Lezen leren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie avond groep 3 Mariëlle van Velzen maandag 9 september 2013
Advertisements

Radboud Universiteit Nijmegen
Preventieve instructiemethodiek
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
De ondersteuning van Connect lezen
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Voortgezet technisch lezen
Beginnende geletterdheid
Aanvankelijk lezen Hoe lezen wij?
Een lessenserie van drie lessen
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Hands On: leren binnen handbereik
Al doende leren training docenten
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Chronologisch…. In de goede volgorde In een logische volgorde Op volgorde van datum Bijvoorbeeld: -> je wordt geboren -> je wordt volwassen -> je gaat.
Voorlichtingsavond groep 3
Leswijzer Op Schrift Week 36, les 1.
Leswijzer Nieuwsbegrip
Leerlijnen in relatie met de methode
Beginnende geletterdheid-2
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Kwesties rond ict verbonden
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Opstel schrijven.
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Welkom op de informatieavond!
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
Lees- en schrijfvoorwaarden
Training digitale didactiek
“Reclame maken voor een eigen restaurant”.
LES 1 EIGEN WOORDENLIJST 15 WOORDEN SP/NL INGELEVERD? INTRODUCTIE BOEK Week 37: 7-11 september.
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Les 9 Wat gaan we doen? 1.Werkblad bespreken. 2.Film over de oude Grieken. 3.Schema bespreken. 4.Afsluiting.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
GROEP 8.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Woordjes leren.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
1 van 19 Hoofdstuk 6 Geletterdheid: schrijven. 2 van 19 Schrijven Motorische vaardigheid: schrijfletters op papier krijgen Stelvaardigheid: gedachten,
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Workshop ONL congres 2011OnderwijsAdvies Dorothé Kappenburg DYSLEXIE en fonologische problemen.
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Voorschotbenadering risicokleuters
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Liesje leerde lotje lopen Door de lange linde laan Maar toen lotje niet wou lopen Liet liesje lotje staan.
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Spelling & Dyslexie 2 week
Groep 2 Begrijpend luisteren
Vragen, wat voor vragen?.
Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.
Instructie geven en uitvoeren
Aantrekkelijk formuleren
Voorlichtingsavond groep 3
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Interview verslag schrijven
Groep 2 Begrijpend luisteren
Kritiek geven en krijgen
Transcript van de presentatie:

Lezen leren

Vooraf… Colleges niet verplicht Volwassenen (verplichtingen/vrijheid-> voorbereiding) Optimaal leren

Credits… Digitaal tentamen Taaldossier (opdrachten) Lezen voor je leven (jeugdliteratuur) Op tijd inleveren

Kennisbasis -> toets Uitleg kennisbasis (moduleboek p. 2 en 3) Waar vind je de Kennisbasis? www.coutinho.nl/bijvoorbeeld Kennisbasis Platform taaldidactiek Beginnende geletterdheid

Het vak ‘Taal’ Concept van het vak Nederlands: Interactief taalonderwijs (ITO) Drie zuilen: Betekenisvol Sociaal Strategisch

Het vak ‘Taal’: Taaltaart

Opbouw module College 1 en 2: aanvankelijk lezen College 3 en 4: beginnende geletterdheid. College 5 en 6: voortgezet lezen (groep 4 en hoger) Dit college: leesles begin groep 3 & stukje theorie Kennisbasis (toets), moduleboek p. 2 en 3

Leren lezen Lezen geleerd in groep 3? Lezen instrumentele vaardigheid <-> andere vakken Onderzoek leesonderwijs. Wat is een goede lezer? Doel… Stelling: Op school leer je lezen en nog een paar dingetjes (Theo Tijssen)

Leesles begin groep 3 Doel: - Ervaren - Didactiek leren Daar gaat ie…

Leesles groep 3, nabespreking Hoe heb je het ervaren? Wat vind je van de inbreng die je als ll. had? Aantrekkelijke werkwijze voor kinderen? Waar ben je anders over gaan denken?

Les aanvankelijk lezen (bV, p.95) bijVoorbeeld, p. 95 Introductie doelwoorden: verhaaltje (klankzuivere woorden) Letters aanleren / schrijven (grafeem-foneemkoppeling) Visuele discriminatie (grafemen) Auditieve synthese (fonemen, auditieve analyse, fonemen op volgorde onthouden) Woorden zingend lezen (auditieve analyse en auditieve synthese, visuele synthese) Woordrijtjes lezen (spellingpatronen en spellingclusters) Woorden leggen, nieuwe woorden maken (auditieve analyse en auditieve synthese, grafeem-foneemkoppling)

Stageopdracht Moduleboek p. 8

Leren lezen Besef: leren lezen is complex Inzicht werkwijze leren lezen Welke lacunes? Bedenk: Dit is je vak Jij maakt het verschil! Evaluatie college

Voor het volgende college Moduleboek p. 7 en 8: Opdracht a en b, mag in tweetallen. Huizenga: H1.2, H2.1-4 en H2.6. (hulp: schema) maak jargonlijst