Project Kansarmoede ‘t School is van iedereen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

___________________________________________________________ Opvoedingswinkel Zuid-Limburg Opvoedingswinkel Z u i d - L i m b u r g.
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Edushock leerfestival
Voor vrouwen van vandaag in de Kerk van vandaag
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Ouderavond leerjaar 4 Dinsdag 25 maart 2014.
Schoolkamp Bergerhoeve
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
Een participatieproject voor personen met een verstandelijke handicap VIBEG vzw en Compagnie Tartaren.
Infoavond zeeklassen Welkom!.
Welkom op de Ouderavond klas 4
4de collegagroep voor zorgcoordinatoren 13 maart 2013
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Randstad Diversity START TO TALENT
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
Probeer te begrijpen wat de Midzomernacht zon betekent
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Werken aan werkgoesting Innoverende praktijken in leeftijdsbewust personeelsbeleid Universiteit Hasselt, 27 november 2007 Verwelkoming Prof.dr. Hilda Martens,
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Verantwoorde palliatieve zorg in Verpleeg- en Verzorgingshuizen
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Ouderavond klas 2 24 september 2013
Ouderavond klas 1… Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 24 september 2013.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Voorlichting Kellebeek College
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
NETWERKBIJEENKOMST Woensdag 20 april INDELING BIJEENKOMST  Praktische/inhoudelijke zaken –
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
Coördinatoren weekend februari Vrijdag 13 februari Aankomst station Poperinge 9.30 uur Te voet naar de Torteltuin.
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Cultuurprofieldoelen;
ZijActief Koningslust
Voorlichtingsavond: donderdag 15 januari (Klaverstraat) Open Huis: donderdag 22 januari ( Goudsbloemlaan) zaterdag 24 januari (Klaverstraat) Hartelijk.
Project Kansarmoede ‘t school is van iedereen’ Stuurgroep 16/12/2014
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Ontdek je talenten bij de brede school Bekijk de nieuwe activiteitenkalender.
Project Kansarmoede ‘t school is van iedereen’ Stuurgroep 25/09/2014.
Ouderavond klas 1 Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 23 september 2014.
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Servicecentrum Studie en Beroep
Project Kansarmoede ‘t school is van iedereen’ Stuurgroep 20/05/2014.
Project Kansarmoede ‘t school is van iedereen’ Studiedag LOP Gent 08/05/2015.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
‘ ‘t School is van iedereen
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Transcript van de presentatie:

Project Kansarmoede ‘t School is van iedereen

Ambities ‘t school is van iedereen Vanaf de start van de opleiding: Diversiteit en omgaan met diversiteit = het uitgangspunt In hidden en het expliciete curriculum Vooral meer aandacht voor kansarmoede!

Hoe? Werkpakket 1: Onderzoek kwantitatieve en kwalitatieve metingen studenten/ lectoren: Diversiteitsbewustzijn Pre- en posttest docenten en studentenstages Omgang doelgroepstudenten Werkpakket 2: Docenten en studentenstage Werkpakket 3: Screening opleiding en selecteren acties Werkpakket 4: Rapportering

WP 2: Docenten- en studentenstage Sensibiliserend ervaringstraject voor Docenten en studenten 1 BaKO (werkpakket 2) Ontmoetingen, ervaringen en reflectie rond kansarmoede en uitsluiting Supervisies onder begeleiding van expert(en) Inspiratiebron/Actieonderzoek KBS Doel Onderzoeken hoe we een (hidden) curriculum dat doordrongen is van diversiteit kunnen uitbouwen

Docentendriedaagse 12 lectoren Expert/ begeleider 22 – 24/9/2014 KHLeuven/ Heverlee - Diest KHLim Expert/ begeleider Lieven Verlinde, ‘t Lampeke, Leuven.

Docenten-driedaagse Programma Dag 1: 22/9 Dag 2: 23/9 Dag 3: 24/9 9.00 -12.00 uur   -Onthaal -Sessie met methodieken rond vooroordelen kansarmoede - kader ‘kansarmoede’: 6 dimensies 10.00 – 12.00 uur Voorstelling ‘Compagnie Tartaren’, sociaal-artistiek gezelschap binnen buurtwerking ’t Lampeke - Filmpje ‘platformlift’ + reflectie - Film ‘The paradox of non-existence’ + dialoog met regisseurs, 2 vluchtelingen uit Afghanistan. 9.00 – 12.00 uur Gesprek werkveld: experten mbt omgaan met kansarmoede in klas/ school Joke Van den Bruel, sancta Maria, Aarschot Lut, zorgcoördinator, Zegestraat - Hasselt directie Ourodenberg ‘good practices’, antwoorden op specifieke vragen, algemene uitgangspunten (bvb. visie verjaardagen), emotionele effecten en draagkracht in de klas, eigen leerproces doorheen de jaren, ... 12.00 – 13.00 uur Maaltijd in sociaal restaurant ‘Leren ondernemen’ 12.30 – 14.00 uur Broodmaaltijd in buurthuis ‘t Lampeke 13.00 – 16.30 uur Dialoogmoment & getuigenissen met mensen in kansarmoede en sociale uitsluiting: Sylvie en Muheddin 2 groepen, alternerend 14.00 – 17.00 uur Lezing en dialoog met Bart Demytenaere, auteur ‘In vrije val, armoede in België’ 13.00 – 15.00 uur Eindbespreking – reflectie – conclusies – kapstokken - evaluatie 16.30 -17.00 uur Reflectie en afronding 18.00 – 19.00 uur Warme maaltijd in buurthuis ‘t Lampeke 15.00 - 16.00 uur Afronding 19.30 – 22.00 uur Dialoog met Karen Daniëls, gezinsbegeleiding en coördinatie dagopvang Wurpskes en auteur van ‘Helpende Handen in de kinderopvang. Gehechtheid bij kwetsbare kinderen, ouders en kindbegeleiders’

