Businessplan Langsgetuigd Duurzaam binnenlands vervoer over het water
Zolang er al water is……..
Vrachtvervoer onder zeil -Voordelen: duurzaam, aantrekkelijk, transparant (past bij trend streekproducten), CO2-etiket groen: “goodwill”, veilige vorm van vervoer -Nadelen: langere tijdsuur (wachttijden sluis, gemiddeld lage snelheid), arbeidsintensief; niet geschikt voor alle producten vanwege houdbaarheid
Langsgetuigd -Bestaande infrastructuur, bestaande schepen -Aansluiting bestaande initiatieven, Tres Hombres handelshuis Tres Hombres handelshuis -Bekend met maritieme wereld, contact Enkhuizer Zeevaartschool Enkhuizer Zeevaartschool
Bestaande infrastructuur….. Afstand kleiner dan over de weg…… Stavoren- Amsterdam 135 km - 70 km
Bestaande schepen: Project “Tromp” Koftjalk Tromp
Markt Biologische winkels en boerenmarkten → bestaande groep bewuste consumenten. Groothandels → groeiende groep bewust wordende consumenten.
Producenten Groeiende groep biologisch producerende boeren, (Zuidwesthoek ontwikkeling duurzame landbouw)
Alternatieven? Gebied rond Amsterdam: vooral veeteelt, akkerbouwproducten uit rest van Nederland, vervoer ‘traditioneel’ over de weg
Van de Boer naar de Boot Initiatief elektrische boot Friesland → Stichting SEFFStichting SEFF
Van de Boot naar het Bord Mariteam, aflevering door de grachten in Amterdam → Mokum Mariteam Mokum Mariteam
Kosten Schip: circa euro 1000,- per dag. Vervoer/laden/lossen kost circa 2 dagen Administratieve kosten: euro 100 per vervoersdag Overslagkosten Friesland onbekend Amsterdam onbekend