Archeologie voor pakket ++s Les 4: Het feitelijk opgraven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het verhaal van de twee keien.
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Hoe ruim ik mijn kamer op?
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Met de kennis van de 5 periodes en
Archeologie voor pakket++s
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Vriendschap voor het leven
Lees- en Taalproblemen
Grotten In de Ardennen vind je veel grotten.
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Naam: Mijn info : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Welkom!.
Archeologie voor pakket++s
Temperatuur en volume Uitzetten of krimpen
Ik wil jou iets zeggen Weet je? jij bent.... Ik wil jou iets zeggen Weet je? jij bent...
Hall Of Fame Gemaakt door Demy van Bergen Alexander Steenis
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Archeologie voor pakket ++s Les 2: Materialen. Materialen Waar denk je aan als we het over materialen gaan hebben? Natuurlijke materialen Culturele materialen.
Cito eindtoets 2012 Van dinsdag 7 februari t/m donderdag 9 februari.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Hoera, Sinterklaas is weer in het land ! Zaterdag kwam hij aan in Almere Het was een feest !
Geloven en nu….
Lieve zoon/dochter ....
De Olympische spelen.
Geluid aan.
Liefhebben Het is niet moeilijk,                                              om lief te hebben .
o ja, de laatste vakantie was wat dat betreft interessant omdat we alleen op wrakken gedoken hebben.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Hoofdstuk 4 Op de kring Bijbelstudie Van de VEG Amstelland 2 Emmeloord Over het boek Jozua Hoofdstuk 4.
Aquacity Gemaakt door: Lindy Groenewold, Marijke Boersma,
Interpreteren van data
Er zijn momenten in het leven dat men de anderen mist…
Gebruik de pijltjestoetsen
nou, ik ben dus inderdaad naar la defense geweest.
Schrijven met een strategie
Het opbouwen van een data base
Woordenschat groep 5 Thema 2 Les 2
Activerende Opdrachten bij Archeologie voor pakket++s
Visie & Strategie.
Wat is een archeoloog?. Indiana Jones Indiana Jones?
Als je van iemand houdt, heeft alles nog meer zin!
Voor U? Nee voor ONS! " Ons vlugge leven ".
Rouw & Verlies Les 3.
Leerdoel: je kunt herkennen wat bij geschiedenis hoort.
HEY PSSSST.....
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Archeologie voor pakket ++s Les 1: Inleiding tot de archeologie.
 Wat is biomimicry  Wat hebben we geleerd  Onze mening over de lessen  Biomimicry in de toekomst  Ons plan  Quizz !!!!!!!
Van Engel, Minke en Helen
Je mag/kan steeds van school veranderen MAAR Verander niet teveel van school, want dit is niet goed voor je kind. Elke school heeft positieve en.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Eveline Cannoot Het lijkt alweer zo heel erg lang geleden De zomers die ik met m'n vrienden deelde.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Aardrijkskunde Aardrijkskunde powerpoint van Tess en Ashley Thema 1.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Reactievergelijkingen Een kwestie van links en rechts kijken.
Inleidinginleiding | handleiding | verantwoording thema | beeldmateriaalhandleidingverantwoording themabeeldmateriaal Groep 6Groep 6 | Groep 7 | Groep.
Talent in Ontwikkeling
De v- groep houdt in dat op elke maandag en dinsdag speciale oefeningen worden gedaan. Meestal zitten er niet veel kinderen in de v- groep. Als je er.
29 maart CREADAG.
Tegenwoordige tijd:.
Grafheuvels in de provincie Utrecht
Luisteren naar de stilte
Een Bodem Vol Verhalen.
Vriendschap voor het leven
Transcript van de presentatie:

Archeologie voor pakket ++s Les 4: Het feitelijk opgraven

Hoe begin je We weten waar we moeten opgraven/waar de site zich bevind Nu is het zaak een goede kaart van de omgeving te maken. Dit doen we door – Oude kaarten en nieuwe kaarten te gebruiken – Kaarten voor de bodem en de oppervlakte Nu gaan we een meetpunt overbrengen, want alles dat archeologisch interessant is worden ingemeten op een kaart – Deze gegevens kunnen handmatig of digitaal worden verwerkt

