deel 1: 10 interviews 4de jaars Onderzoeksmethode deel 1: 10 interviews 4de jaars. Doel: bepalen welke onderwerpen wel en niet van belang zijn voor de enquête.

Enquête onder mbo studenten M&C, ingestroomd in september Enquête onder mbo studenten M&C, ingestroomd in september. Referentie groep: eerstejaars regulier en vierdejaars. Breed opgezet, veel informatie en daardoor vergelijking mogelijk.

Resultaten thema 1 Profiel Co wijkt af van landelijk en HR. In de onderzoeksgroep is sprake van 100% mbo en in de referentiegroep 6% (vd 106). Havo: 24 % (vd 174).

Resultaten thema 2 Achtergrondkenmerken: van de mbo studenten M&C is 45% nw. Dat ligt veel hoger dan gemiddeld. Persoonskenmerken: Gedragskenmerken: Motivatie: mbo is meer extrinsiek Deelvraag 1b/c wordt beantwoord, evenals deelvraag 2. De primaire onderzoeksgroep bevindt zich significant vaker binnen de risicogroepen van studie-uitval. Het ontbreken van cultureel en sociaal kapitaal is daar de meest opvallende van.  programma aanpassen.

Resultaten thema 3 Verwachtingen: Algemene opmerkingen als afwisselend, brede opleiding etc. Ondersteuning: Weinig verschil tussen mbo en havist. Opmerkelijk, andere verwachtingen. Ook 4de jaars. Ideeën voor verbetering door primaire onderzoeksgroep: meer bijlessen, betere aansluiting tussen mbo-hbo, vooropleiding geeft recht.

Conclusie deelvraag 1 Waarin antwoord op profiel van onderzoeksgroep In dit stroomschema is te zien dat er sprake is van een stapeling van risico’s voor studie-uitval én dat dit zich vooral voordoet in de primaire onderzoeksgroep. Deze groep heeft meer ondersteuning nodig en denkt zelf minder nodig te hebben, bottle-neck.

Conclusie deelvraag 2 waarin antwoord op welke programma en begeleidingskenmerken studiesucces beïnvloeden Afschaffen versnelde route leidt tot meer studiesucces. Meer ondersteuning in studievaardigheden van groot belang, juist voor deze groep. Meer studenten van niet-westerse afkomst vraagt om specifieke vaardigheden slb-coach.

Conclusie deelvraag 3 Waarin antwoord op trends en ontwikkelingen Het geven van feedback, de cruciale rol van de docent in het proces, activerend opleiden, projectmatig werken en opleiden.

Conclusie deelvraag 4 Waarin antwoord op kaders waarbinnen veranderingen plaats moeten vinden Wettelijke kaders + onderbuikgevoel docenten. De versnelde route voor deze groep moet worden afgeschaft, omdat niet zomaar vrijstellingen mogen worden afgegeven. Daarbij geeft het lage rendement ook reden om beleid aan te passen.

Reguliere route met accenten op structurele slb-coaching, met aandacht voor ontbreken van cultureel kapitaal  binding verbeteren. Feedback voor verbeteren zelfinzicht. Expliciet aandacht voor achtergrondkenmerken door docenten die hier op bedacht zijn.

Geef een vragenlijst als gevolg op de startmeter en inzichtelijk voor slb coach. Aandacht voor verwachtingen van en naar studenten, kracht en talenten van studenten, voorkom dat er tegen barrières wordt aangelopen. Aandacht voor ontwikkelen sociaal en cultureel kapitaal. Sturing eigen leerproces  duurzame gedragsverandering.