Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 Responsmaximalisatietechnieken bij Organisatieonderzoek André Zijdenbos Kees Brammer bv.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bereik de prospecten die uw mailing willen !. July Agendapunten Update Resultaten van de test-mailing 2005 Voorstelling van de nieuwe mailing.
Advertisements

Bevorderen van soa-testen op het ROC
Ben Kriechel Lex Borghans
1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
Hoofdstuk14 Gegevens verzamelen in het veld, non- responsefouten en screening van vragenlijsten.
Een internetpanel als meetinstrument? Jelke Bethlehem en Barry Schouten NOSMO-middag Internetpanels – 12 nov 2004.
Marktonderzoek Danneels
N I P ON I P O Door Ted Vonk Media onderzoek via NIPO Amsterdam, 2 november 1999.
Marktonderzoek als proces
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
1 Nederland klaar voor IBAN en SEPA? Branches en bedrijven klaar? SEPA-middag VNO-NCW en MKB-Nederland 4 oktober 2012 Michiel van Doeveren, Secretaris.
Buikpijn van systeembeheer? Een praktijkvoorbeeld uit Wageningen Jan Inden uit Wageningen.
SEPA-monitor voorjaar 2012 SEPA-voorlichtingsmiddag VNO-NCW en MKB-Nederland, Den Haag 17 april 2012 Michiel van Doeveren.
Benchmark afhandeling Zaanstad.
Arbeidsmarktonderzoek Marcel Kerkhofs Inleiding t.b.v. seminarie ‘PASO in breder perspectief’ Brussel, 4 maart 2004 en De evolutie van het OSA-Arbeidsvraagpanel.
Werken op afstand Onderzoek in Vlaanderen Michel Walrave (UA, 2004) Catherine Misonne.
Vragenlijstontwikkeling op het CBS: van pre-test tot evaluatie
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Business Marketing Management
Dataverzamelingsmethoden
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten.
Dataverzamelingsmethoden
Barrières bij een cultuurverandering binnen OCenW
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Microdatamiddag, 8 november 2007 Representativiteit Fannie Cobben Afdeling Methodologie Voorburg.
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
Panel Survey of Organizations Lessen uit drie jaar PASO Luc Sels.
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
Pillen in de media | C0653| | ©TNS NIPO | 1.
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
De evaluatie van een project
MKB-NL 1 april 2009 Benchmarkonderzoek In de wonen- en modebranche.
Code Groen voor het HACCP certificaat
-> sponsors en sportclubs verdienen het samen!
Zelfcontrole door agrarische bedrijven: samen beschouwd.
Kwantitatief onderzoek
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
EMVI in de digitale praktijk
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Hoe ver zijn Nederland en de pensioenfondsen met de overgang op SEPA? Pensioenfondsen over op SEPA: wat verwacht DNB van u? Amsterdam, 30 mei 2012 Michiel.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Presentatie Vragenlijsten Tessa de Haas Carla Heijms Cecilia Janssen.
Surveys via telefoon en web, kan dat wel? Aan de bal!, VSO-presentatiedag, 3 juni Reinder Banning & Barry Schouten Centraal Bureau voor de Statistiek.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Stage presentatie Dierenambulance Groningen Jeremy Corcoran 2015/2016
José Gouweleeuw / Kees van Berkel, 18 maart 2014 Uitvoering Woningmarktmodule 2015.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie.
Het einde van het begin Fasen in de (afstudeer)begeleiding Nel Verhoeven, 7 april 2016.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
A3 methodiek A3 methodiek: leiderschap in transitie-control?
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Grip & Controle op digitalisering
Uitvoeringsprogramma Landerd 2020 Sterkte-/zwakteanalyse
Dataverzamelingsmethoden
in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten
Uitvoering Woningmarktmodule 2018 regulier en oversampling
Rapportage van voortgang of status
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Transcript van de presentatie:

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 Responsmaximalisatietechnieken bij Organisatieonderzoek André Zijdenbos Kees Brammer bv Zoetermeer (Netherlands)

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 Inhoud bv 2Het OSA Arbeidsvraagpanel 2.1Verleden 2.2Heden 2.3Toekomst 3Eventueel: vragen

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 Organisatie EIM Groep

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 De organisatie  Sinds 1993 actief met telefonisch veldwerk  Sinds 2001 zelfstandig opererend als bv  Kwantitatief georiënteerd  Gespecialiseerd in business-to-business onderzoek  8 vaste medewerkers, 50 flexmedewerkers  ca. 125 projecten per jaar

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 OSA Arbeidsvraagpanel Onderzoeksdesign  panel  onderzoekspopulatie: ca vestigingen van bedrijven en instellingen waar 5 of meer personen werkzaam zijn  naar grootte en type (NACE-code) disproportioneel gestratificeerde steekproef (ca. 100 cellen)  informant/respondent: ‘vestigingsmanager’  informatiebehoefte: ca. 230 vraageenheden  iedere 2 jaar een peiling; t/m peilingen uitgevoerd

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 Steekproefdesign 2001

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 OSA Arbeidsvraagpanel Uitvoering t/m 2001 Methode van dataverzameling:  face-to-face ondervraging van de directeur/ vestigingsmanager, gevolgd door self completion door HRM-verantwoordelijke  procedure: telefonische screening + afspraak, interview (gem. 60 min.) en na afloop uitreiken

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 Evaluatie  moeizame en tijdrovende operatie  werving van respondenten was moeilijk  steekproefsamenstelling  steekproefplan  klachten over gesprekslengte  hoge non-respons; m.n. bij selfcompletion

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 Verwachtingen voor 2003 verwachting voor 2003: niet veel beter, maar in ieder geval moeilijker en duurder daarbij: teruglopende onderzoeksbudgetten conclusie: het moet anders!