Graven 1 Na het meetpunt over te hebben gebracht, gaan we een horizontaal meetgrid uitzetten Dan gaat de grond open. Afhankelijk van de toplaag, de bodem, wat we denken aan te treffen kiezen wij ons materiaal – Vaak een spade – Soms een schepje – Soms een graafmachine

Graven 2 strategie Ook kiezen we tevoren een opgravingstrategie – Gaan we alles in een keer openleggen, laag voor laag afpellen? – Kiezen we ervoor in kwadranten te werken? Eerst een kwart op te graven, dan weer een kwart, enz. – Laten we blokken bodem in het opgravingvlak staan? – In de praktijk laat je i.i.g. altijd – zeker in het begin – delen staan, zodat je vergelijkingsmateriaal hebt Want opgraven is best ingewikkeld. – Je hebt met twee processen te maken die door elkaar lopen Het natuurlijke proces van bodemvorming (daar later meer over) Het verstoring van de bodem én of het oppervlak door de mens

Graven 3 ai wat lastig Want opgraven is best ingewikkeld. – Je hebt met twee processen te maken die door elkaar lopen en die je moet onderscheiden. A.De verstoring van de bodem door de mens leert ons over A.wat men er gedaan heeft én B.hoe lang geleden dit was. B.De vorming van de bodem leert ons A.wat de mens er gedaan heeft én B.hoe lang geleden dit was. C.Tegelijk zit hier ook de moeilijkheid. A.Het lezen van deze processen is uitermate moeilijk én B.Verwarrend

Graven 4 Tot de bodem? Want opgraven is best ingewikkeld. – Je hebt met twee processen te maken die door elkaar lopen en die je moet onderscheiden. A.De verstoring van de bodem door de mens leert ons over A.wat men er gedaan heeft én B.hoe lang geleden dit was. B.De vorming van de bodem leert ons A.wat de mens er gedaan heeft én B.hoe lang geleden dit was. C.Tegelijk zit hier ook de moeilijkheid. A.Het lezen van deze processen is uitermate moeilijk én B.Verwarrend

Vondsten 1 Hoera, en wat nu? Een archeologische feature kan natuurlijk van alles zijn – Van een munt tot een muntschat – Van een stenen ijlpunt tot een tempel – Van een skelet tot een massagraf – Van een grondspoor – een afdruk/spoor in de grond van menselijke activiteit – tot een tombe – Van Sporen van een haardje tot die van een verwoestende brand Nu moet je dat even inmeten (driedimensionaal) Nu moet je daar even foto’s van maken Nu moet je het ook nog even natekenen (op schaal)

Vondsten 2 Hoera, en wat nu? Na het meten, fotograferen en tekenen, mag je verder. Gaat dan? – Soms laat je het zitten, graaf je er omheen – Soms moet je de zaak er zo snel als mogelijk uithalen Wat kan je nog meer ter plaatse met de vondst? – Monsters nemen, van de vondst, van de vondstomgeving Deze monsters kunnen zeer waardevolle info opleveren over het hoe en wat van de mensen – Opgravinggrond laten floteren Door flotatie kan je resten, die je gemist hebt, alsnog boven water krijgen

Het opgravingproces Hoeveel info kan je verwerken? De kunst en de moeilijkheid van het opgraven is tijdens het graven – Weten wanneer je op iets belangrijks, dat is archeologisch stuit – Weten wat je hiermee aanmoet? Laten zitten – dat wil zeggen er doorheen scheppen –, er uithalen? – Weten hoe de verschillende features met elkaar in verband staan of juist weer niet? – Weten dat je aan het eind iets meer hebt dan: De artefacten, metingen, foto’s, monsters, tekeningen, frustraties en mooie herinneringen – Dit alles moet verworden tot een nieuw stuk geschiedenis over hoe mensen vroeger leefden! Een grote verantwoordelijkheid

Speciale Opgravingen Grafheuvels Grotten Slagvelden Woestijn In bevroren grond