Van de 16 de tot de 18 de eeuw Het standaardisatieproces.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hst 4: De wereld indelen.
Advertisements

Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Hoofdstuk 4: Pruiken en Revoluties
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
Macbeth Door: Mike Testroote.
Taalverwantschap.
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
Cansu - N`ketia - Rick - Tim -
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 2.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 6.
Sociolinguïstiek Bijeenkomst 3.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Nederlands in Frankrijk
Artikel: Vrije steden, repressieve staten
de tijd van burgers en stoommachines
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Indonesië.
Ecosystemen simuleren in de klas Yuri Matteman De Praktijk Caspar Geraedts Vrije Universiteit NIBI-onderwijsconferentie 11 januari 2013.
Gedrag in organisaties, 10e editie
§1 Nederland verzuilt.
Vrijheidsrechten en politieke rechten in Nederland
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Schematische samenvatting
Nederlandse literatuur
Vervolg 18 de en 19 de eeuw 18 de eeuwse literaire ontwikkelingen Verschillende genres komen in de 18 de eeuw opzetten… Classicistisch toneel Deugdzaamheid.
Vervuld zijn in de Geest
Meertaligheid en taalpolitiek: De Nederlandse provincie Friesland
Don Bosco in beeld en woord
Sociolinguïstiek. Programma Presentatie 7 en 8 Hoofdstuk 7 en 8 Joop van der Horst.
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
De arbeidsmarkt in Vlaams-Brabant en Brussel 20 November 2006 ATB Vlaams-Brabant Eef Stevens.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Nederlandse  literatuurvan de  20ste en 21ste eeuw  deel 1.
Woordenschat en kijk op taal Hoofdstuk 2 en 3
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
De doorbraak van de volkstaal Nieuwnederlands in de zestiende eeuw < Jan W. de Vries, Roland Willemyns & Peter Burger, Het verhaal van het Nederlands.
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Geschiedenis van het Nederlands
La littérature du 19eme siècle
Inleiding
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
De doorbraak van de volkstaal
Kolonisatie en Dekolonisatie
Jürgen Japsers Els Verreydt 1BaTPC. Inhoudsopgave Inleiding Beelden over taal: één taal, standaardtaal Taal in de praktijk ‘Belachelijk doen’, ‘tegenwerken’
Par 7.2 Van Republiek naar parlementaire democratie 4 De Nederlanden.
Hoofdstuk 8 Identiteiten in België en Nederland.
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Het dialect.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Het doek gaat op PROLOOG (p. 9 – 15). Het doek gaat op PROLOOG (p. 9 – 15)
Mechanismen van tweedeling Over verarming en verrijking in Nederland.
Taalkennis les 4. Vragen 1 Met welke taal is het Fries het meest verwant? En het Nederlands? Hoe noemen we de taalfamilie waar Nederlands en Zweeds samen.
Taalkennis les 7. Talen in Friesland Welke taal wordt het meest gesproken in Friesland, denk je? Hoe veel mensen spreken thuis vooral Fries, Nederlands,
Ik heb altijd geleerd dat … Goed en fout en de rol van het geheugen in taaladvisering en onderwijs Dirk Caluwé
College 5: Vroegnieuw -nederlands TAALGESCHIEDENIS DT JAAR 1, , PERIODE 3.
College 6: Modern Nederlands TAALGESCHIEDENIS DT JAAR 1, , PERIODE 3.
Master Taal- en Letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘Taal- en Letterkunde: Twee Talen’ Master taal- en letterkunde: traject twee talen traject twee.
Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.
Taalgeschiedenis DT Jaar 1, , periode 3
Paragraaf 7.2 Burgerlijke cultuur en hofcultuur
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Sociologische paradigma’s
Les 8 Behoeften Auteur zelfstudiepakket: Joke Knockaert.
Typisch ‘optie Latijn’
Don Bosco in beeld en woord
Transcript van de presentatie:

Van de 16 de tot de 18 de eeuw Het standaardisatieproces

 Guy Janssens en Ann Marynissen, Het Nederlands vroeger en nu. Leuven/Voorburg (2005)², p

Standaardisatie + deelprocessen 1. Inleiding

Standaardisatie

= “het taalsociologische proces waarbij uit een toestand van dialectverscheidenheid een eenheidstaal ontstaat.” (p. 118)

Standaardisatie Dialectverscheidenheid Eenheidstaal

Standaardisatie 1.Selectie 2.Codificatie 3.Functie-uitbreiding 4.Acceptatie + positieve taalattitude

1. Selectie

Voorkeursvariëteit (vaak van de regio/groep die het politiek, economisch of cultureel overwicht heeft: externe factoren!!) Selectie op macroniveau Selectie op microniveau

1. Selectie Bijv. Engels < taal van Londen Bijv. Frans < taal van Parijs Soms: doelbewuste politieke keuze: Bijv. in Indonesië: Maleis Bijv. in derde wereldlanden: taal van de kolonisator

2. Codificatie

Een vrij sterke reglementering Grammaticaal (grammatica’s), lexicaal (woordenboeken), spelling Let op: schrijftaal versus spreektaal Voorbeeld?

