1 Datum: 20 maart 2008 Dr. Aad Vijverberg. 2 There will be no real fundamental change, without a change in perception (L. de Brabandere)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leiderschap in beweging
Advertisements

Wat is strategisch leren?
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
geen doorstroom, zonder doorstroom en uitstroom geen I-Interim Rijk!
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
De Vonk van Hoogezand-Sappemeer Woldwijkcentrum 13 maart 2013.
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Workshop creatief brainstormen
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Motivatie van de professional Willy Limpens
© 2005 natuurlijke partner voor jongerenmarkten Products, services & marketing for sustainable [youth]markets ¤
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
“Trends en ontwikkelingen in de beveiligingsbranche”
22 maart 2012 Meerjarenbeleid AV De Spartaan Evaluatie beleid Bepaling doelstellingen (wenselijke situatie) Alternatieven en haalbaarheid.
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Kernproject V1 College 1 31 Januari 2008 Instituut voor Interactieve Media.
Streven naar meer levensecht leren in de brede school Uitwisselingsdag Proefprojecten Brede School Vlaanderen en Brussel, 4 oktober 2007 Drs. Marja Valkestijn.
Kennis delen is kracht HR-deelnetwerk 23 mei 2014 Video ants
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 Introduction Journée d'étude e-HR: un rêve ou un cauchemar ?
Masterjaar Startbijeenkomst dr. Harry Daemen prof.dr. Paul Frissen
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
0 Filename/RPS Number KIVI NIRIA 21 november 2008 Emma Meurs & Raffi Balder.
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Strategische samenwerking
Europalaan 24 | 6199 AB Maastricht-Airport | T | www
Netwerk Nieuw Bouwen “Duurzaam Bouwen, een tijdelijke bevlieging of dé nieuwe manier van bouwen?” Mid Term Seminar RAAK-MKB-project vrijdag 17 juni 2011.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Yacht & P4C.
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
Datum: 20 maart 2008 Dr. Aad Vijverberg.
“De week van de ontdekking”
De ondernemende vakopleiding Van leren werken naar werken Een presentatie van Jeroen Sprenger, voorzitter Stichting Herstelling.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Organisatie analyse en concrete vervolgstappen
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Inleiding Deel I Waardecreatie Wat is innovatie Waarom innoveren we
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Internationale stadsmarketing Briefing stakeholdermanagement 25/11/2013.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Business en IT Consulting
Social work Week 2.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Verschillende rollen en stijlen
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
Diversity policy in the perception of diversity managers.
Competenties van organisatieadviseurs Léon de Caluwé Elsbeth Reitsma Ooa, 22 januari 2007.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
SHEQ SHQ.
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Antibioticaresistentie en teamleren
‘NEXT STOP’ Onbeperkt kunst en cultuur 10 April 2019
Transcript van de presentatie:

1 Datum: 20 maart 2008 Dr. Aad Vijverberg

2 There will be no real fundamental change, without a change in perception (L. de Brabandere)

3 Perception is reality! Bij sociale innovatie draait het om het onderzoeken en ter discussie stellen van aannames! Niets wijst erop dat nucleaire energie ooit beschikbaar zal zijn. Daarvoor zouden we het atoom moeten kunnen splitsen wanneer we dat maar willen. Albert Einstein, 1932 Een beetje spelen met wisselstroom is echt tijdsverspilling. Niemand zal die ooit gebruiken. Thomas Edison, 1889 Het probleem van televisie is dat mensen er achter moeten gaan zitten met hun ogen aan het scherm geplakt; het gemiddelde Amerikaanse gezin heeft daar geen tijd voor. The New York Times, 1949 Ik denk dat er een wereldmarkt is voor misschien 5 computers. Thomas Watson, bestuursvoorzitter IBM, 1943

4 Master Innovatie 1.Ambitie programma 2.Doelgroep, leerdoelen 3.Programmakader 4.Programma opzet

5 1. Ambitie programma Overall doel: innovatie Limburgs bedrijfsleven stimuleren Aanname: Innovatie- en veranderpotentieel wordt onvoldoende benut (zie Versnellingsagenda) Innovatie- en veranderpotentieel vrijmaken door: –opdrachten (individueel en team) –aanreiken nieuwe kennis –nieuwe manieren van kijken –wisselen van context

6 2. Doelgroep en leerdoelen Doelgroep: toekomstige generatie beslissers – high potentials, beleidsmedewerkers en managers (in zorg en procesindustrie) Leerdoelen: Zichtbare veranderingen/verbeteringen in de opdrachtgevende organisatie Oprekken bestaande mentale kaders (ontwikkelen stijlflexibiliteit) bij deelnemers Netwerk en kennisplatform

7 3. Programma kader (Sociale) Innovator Toolbox: innovatie concepten Object: Eigen en team- organisatie interventie diepte, breedte en urgentie multi-perspectieven, proces fasering eigen aannames, competenties zelf kennis bewustwording C o nt e xt

8 4. Programma opzet Opdrachtgever Intake april 2008 Blok1 22/23 mei 2008 Blok2Blok3Blok4Blok5 30/31 okt 20089/10 okt /12 sep /27 juni 2008 Presentatie nov 2008 Strategisch Innoveren is mensenwerk Diversiteit bij innovatie Innovatief organiseren Marktgericht innoveren Inbreng: - team opdracht - deelnemer - cursusgeld Resultaat:Voorbeeldopdrachten: 1. Klantgericht organiseren 2. Sourcing (in- en outsourcing) / netwerkorganisatie 3. Nieuw business ontwikkeling 4. Procesinnovatie 5. Kennisborging/kennisontwikkeling - een nieuw business concept - nieuwe alliantie partners - een meer open cultuur - een betrokken medewerker Klant wil naast product ook onderhoud en exploitatie (totaal oplossing)

9 4. Programma opzet Deelnemer Intake april 2008 Blok1 22/23 mei 2008 Blok2Blok3Blok4Blok5 30/31 okt 20089/10 okt /12 sep /27 juni 2008 Presentatie nov 2008 Strat. Innoveren is mensenwerk Diversiteit bij innovatie Innovatief organiseren Marktgericht innoveren Individuele opdracht Team opdracht Persoonlijke reflectie Team reflectie Kernkwa- dranten Diagnose Betekenis- geving Oriëntatie InterventiePositionering Business Definitie (wie, wat, hoe) Kleuren denken Causale diagrammen Maximizing vs satisfying Teamleren Perceptie s op het vraagstuk Stakeholder analyse Interventie strategie/ aanvliegroutes Context wissel! Markt- positionering

Innovatie en verandering (opzet conceptueel) Aanleiding DiagnoseKern Innovatie/ Verander- aanpak Doel UitkomstBetekenis- geving Interventie