Tussen ‘hoog’ en ‘laag’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De tijd van de massacultuur
Advertisements

Sociaal kapitaal in de gemeente Medemblik
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Massamedia en cultuur Normen Specifieke regels in groep / samenleving
Conclusie? “Kunst ontstaat niet in een vacuüm, gemaakt door een geïsoleerd genie in een eenzaam atelier, maar wordt beïnvloed door de tijd en plaats waar.
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
Interculturele communicatie
Multiculturaliteit In het Romeinse Rijk.
Tussen samenspel en strijd. Sport en politiek door de eeuwen heen.
De twintigste eeuw Cultuur van het moderne en massacultuur in de 20e eeuw Herhaling van de stof met behulp van de stofomschrijving.
Ferdinand de Saussure (Genève, 26 november Vufflens-le-Château, 22 februari 1913) =
Gemaakt door: Samantha Bartels Simone Groot
Groep 4, klas 1U De Zwijgspiraal.
Verstandige klap vof Luc Lamote
Omgaan met geschiedenis
Komt een vrouw bij de dokter
Nature / Nurture: Aangeboren ? Aangeleerd ?
HOOFDSTUK 8 ORGANISATIE ALS FLUX EN TRANSFORMATIE
Media en creativiteit medbv301D Virtual democracy
End Year Assessment Ruwan Heggelman. Smartdoel 1 Twee verschillende onderwerpen Filmroots liggen bij horror Twee compleet verschillende films Clown Vader.
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Hoofdstuk 5.
Hoofdstuk 8 Sociale verandering.
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Culturele receptie – wat, hoe, waarom?
Accenten binnen het onderwerp:
Harry Mulisch En de literatuur over de Tweede Wereldoorlog.
Les 2: Het verleden van het Apeldoorns Kanaal. Wat gaan we doen: Terugblik vorige les Filmpje bekijken Foto’s van vroeger bekijken Verder met de presentaties.
Pre-University College Blok 5 Groep 12 Johanna, Michelle, Maartje, Eveline & Melissa.
Persoonlijke Interesses
definitie massacultuur Hoge en lage cultuur Opdracht
Parijs Existentialisme Ed van der Elsken
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
R E S E A R C H klas vragen, noteren op het bord, waarom doe je research?
College 2 Kennisleer.
Les 5 Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit.
Nederlandse  literatuurvan de  20ste en 21ste eeuw  deel 1.
R E S E A R C H. Doel - Je weet waarom research doen nuttig en noodzakelijk is - Je hebt (in overleg) een onderwerp gekozen voor jouw immersive space.
La littérature du 19eme siècle
Martinus Nijhoff en het modernisme.
2050: 9 miljard mensen Bevolkingsgroei.
Tussen ‘hoog’ en ‘laag’
Literatuursociologie
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
De veelzijdigheid van literatuur literariteit.
De vroege middeleeuwen, 500 – 1000
SOCIALE STRATIFICATIE
Hoofdstuk III: Griekenland Les 4: Par 3A, Geloven
Hugo Claus En de literatuur in de periode 1975 – 1985.
Moderne literatuur 2 hoog/laag u Skleněná Louka Literaire avond.
Kwaliteits- en pulptelevisie
Hoge en lage cultuur Slotdebat Frits van Oostrom Voorzitter van de Canoncommissie Gawie Keyser Journalist Groene Amsterdammer Walter Groenen Directeur.
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
La Renaissance Martine Brevé.
Week 5 Sociologie en diversiteit SOCIALE ONGELIJKHEID / ONGELIJKHEID TUSSEN GROEPEN / INTERCULTURELE COMMUNICATIE.
Inleiding in de (ped)agogiek Hoorcollege 4
H6 Imperialisme §6.5 Gevolgen van het imperialisme Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de politieke gevolgen voor Europa waren Wat de economische.
Hoofdstuk 3 Paragraaf 2 ‘Hofstelsel en horigheid’
Paragraaf 11.1 Een moderne wereld
Hoofdstuk 7: Vormen van sociale dwang
Luke van der Palen Paul Basten C4
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Cultureel en kunstzinnige vorming
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Geschiedenis 3de jaar.
Voorlichting profielen
MAA ideale school 1 Beroepsidentiteit .
In de Nederlandse Literatuur
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Tussen ‘hoog’ en ‘laag’

Tussen ‘hoog’ en ‘laag’ Hoofdstuk 10

Inleiding: Kluun, Komt een vrouw bij de dokter Vorig college Intertekstualiteit Paratekst (peritekst) Dit college Hoge of lage literatuur?

Hoog vs. laag, traditionele visie Cultuurpessimistische visie Lage cultuur – commodificering, standaardisering,… Theodor Adorno (1903 –1969)

Hoog vs. laag, traditionele visie Massacultuur Massamedia Industriële productie Massale reproductie Herhaling Gewenning Standaardisering Commercële functie Passief verbruik Economisch principe Triviaal HOOG Artistieke cultuur Traditionele media Individuele productie Gezag van het origineel Vervreemding Deautomatisering Vernieuwing/ondermijning Kritische/esth. functie Actieve receptie Onafhankelijkheid ec. Wezenlijk voor bep. tijdperk Het leven van teksten, p. 340

Hoog vs. laag, traditionele visie KRITIEK Wederzijdse beïnvloeding hoog en laag Wat als laag en hoog wordt beschouwd, verandert in de loop der jaren Appreciatie hoog dan wel laag – sociale kwestie (--- Bourdieu)

Hoog vs. laag, traditionele visie KRITIEK Voorbeelden: Pop-art Opera

Hoog vs. laag, traditionele visie KRITIEK Voorbeelden: Volkscultuur versus elitecultuur in de middeleeuwen – cf. onderzoek Michail Bachtin: volkscultuur kritisch Horror bij romantische schrijvers als Shelley, Byron en Hugo De historische avant-garde: montage-techniek, invloed film en jazz,… Postmodernistische literatuur

Pantagruel (Les horribles et épouvantables faits et prouesses du très renommé géant Pantagruel) (1532) Gargantua (La vie très horrifique du grand Gargantua, père de Pantagruel, fils de Grandgousier)(1534)

DISCUSSIE De nieuwe intellectueel: een culturele omnivoor of is dit intussen ook al achterhaald??

Hoog vs. laag, Bourdieu Hoog versus laag: sociaal verschil Cultureel kapitaal – sociale klasse Het vermogen om hoge kunst te appreciëren is aangeleerd – hoewel zodanig geabsorbeerd dat het als natuurlijk aanvoelt (habitus!) "cultureel snobisme" (distinctie!) De verloochening van de economie De logica van beperkte versus brede productie

Hoog vs. laag, Bourdieu KRITIEK Essentialistisch Deterministisch (cultureel kapitaal – sociale klasse) Symbolisch kapitaal versus economie??

Jos Joosten, Waarin gelooft Kluun? Croyance Consacrering (consacrerende instanties) Symbolisch kapitaal - economisch kapitaal Legitimiteit Objectieve medeplichtigheid

Kluun op het Boekenbal http://www.youtube.com/watch?v=r-DIQsuHe1Y