1 Datum: 20 maart 2008 Dr. Aad Vijverberg
2 There will be no real fundamental change, without a change in perception (L. de Brabandere)
3 Perception is reality! Bij sociale innovatie draait het om het onderzoeken en ter discussie stellen van aannames! Niets wijst erop dat nucleaire energie ooit beschikbaar zal zijn. Daarvoor zouden we het atoom moeten kunnen splitsen wanneer we dat maar willen. Albert Einstein, 1932 Een beetje spelen met wisselstroom is echt tijdsverspilling. Niemand zal die ooit gebruiken. Thomas Edison, 1889 Het probleem van televisie is dat mensen er achter moeten gaan zitten met hun ogen aan het scherm geplakt; het gemiddelde Amerikaanse gezin heeft daar geen tijd voor. The New York Times, 1949 Ik denk dat er een wereldmarkt is voor misschien 5 computers. Thomas Watson, bestuursvoorzitter IBM, 1943
4 Master Innovatie 1.Ambitie programma 2.Doelgroep, leerdoelen 3.Programmakader 4.Programma opzet
5 1. Ambitie programma Overall doel: innovatie Limburgs bedrijfsleven stimuleren Aanname: Innovatie- en veranderpotentieel wordt onvoldoende benut (zie Versnellingsagenda) Innovatie- en veranderpotentieel vrijmaken door: –opdrachten (individueel en team) –aanreiken nieuwe kennis –nieuwe manieren van kijken –wisselen van context
6 2. Doelgroep en leerdoelen Doelgroep: toekomstige generatie beslissers – high potentials, beleidsmedewerkers en managers (in zorg en procesindustrie) Leerdoelen: Zichtbare veranderingen/verbeteringen in de opdrachtgevende organisatie Oprekken bestaande mentale kaders (ontwikkelen stijlflexibiliteit) bij deelnemers Netwerk en kennisplatform
7 3. Programma kader (Sociale) Innovator Toolbox: innovatie concepten Object: Eigen en team- organisatie interventie diepte, breedte en urgentie multi-perspectieven, proces fasering eigen aannames, competenties zelf kennis bewustwording C o nt e xt
8 4. Programma opzet Opdrachtgever Intake april 2008 Blok1 22/23 mei 2008 Blok2Blok3Blok4Blok5 30/31 okt 20089/10 okt /12 sep /27 juni 2008 Presentatie nov 2008 Strategisch Innoveren is mensenwerk Diversiteit bij innovatie Innovatief organiseren Marktgericht innoveren Inbreng: - team opdracht - deelnemer - cursusgeld Resultaat:Voorbeeldopdrachten: 1. Klantgericht organiseren 2. Sourcing (in- en outsourcing) / netwerkorganisatie 3. Nieuw business ontwikkeling 4. Procesinnovatie 5. Kennisborging/kennisontwikkeling - een nieuw business concept - nieuwe alliantie partners - een meer open cultuur - een betrokken medewerker Klant wil naast product ook onderhoud en exploitatie (totaal oplossing)
9 4. Programma opzet Deelnemer Intake april 2008 Blok1 22/23 mei 2008 Blok2Blok3Blok4Blok5 30/31 okt 20089/10 okt /12 sep /27 juni 2008 Presentatie nov 2008 Strat. Innoveren is mensenwerk Diversiteit bij innovatie Innovatief organiseren Marktgericht innoveren Individuele opdracht Team opdracht Persoonlijke reflectie Team reflectie Kernkwa- dranten Diagnose Betekenis- geving Oriëntatie InterventiePositionering Business Definitie (wie, wat, hoe) Kleuren denken Causale diagrammen Maximizing vs satisfying Teamleren Perceptie s op het vraagstuk Stakeholder analyse Interventie strategie/ aanvliegroutes Context wissel! Markt- positionering
Innovatie en verandering (opzet conceptueel) Aanleiding DiagnoseKern Innovatie/ Verander- aanpak Doel UitkomstBetekenis- geving Interventie