Evaluatie docenten Sterke momenten Aandachtspunten Getuigenissen mensen in kansarmoede Dialoog en ‘good practices’ met werkveld rond kansarmoede Sessie rond hechting bij kwetsbare kinderen Samen eten en ‘ontmoeting’ in sociaal restaurant ontmoeten, verbinden Aandachtspunten Voldoende tijd en ruimte voor (individuele) reflectie/ ‘bezinken’ inbouwen

Reacties docenten ‘Elke docent zou dit moeten ervaren’ Wij moeten ‘welzijn’ in ons hart en in onze opleiding sluiten ‘Dichterbij dan je denkt’ ‘Mijn blik werd verruimd’ ‘Zoals wij zijn opgevoed, zo kijken wij naar anderen’ ‘Durven kwetsbaar zijn’ ‘We kunnen een verschil maken, samen met anderen’ …

Studenten-driedaagse 19 – 21/11/2014 Proefgroep studenten 1 groep Diest (8) 1 groep Heverlee (9) 3 lectoren (coachen van studenten) Lieven Verlinde - expert/ begeleider, coördinator ‘t Lampeke Leuven

Studentendriedaagse programma Programma   Woensdag 19/11 Donderdag 20/11 Vrijdag 21/11 9.30 Kennismaking, Laagdrempelig elkaars diversiteit ontdekken 10:00 Getuigenissen in 2 groepen, alternerend Opwarmertje + Een kaartje schrijven voor Nourheddin en Sylvie (getuigenissen) + beluisteren 10.30 Opdrachtjes ‘kansarmoede’ in groepjes 11.30 Voorbereiding gesprek werkveld: vragen stellen, in groepjes Gehechtheid in de kinderopvang (Karen Daniëls) 12.00 Maaltijd - leren ondernemen 12.30 Maaltijd - buurthuis 13.30 ‘Kansarmoede’ kader adhv diverse methodieken Dialoog werkveld Directie Ourodenberg, Chris Vandenbroeck (kleuterleidster, Brussel), kleuterleidster Maasmechelen. Reflectie en evaluatie Terugkoppeling naar opleiding: wat is zinvol? 16.00 Reflectie, nabespreking 17.30 17.00 Warme maaltijd - buurthuis Afronding 18.00 Concert koor ‘Funky fabolishes fabota family’ + gesprekjes nadien bij drankje.

Gesprek met ervaringsdeskundigen Mohaddim (verhaal vluchteling Somalië) Sylvie (generatie-armoede)

Individuele – en groepsopdrachten rond kansarmoede Basisinzichten rond kansarmoede via verschillende methodieken Reflectie en evaluatie Terugkoppeling opleiding

Evaluatie studenten Sterke momenten Aandachtspunten Getuigenissen mensen in kansarmoede Dialoog en ‘good practices’ met werkveld rond kansarmoede Samen eten en ‘ontmoeting’ in sociaal restaurant  ontmoeten, verbinden Aandachtspunten Te veel (theoretische) kaders op eerste dag Eerst ervaren, dan reflecteren werkt beter

WP 1: Onderzoek Metingen studenten/ docenten (CvC) Pre-metingen juni 2014 Pre-metingen september 2014 Postmetingen na ervaringstrajecten

WP 3: Screenen curriculum en formuleren acties 1. Beginsituatie curriculum opleiding via professionaliseringstraject (bijlage 1+2) Project ‘sociale emancipatie via schoolleven’ I.s.m. Start profileringstraject: Vormingsdag 29/4 Screening curriculum en coaching start juni – einde december http://dekloofeenbeetjedichten.be/sites/dekloof.dev/files/traject%20201 4.pdf http://www.dekloofeenbeetjedichten.be

Screenen curriculum en formuleren acties 2. Docenten-’huistaak’: 3 acties formuleren (zie o.a. bijlage 3) 3. Screening competentiematrix (ML/ GM) (zie bijlage 4) 4. Aftoetsen op het OC (zie samenvatting, bijlage 5)

OC 16/1 Kritisch bekijken werkpakket 3: Screenen curriculum en formuleren acties 1. Geleverd werk, documenten 2. Welke acties voor de toekomst zijn zinvol, haalbaar, aanbevolen,… ?  aan de hand van bijlage 5 (samenvatting)

Vervolg project? Vervolg onderzoek Rapportering Disseminatie Integratie van inzichten en onderzoeksgegevens in curriculumhernieuwing

‘t School is van iedereen Meer weten over ons project? http://tschoolisvaniedereen.weebly.com/