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 Alternatief: telefonisch geknipt  vragenlijst kan telefonisch worden afgenomen.  positieve ervaringen bij MKB Beleidspanel en het VNO Conjunctuurpanel; respons van ca. 70% bij herhalingsgesprekken;

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 Responsontwikkeling telefonisch veldwerk

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 Voordelen telefonisch geknipt  hogere response; door geschat: respondenten uit panel 2001: 65% Nieuwe respondenten: 50%  betere monitoring en sturing van het proces op samenstelling steekproef en kwaliteit  alles onder één dak; daardoor betere controle en beheersing van het steekproefdesign  informatie is sneller beschikbaar  flexibeler in opzet  recalls

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 Nadelen  Om tot volledige cases te komen moeten meer organisaties worden ondervraagd met als gevolg onvolledige waarnemingen.  De vragenlijst moet voor sommige vragen voor telefonische ondervraging worden aangepast, hetgeen vergelijking met voorgaande metingen kan bemoeilijken  Er kan geen gebruik worden gemaakt van toonmateriaal; ook om deze redenen moeten er aanpassingen in de vragenlijst komen;  Er is concensus binnen de OSA nodig over samenstelling vragenlijst; welke vragen in welke meting (prioritering van vragen)

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 OSA Arbeidsvraagpanel 2003 Uitvoeringsspecificaties  telefonische ondervraging in 3 golven (voorjaar 2003, najaar 2003 en voorjaar 2004);  spreiding over 2 jaren;  N 1 = ca ;  N 2 = (= ca. 70% van N 1 )  N 3 = ca (= ca. 70% van N 2)  Nog gecompliceerder steekproefdesign (ca. 200 stratificatiecellen!)  Bij T 1: vooraf toezending aankondigingsbrief  Bij T 2 en T 3 : vooraf toezending aankondigingsbrief + korte rapportage

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 Veldwerkresultaat 1e golf TotaalPanelresp.Nieuwe resp. Gesprek gevoerd weigering Geen gehoor/in gesprek (5 recalls)9510 Wel afspraak/geen gesprek12416 Overig, w.o. taalproblemen212 Totaal100% Aantal benaderde organisaties Participatie%72%79%68%

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 Veldwerkresultaat-2  Resultaten eind juli beschikbaar;  Steekproef exact volgens plan gerealiseerd;  Kwaliteit van de antwoorden is minimaal gelijk aan die bij f-to-f  Data zijn consistent in relatie tot vorige meting  Resultaten tweede golf (voorlopig) boven verwachting

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 Uitvoering: De toekomst De opkomst van multi/mixed mode

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 OMR scanning Face-to-face Telephone CATI TCASI (IVR) MCAPI CAPI CASI OCR scanning WAP Evolutie van dataverzameling Technologie Onafhankelijk Technologie Afhankelijk Disk by mail tijdlijn CAWI bron: Tim Macer

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 Wat verstaan wij onder multi/mixed mode?  Multi-mode  Aparte deelsteekproeven worden met verschillende vormen van dataverzameling benaderd  Mixed mode  Serieel  Verschillende vormen worden na elkaar ingezet in de verschillende fasen van een onderzoek  Parallel  De respondent kan kiezen uit verschillende vormen van dataverzameling of zelfs kan switchen MOEILIJKHEIDSNIVEAU

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 Mixed mode: voorbeelden  In meer landen tegelijkertijd  Web in Amerika  CATI in Europa  CAPI of papier in Azië Parallel Serieel  Vragenlijst geknipt  Eerste deel via telefoon  Vervolg (opzoekvragen) via web

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 OSA Arbeidsvraagpanel en multi/mixed mode (1) Welke alternatieven zijn er? Telefonisch interview gevolgd door enquete via het internet voor de opzoekvragen (serieel) Telefonisch contact met vraag op welke wijze men de vragen wil beantwoorden, via de telefoon of via het web (parallel)

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 OSA Arbeidsvraagpanel en multi/mixed mode (2) Welke problemen kunnen zich voordoen?  Kalibratie  Het risico van verschillende meetfouten door verschillende vormen van dataverzameling  Dekking  Steekproefproblemen—verschillende non-response bij deelsteekproeven voor elke vorm van dataverzameling  Complexiteit  Dupliceren van operationele en programmeer werkzaamheden bij meer vormen van dataverzameling  Toenemende kosten, vertragingen en fouten door dupliceren

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 OSA Arbeidsvraagpanel en multi/mixed mode (3) Welke voordelen kan dit opleveren?  Verlaging van de kosten (minder tijd interviewers)  Kortere doorlooptijd (geen data-entry).  Hogere response (benadering op maat)  Benadering op maat  Groter bereik  Meer controle/Makkelijker rappeleren (één database)

Presentatie PASO Seminar dd 4 maart 2003 Multi-mode: the challenge “Survey organizations, whether they are in universities like mine, in private-sector organizations or in government organizations, are going to have to change dramatically in some ways in order to do effective surveys as we bring these new technologies online and still use our other technologies where they work.” Don Dillman, Washington State University