Programma mentoren verdiepen loopbaandialogen, begeleidings- en gespreksvaardigheden niveau IV beroepsbeelden en regionale arbeidsmarktperspectieven; voorbeelden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Welkom MAVO 2.0 Overstap van leerjaar 2 naar leerjaar 3 3 april april 2012.
Ouders en leerlingen klas 2 Vmbo
Informatie avond Sectorkeuze mavo 3 Dinsdag 22 januari 2013.
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Presentatie BètaMentality
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Diversiteit in techniek / startpagina
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijven
Voorlichting keuzes klas 2
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Keuzes 7 vakken (+ maatschappijleer), na examen mag een leerling 1 vak onder voorwaarden laten vallen NE – EN – WI – TNL verplicht om te volgen 1.
VTB Technasium Vakcollege
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Studietaak De studietaak staat centraal
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
WELKOM OP DE INFORMATIE-AVOND VAN:
>presentatie: Voorlichting stage >datum: 29 maart 2010.
Sectorwerkstuk Den Bosch
LOB Loopbaan Oriëntatie & Begeleiding
De toekomst van het vmbo
Voorstellen Mijn naam: Bas Kuiper (KPB) de decaan heet tegenwoordig:
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
Competentiegericht leren vmbo
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Waarom WISSCHNAT? Nut van de N-profielvakken voor jou (en de maatschappij)
Het belang van een stage
GRAAF HUYN COLLEGE.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
LOB en techniekpromotie kansen en mogelijkheden
OUDERINFORMATIEAVOND
Programma vakdocenten
Met wie ben je in gesprek geweest? Wat heb jij zelf in je rol gedaan?
Informatieavond profielkeuze vwo 3 11 november 2013.
Meer ll’n kiezen voor het werken in de techniek in friesland
MEER LLN KIEZEN VOOR HET WERKEN IN DE TECHNIEK IN FRIESLAND.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
WELKOM Ouders 4 HAVO & 4 Atheneum.. Studiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
Niets is wat het lijkt.
Voorlichting keuzes klas 2 Thilly Janssen, decaan onderbouw Dennis Snoeks, decaan bovenbouw.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
ONDERWIJS JONGEREN EN DE WERELD VAN ICT Jan Dirk Schagen Renée Prins De Haagse Onderwijsdag 7 november 2013.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Het Resultaat: Een transparante competentietaal foresee your way 'foresee’ competenties ‘four’ onderwijsniveaus ‘four’ context criteria.
INFORMATIEAVOND 4 HAVO CURSUS 2012 / PROGRAMMA OPENING: uur ALGEMEEN: uur DECANAAT: uur VERDUN:
MEISJES ALS STRALEND MIDDELPUNT IN UW REGIONALE SAMENWERKING.
4C your way CONFERENTIE 16 Dec. 2008, Wageningen Competenties waarderen en perspectieven om door te leren Welkom.
TechniekPact Regio FoodValley
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Studiekeuzes van uw kind
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Mijn visie op onderwijs
Voorlichtingsavond profielkeuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Informatie profielkeuze
van VMBO naar MBO LOB in de 3e klas
Samen broeden: MBO Barneveld en de beroepspraktijk
Basiskennis LOB.
INFO-AVOND VMBO2 Basis en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Voorlichtingsbijeenkomst LOB 3h/v
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Programma mentoren verdiepen loopbaandialogen, begeleidings- en gespreksvaardigheden niveau IV beroepsbeelden en regionale arbeidsmarktperspectieven; voorbeelden bètamentality model en 7 werelden techniek doorlopende leerlijn in vmbo gl/tl opleidingen en mbo IV opleidingen; samenwerking vmbo gl/tl en mbo niveau IV opleidingen voor LOB activiteiten Huiswerkopdracht:

Terugkijken 1 tussen de bijeenkomst van 29/30 oktober en  19/20 november op eigen locatie andere mentoren, decaan, teamleiders, schoolleiding informeren  over LOB in de lessen en techniekpromotie voeren van loopbaandialogen met leerlingen over oriëntatie op de wereld en beroepen van techniek op niveau IV

Wat hebben gesprekken opgeleverd vakdocent, mentor, decaan, Schoolleider teamleiders ouder mbo regio

Train de trainer (incidentmethode) Kies dilemma, vraagstuk LOB en techniekpromotie op jouw school vanuit perspectief mentor/ decaan Informatie vragen aan inbrenger vraagstuk Probleembepaling Besluitvorming over aanpak Algemene richtlijnen uit vraagstuk halen

Van voorlichten naar ervaren Ouders, borging, rol decaan Kies 3 aandachtspunten/tips die je als mentor/decaan belangrijk vindt en werk van wil maken de komende 3 maanden Welke doelen stel je en wat moeten de resultaten zijn? Wat regel je met het MBO? Met wie ga je in gesprek?