2. Codificatie Een vrij sterke reglementering Grammaticaal (grammatica’s), lexicaal (woordenboeken), spelling Let op: schrijftaal versus spreektaal Bijv.: ‘die man die zei tegen me’

2. Codificatie Gevolgen Veel reeds bestaande sociale en regionale variatie wordt buitengesloten Ontstaan nieuwe variatie wordt afgeremd (zeker < lagere klassen) Spellingsuitspraken Bijvoorbeeld: zou naar alle waarschijnlijkheid uitgesproken worden als [plisi:]

3. Functie-uitbreiding

Gebruik in vele domeinen (bijv. wetenschap, godsdienst, bestuur, rechtspraak enzovoort) Opm.: standaardtaal verschilt van andere variëteiten in cultureel en functioneel opzicht

4. Acceptatie

Aanvaarding/erkenning Verbreiding Opm.: algemeen aanvaard als de norm Maar: betekent niet dat iedereen die standaardtaal ook daadwerkelijk spreekt/schrijft!

4. Acceptatie Gevolgen: Gebieden met twee variëteiten: de standaardtaal en het dialect => het dialect ondergaat invloed van de (dominantere) standaardtaal & wordt in steeds minder situaties gebruikt

+ positieve taalattitude ~ externe factoren

Van de 16 de tot de 18 de eeuw 1. Standaardisatie Volgende week: 19 de en 20 ste eeuw

Standaardisatie Tot de 18 de eeuw: vooral schrijftaal werd gestandaardiseerd!!!

+ positieve taalattitude ~ externe factoren

+ positieve taalattitude 16de eeuw < renaissance, reformatie Vorming van een nationaal bewustzijn

1. Selectie 1.1. Op macroniveau 2 de helft 16 de eeuw + 17 de eeuw! Voorkeursvariëteit = het Hollands + Vlaamse en Brabantse invloed

1. Selectie 1.1. Op macroniveau Voorkeursvariëteit = het Hollands + Vlaamse en Brabantse invloed Met name de variëteiten van de hogere klassen!

1. Selectie 1.2. Op microniveau Waarom is in het ene geval de zuidelijke en in het andere de noordelijke variant gekozen (of geweerd)?

1. Selectie 1.2. Op microniveau Politieke/maatschappelijke factoren Het taalgebruik

1. Selectie 1.2. Op microniveau Politieke/maatschappelijke factoren Bijv. bepaalde variëteiten vonden ingang dankzij de Statenbijbel –Bijv.: ‘mij’ en niet ‘mijn’ als objectsvorm

1. Selectie 1.2. Op microniveau In en door het feitelijke taalgebruik –Bijv.: diminutiefsuffix ‘je’ i.p.v. ‘ke’ (ondanks codificering ‘ke’)

2. Codificatie

In de (2de helft van de) 16de eeuw Nieuwe attitude t.o.v. moedertaal Men wil de eigen taal verrijken Grammatica < Latijn Lexicon: vreemde invloed weren Prescriptieve taalregels

2. Codificatie In de (2de helft van de) 16de eeuw Bijv.: Spiegel, Twe-spraack vande Nederduitsche letterkunst ófte Vant spellen ende eyghenscap des Nederduitschen taals (1584) Bijv.: Kiliaan, Dictionarium Teutonico- Latinum (1574)

2. Codificatie

In de (2de helft van de) 16de eeuw Bijv.: Spiegel, Twe-spraack vande Nederduitsche letterkunst ófte Vant spellen ende eyghenscap des Nederduitschen taals (1584) Bijv.: Kiliaan, Dictionarium Teutonico- Latinum (1574)

2. Codificatie In de 17de eeuw Verdere reglementering Trots op de eigen moedertaal Taalkundige geschriften Maar ook elders, bijv. in de literatuur

2. Codificatie In de 17de eeuw Bijv.: Van Heule Bijv. schrijvers als Vondel, Hooft en Huygens

2. Codificatie In de 18de eeuw Nog strengere reglementering

2. Codificatie In de 18de eeuw Bijv.: Lambert ten Kate Bijv.: Balthasar Huydecoper

Geschiedenis van het Nederlands  Standaardisatie 2. Codificatie Bijv.: Lambert ten Kate Opm.: wel uitzondering in 18 de eeuw

3. Functie-uitbreiding

Vanaf de 2de helft van de 16de eeuw het Nederlands op meer en meer terreinen

3. Functie-uitbreiding Vanaf de 2de helft van de 16de eeuw het Nederlands op meer en meer terreinen Bijv.: Simon Stevin (16 de eeuw) Bijv.: Hugo de Groot (17 de eeuw)

4. Acceptatie

Beginnende acceptatie (17de eeuw): Dankzij “autoriteiten”: –Schrijvers als Vondel & Hooft –De Statenbijbel –Etc.

4. Acceptatie Eind 18de eeuw: een duidelijke eenheid in de schrijftaal 19de eeuw: schriftelijke eenheidstaal geconsolideerd in een spellingregeling en grammatica, in opdracht van de overheid

Volgende keer Standaardisatie van schrijftaal én spreektaal in de 19 de en 20 ste eeuw