Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

De marketing-omgeving
Marketing voor verkeerskunde
4 P´s en 3 R-en MK01.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Inleiding in de Marketing
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Marketing .
Marketing presentatie
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
STRATEGIE STRUCTUUR CULTUUR LEIDINGGEVEN EERSTE TEKST VAN BLOK 4:
Fase 1 Ken de (detail)handel
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Vak: Marketing Docent: Anja Lorié.
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
Fase 1 Ken de (detail)handel
College 2 Marketingomgeving
Hoofdstuk 2.
Hoofdstuk 1 Geld en Welvaart
Midden in de wereld:.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Logo’s en kleurgebruik
Doelgroep en marktsegmentatie
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Ondernemen moet je doen
50.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 6 Productie.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Commercie en recht Hoofdstuk 5 Concurrentie?. Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat.
Marketingstrategie.
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Welkom havo 4..
Welkom havo 3..
Midden in de wereld:.
Welkom havo 4..
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Welkom Havo 5..
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktanalyse.
Welkom Havo/vwo 3..
Verkoopt en handelt verkoop af
AFDELING 2 marketingbeleid.
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Marketing College 7 Hoe zat het ook al weer?

Deze week Te leren stof voor de toets Test je kennis Herhaling stof tot nu toe Inventarisatie vragen en lastige punten

SlideShare Alle slides van de lessen zijn online terug te vinden http://www.slideshare.net/BobbyRond

Te leren stof MMS 1 Hoofdstuk 1 en 2 (pagina 27 t/m 56): De 7 fasen van het economisch leven Definities van de begrippen marketing, MVO en USP De 4 aandachtspunten bij marketing De 5 marketinginstrumenten (de 5 P’s) Het verschil tussen goederen en diensten De 8 kenmerken van dienstenmarketing De markt, marktgebied, marktgrootte en marktaandeel De concrete / abstracte markt Het marketingnetwerk (verkoop- en inkoopmarkt, publieksgroepen en omgevingsfactoren)

Test je kennis

Economisch leven De periode van zelfverzorging Iedereen voorzag in eigen levensonderhoud. Goederen ruilen voor goederen. De ambachtelijke periode Mensen gingen zich specialiseren. Geld deed intrede als gezamenlijk ruilmiddel. De productie-economie Introductie van machines. Massaproductie zorgde voor het einde van maatwerk. De afzeteconomie Door toenemende concurrentie was onderscheidend vermogen belangrijk. Introductie van merken en marktgericht denken.

Economisch leven De welvaartseconomie Toename koopkracht zorgt voor machtsverschuiving naar de consument. Consument werd uitgangspunt voor productie. Dit is nog steeds actueel. De kritische welvaartseconomie Naast de wensen en eisen van de consument wordt maatschappelijk verantwoord ondernemen ook belangrijk (milieuproblematiek, wetgeving of energievoorziening) Mondialisering en 24-uurs economie Bedrijven hoeven niet alleen nog maar lokaal te werken, maar kunnen over de hele wereld werken. Ook zijn bedrijven dag en nacht bereikbaar.

Het begrip marketing Combinatie van ‘market’ en ‘getting’ Het verkrijgen van de markt door in te spelen op de wensen en behoeften van afnemers Vier aandachtspunten Marketing is een continu proces Het uiteindelijke doel is winst maken Marketing is een denkwijze Marketing is een werkwijze

Het begrip MVO Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen “Groen” ondernemen Recycling Fietsenplan Ouderen in dienst nemen

Het begrip USP Elk bedrijf wil uniek zijn Zo kan de verkoop worden vergroot Dit noemt men een Unique Selling Point (USP) Vaak zijn deze punten op zichzelf niet uniek (de goedkoopste, de beste) Een combinatie van deze USP’s maakt een bedrijf (vaak) uniek

De marketinginstrumenten Binnen de gastvrijheid branche zijn er 5 P’s: Product (dienst) Prijs Promotie Plaats Personeel

Goederen en diensten Goederen zijn tastbaar, diensten niet Voorbeelden van goederen: Smartphone Schoenen Boeken Voorbeelden van diensten: Reizen Verzekering Concert

Dienstenmarketing Ontastbaarheid Consumptie op het moment van productie De gast produceert mee Diensten zijn vergankelijk Diensten zijn persoonsgebonden Een dienst is een optelsom van onderdelen Diensten zijn niet te testen De gast koopt slechts de verpakking van de dienst

De markt Marktgebied Het geografische gebied waar de potentiële afnemers zitten en waarop de onderneming haar marketing activiteiten richt Marktgrootte De hoeveelheid omzet die te behalen is binnen een marktgebied Marktaandeel Het gedeelte van de totale markt dat bij een aanbieder koopt

De markt De concrete markt Een plek waar vraag en aanbod bij elkaar komt Online verkoop valt ook onder de concrete markt De abstracte markt Is een verzameling van alle concrete markten De reismarkt De huizenmarkt Het lijkt op de termen reisbranche of huizenbranche, maar het gebruik van het woord markt is vanwege het vraag en aanbod

Het marketingnetwerk

De verkoop- en inkoopmarkt De afnemers De gasten / klanten van een organisatie of een concurrent van de organisatie De organisatie De organisatie van waaruit wij het marketingnetwerk bekijken De concurrentie De concurrenten van de organisatie De toeleverende bedrijven De leveranciers van de organisatie

De publieksgroepen De kapitaalverschaffers Banken en investeerders kunnen eisen stellen aan de organisatie De overheden Denk bijvoorbeeld aan gemeenten waar een vergunning moet worden geregeld De media Kunnen positieve en negatieve publiciteit opleveren De specifieke publieksgroepen Bijvoorbeeld milieuorganisaties, vakbonden en winkeliersverenigingen

De omgevingsfactoren Het weer Zon, regen, sneeuw De bevolkingssamenstelling Rijke inwoners, hoge criminaliteit, oudere bewoners De economie Economische crisis, hogere brandstofprijzen, hogere BTW De technologische ontwikkelingen Het internet, smartphones, OV-chipkaart Let op! Dit zijn geen dubbele pijlen (de organisatie heeft hier géén invloed op)

Inventarisatie vragen en lastige punten