Bèta mentaliteiten carrière bèta’s Niet iedereen is geïnteresseerd in dezelfde aspecten van techniek: carrière bèta’s geïnteresseerde generalisten concrete bèta's non–bèta's

Wervingsportfolio middelenmix

Sociale milieus Nederlandse samenleving achttal consistente sociale milieus met overeenkomstige waardenprofielen Traditionele burgerij (16%) Gemaksgeoriënteerden (10%) Moderne burgerij (22%) Nieuwe conservatieven (8%) Kosmopolieten (10%) Opwaarts mobielen (13%) Postmaterialisten (10%) Postmoderne hedonisten (11%)

BètaMentality-groepen De Carrière Bèta Status en goede carrièremogelijkheden goed salaris bij exacte onderwijs school vrij saai en ouderwets maar dankzij bovenstaande (extrinsieke) perspectieven eventueel wel toekomst bètatechniek kiest. De Geïnteresseerde Generalist niet perse saai maar liever bezig met maatschappelijke zaken leven." zelfontplooiing, een leuke en dynamische omgeving en het helpen van mensen vaak onvoldoende terug in bètatechnische omgeving. De Concrete Bèta "Ik kan het, ik wil het en ik vind het interessant." enthousiaste jongere die nieuwsgierig is naar de wereld om zich heen en graag het hoe en waarom wil weten in de breedste zin van het woord; van apparaat tot mens en van natuur tot dier. De Non Bèta De Non Bèta kan het niet en wil het niet uitgesproken hekel aan exact onderwijs. sluiten toekomst in deze richting uit.  Het bètatalent van de pabostudent

BètaMentality-groepen De Carrière Bèta Status en goede carrièremogelijkheden goed salaris bij exacte onderwijs school vrij saai en ouderwets maar dankzij bovenstaande (extrinsieke) perspectieven eventueel wel toekomst bètatechniek kiest. De Geïnteresseerde Generalist niet perse saai maar liever bezig met maatschappelijke zaken leven." zelfontplooiing, een leuke en dynamische omgeving en het helpen van mensen vaak onvoldoende terug in bètatechnische omgeving. De Concrete Bèta "Ik kan het, ik wil het en ik vind het interessant." enthousiaste jongere die nieuwsgierig is naar de wereld om zich heen en graag het hoe en waarom wil weten in de breedste zin van het woord; van apparaat tot mens en van natuur tot dier. De Non Bèta De Non Bèta kan het niet en wil het niet uitgesproken hekel aan exact onderwijs. sluiten toekomst in deze richting uit.  Het bètatalent van de pabostudent

Vijf dimensies houding van jongeren ten opzichte van…… houding en toekomstbeeld mens- en maatschappijgerichtheid praktische instelling technische interesse statusgerichtheid Elk van de Mentality- segmenten of ‘types’ unieke combinatie eigenschappen.

WATER, ENERGIE EN NATUUR De 7 werelden van techniek: technologie is overal VOEDING & VITALITEIT MARKET & MONEY MOBILITEIT EN RUIMTE ENERGIE & NATUUR LIFESTYLE & DESIGN WATER, ENERGIE EN NATUUR SCIENCE & EXPLORATION

verantwoordelijkheid Niveau 4 mbo, de kern VMBO-G&T x   complete handelingscyclus, inclusief reflecteren op handelen van anderen werkt zelfstandig, ondernemend leerlingen en personeel school maanden plant gecombineerde taken orienterend, verkennend, productief kennis van feiten en methoden, toepassen van kennis op concrete situaties transfer in dynamische context kan voorstellen doen voor verandering transfer in intersectorale context CONTEXT CRITERIUM GROEI-ASPECT verantwoordelijkheid rollen zelfstandigheid reikwijdte publiek tijdshorizon complexiteit werk procedures kennis en inzicht transfer ambiguïteit veranderen bereik MBO 4 gespecialiseerd vakman middenmanagement van een klein bedrijf ondernemer MKB   verantwoordelijk voor 1 of meer teams, projecten of het bedrijf werkt zelfstandig op basis van mandaat / eigen initiatief alle medewerkers en regio-bedrijfscontacten maanden combineert en coördineert taken procedures aanpassen en verbeteren kennis van feiten, methoden en principes; kan argumenten opstellen / analyseren; kan kennis en vaardigheid overdragen transfer in situaties met complexe / onvoorspelbare factoren kan mede richting geven bij veranderingen, kan veranderingen initiëren, kan ideeën voor veranderingen aandragen vanuit de praktijk / uitvoering transfer binnen context van de sector

Waar loop je warm voor als mentor/decaan? In gesprek met elkaar over je werk als mentor/decaan waar jij warm voor loopt 2*2 Neem ieder een voorbeeld van de gesprekstechnieken voor het voeren van een dialoog Neem ieder 5 minuten voor een gesprek Nabespreken 5 minuten

Waar loopt mijn ll. warm voor? In gesprek met je leerlingen over die onderwerpen waar ze warm voor lopen Welk gesprekstechnieken kun je toepassen als mentor, decaan?

cursus beginnende decanen 2012 17

In contact komen met elkaar Ik ontvang(hoor) van jou…. Ik denk daarbij …. Ik voel daarbij… Ik wil tegen je zeggen ….

DOorlopende samenwerking vmbo gl/tl en mbo niveau IV opleidingen Neem het beta mentalitymodel Maak een ontwerp voor doorlopende leerlijn met medewerking van het mbo om leerlingen meer ervaringen te laten opdoen met de buitenwereld

Huiswerk