In samenwerking en opdracht van WIJS! onderwijsadviseurs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jaar 1 les 6 Het creatieve proces
Advertisements

Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Workshop creatief brainstormen
Een moodboard?.
Oplossingsgericht coachen
Workshop contentstrategie
Projectweek.
Een lessenserie van drie lessen
Marketing Werkgroep 6.
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Medmec04 – Engagement Les 5
Huiswerk voor vandaag Boek: hoofdstuk 2 creatief denken rode gedeelte: oefen je 5 basisvaardigheden voor creatief denken, maak uit elke categorie 1 opdracht.
Pia Terstroet (Terpm) les 1 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
Media en creativiteit module 2 Identiteit
MedMec01 les 5 Mail: Wiki: vakgroep: Media en creativiteit.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
MedMec01-2 Les schema per week Les 1. toelichting module, deelopdrachten, identiteit. Les 2. presentaties opdracht 1.1 = mindmap (of anders) ik en startformulering.
Onderwijsconferentie
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
1. Levensbeschouwing en communicatie
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
MedMec01-2 Les schema per week
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Het maken van een spreekbeurt
PRAKTIJK ONDERDEEL TOEGEPASTE KUNST.
10 nov. MedMec01 les 5 DT Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
What will you do to change the
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
23/07/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (I) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
Convergeren: keuzes maken
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
© UNIEK IN DE KLAS.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Les 1: Introductie Marketing
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
volgende bladzijde terug
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Art& Design Leerjaar 1 Productvormgeving.
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Art & Design Productvormgeving.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
voorbeeld volgende bladzijde terug
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

In samenwerking en opdracht van WIJS! onderwijsadviseurs Dag 1: 14.12.09 Educatief Centrum de Wig Iman van den Boschstraat 2A 5684 WS in Best Dag 2: 17.12.09 Heerbeck College W. de Zwijgerweg 150 5684 SL Best Workshop CMD In samenwerking en opdracht van WIJS! onderwijsadviseurs Uitvoering en Samenstelling: bc. Erik-Jan Brugman & bc. Sabrina Verwaal

Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal Voorstellen 2 Wie zijn wij? Onze ervaring Wie zijn jullie? Motivatie Start workshop Vogelvlucht inhoud 15 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal Inleiding 3 Interesse voor: Sites/filmpjes Internet Reclame Nieuwe media 5 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal Inleiding 4 Ingrediënten: Creativiteit Nieuwsgierigheid Onderzoeksvaardigheid Teamspirit Zelfkritiek 5 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal Inleiding 5 Wat ga je leren? Communicatie- vraagstukken oplossen Onderzoek doelgroep, vorm en inhoud Ontwerp van idee tot product / campagne (productontwikkeling) 5 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal Inleiding Extra 5 Hoe ziet het takkenpakket eruit? Welke vakken krijg je in het eerste jaar, tweede, derde en vierde jaar in vogelvlucht? Vragen tot nu toe? n. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal 6

Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal Inleiding 6 Hulpmiddelen: Notitieboekje Creatieve technieken Software (Adobepakket) Hardware (camera, pc) 5 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal 7

Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal Inleiding Reclame 7 Reclame is: Vernieuwing Eenvoud Originaliteit Goede uitvoering 2 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal Filmpje Reclame 8 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal 9

Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal Inleiding Reclame 9 Reclame-, Communicatie-, Mediabureau: Account executives (CMD = IS`er) ICT-er / webdeveloper (CMD = CT`er, MV`er, II`er) Creative director + Artdirector (CMD = IS`er) 3 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal Inleiding opdracht 10 Overkoepelende opdracht Jullie gaan in duo’s een kleinschalige campagne bedenken van een doelgroep. Opdracht 1. Doelgroep kiezen Opdrachten om het brein ‘in the mood for creativity’ te brengen: Associatieketting, gevolg; Opdracht 2. Mindmap. Opdracht 3. Moodboard. Opdracht 4. Campagneschets. Waarom deze opdracht? Bepaalde essentiële aspecten lopen als een rode draad door de gehele opleiding door. Kernwoorden als: creativiteit, visualiserend vermogen, doelgroep, concept denken en marktanalyse maken. 10 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal 11

Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal Opdracht 1. Doelgroep 11 Let’s begin… Vorm duo’s. Doelgroep kiezen: Kies een van onderstaande vooroordelen. Vb 1. Alle ICT-ers zijn nerds. Vb 2. Alle blonde vrouwen zijn dom. Vb 3. Alle mannen kijken voetbal. Doel: Probeer in gedachte te nemen dat je één van deze vooroordelen positief wilt benaderen. Je wilt dit vooroordeel versterken of juist ontkrachten. 10 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal 12

Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal Inspiratie Doelgroep 12 Om even in de sfeer te komen … Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal 13

Inspiratie associatie oefeningen 13 Om even in de sfeer te komen … Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal 14

Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal Associatieketting 14 Een associatieketting is een reeks van associaties waarbij je bij één term begint en telkens verder associeert op de laatste term die je bedacht. Voorbeeld: water – drinken – frisdrank – zomer – strand – zeilen – surfen. Oefening 1. Neem een wit blad en maak een associatieketting die begint met een woord uit het vooroordeel dat je hebt gekozen. Zoals dom, blond of nerd. Laat je gedachten de vrije loop en doe dit gedurende 2 minuten. 5 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal Opdracht 2. Mindmap 17 De techniek om ideeën, structuren, informatie en gedachten en hun onderlinge relaties visueel en creatief te ordenen. Voorbeeld: Opdracht. Maak een mindmap van één woord uit je vooroordeel en begin met een kernwoord in het midden. (de w-vragen) 15 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

‘ Where do you get your idea’s?’ ‘I don’t. They get me!’ Alan Fletcher

Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal Uitleg Moodboard 19 Een sfeerbord/moodboard is een visueel hulpmiddel dat door ontwerpers op alle terreinen wordt gebruikt om een bepaalde sfeer, stemming of thematiek te illustreren. Zo`n moodboard brengt het denkproces op gang en kan bijdragen aan het bepalen van de aard van een ontwerp en het kiezen van de daarvoor vereiste elementen. Moodboards kunnen emoties losmaken of van praktische aard, zoals kleuren, aparte lettertypen of afbeeldingen uit boeken, tijdschriften en kranten. 30min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal Inspiratie Moodboard 20 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal 19

Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal Inspiratie Moodboard 21 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal 20

Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal Opdracht 3. Moodboard 22 Opdracht – beeldmateriaal zoeken voor het vormen van een moodboard. Verken je doelgroep door onderzoek te doen in kranten/tijdschriften. Maak een collage door middel van foto`s en teksten op een groot blad. De collage geeft vooral de sfeer weer die jullie idee dient uit te stralen. Bijv. laat zien dat domme blondjes juist niet dom zijn of juist wel dom maar wel een ‘glamorous’ leven erop nahouden (gevoel voor stijl, vele sociale contacten, veel feestjes). Een moodboard is een veelgebruikte techniek bij het beschrijven van ideeën met een hoge gevoelsfactor. Bijvoorbeeld: bij productontwikkeling in de consumentensector, bij reclamecampagnes, nieuw image van een bedrijf, enz. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

Uitleg Campagneschets 23 In een campagneschets wordt visueel en tekstueel getoond hoe de campagne wordt ingezet en met welke middelen dat gebeurd. Campagneschetsen hebben evenals moodboards een uitdragende sfeer met inhoud als: Boodschap/slogan/payoff, merkbelofte, media inzet, conceptverantwoording, budgetverantwoording, concurrentieanalyse. 30 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

Opdracht 4. Campagneschets 24 Vormgeven van een campagneschets. Stel je bent door een overheidsinstelling gevraagd om jullie moodboard te uitten aan de rest van de wereld, om zo de doelgroep in een positief daglicht te zetten. De instelling is bereid om een groot reclamebudget uit te besteden. Ze hebben alleen nog een aantal vragen waar ze antwoord op willen, alvorens jullie het volledige budget krijgen. Beantwoordt de volgende vragen op je A3 papier. Dit kan je schetsen of enkel schrijven. Hoe zie jij het voor je? Wat voor slogan vertel je naast je boodschap? Bijv. Domme blondjes: Daar wil je bij horen! Waarom denken jullie dat deze boodschap andere mensen zal overtuigen dat bijv. ICT`ers niet alleen maar stereotype nerds zijn? Door bijv. de keuze van de afbeeldingen, de keuze van de slogan. 3.1 Op welke plaatsen moet jullie boodschap worden gezien? Waarom juist daar? (bijv. dat daar groot bereik van de doelgroep is). M.a.w. welke media zet je in? 3.2 Het hoeft niet perse via traditionele media maar kan ook via guerillia marketing zoals de voorbeelden uit het filmpje. Ergens op straat waar het de doelgroep onverwacht zal opvallen. Probeer een creatieve uiting te bedenken. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal Afsluiting 25 Bedankt voor jullie aandacht. Zijn er nog vragen/opmerkingen? Invullen laatste 10 minuten vragenlijst. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal 24